عضو شورای عالی نظام پرستاری با انتقاد از فاصله غیر منطقی و ناعادلانه پرداختی ها بین پزشکان و پرستاران گفت: پرستاران در نظام سلامت مظلوم واقع شده اند.

پرستاران در نظام سلامت مظلوم واقع شده اند

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پرستاری با انتقاد از فاصله غیر منطقی و ناعادلانه پرداختی ها بین پزشکان و پرستاران گفت: پرستاران در نظام سلامت مظلوم واقع شده اند.

محمد شریفی مقدم در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری گفت: برخی در وزارت بهداشت سعی دارند مرحله سوم طرح تحول سلامت را به شکلی عوامفریبانه توجیه کنند و انتقاد های جامعه پرستاری در خصوص عدد و رقم تعرفه های پزشکی و فاصله آن با سایر کارکنان نظام سلامت را اقدامی جنجال انگیز عنوان کنند.

وی ادامه داد: جامعه پرستاری به قدری مظلوم است که در بیمارستانها علاوه بر وظایف خود، انجام وظایفی را بر دوش می کشند که در شرح وظایف آنها نیامده است، این در حالی است که حق العمل این وظایف به نام پزشکان ثبت می شود و تعرفه آن را پزشک دریافت می کنند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری اضافه کرد: جالب تر آنکه پس از اجرای مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت، از پرستاران خواسته اند که kهای پزشکان که در جریان اجرای این طرح افزایش یافته است، را وارد سیستم کنند و این نشان از نگاه وزارت بهداشت به پرستاری است که حتی کار منشی گری را نیز به پرستاران محول می کنند.

وی افزود: در خصوص فرمول طرح کارانه که زیر ساخت، مرحله سوم طرح تحول سلامت است باید گفت این طرح که از سال 74 در دانشگاه شهید بهشتی پایلوت شد، خود به وضوح دارای مبنایی غیر منطقی است.

شریفی مقدم ادامه داد: به عنوان مثال وقتی بیماری تصادفی است، بعد از ویزیت اولیه و پیش از ورود به اتاق عمل، کارهایش غالباً توسط پرستاران انجام می شود  تا برای عمل مهیا شود و پس از ورود به اتاق عمل نیز تیمی 5 تا  6 نفره که 4 نفر از آنها کادر پرستاری هستند، وارد عمل می شوند در اکثر موارد بیمار توسط یک رزیدنت بیهوشی و یک رزیدنت جراحی عمل می شود زیرا اکثراً اعضای هیئت علمی به ویژه در شب ها و عصرها خودشان جراحی نمی کنند.

وی افزود: بسیاری از پزشکان متخصص به خصوص آنها که در مناطق محروم هستند و پزشکان تمام وقت دو نوع ضریب k دریافت می کنند که ضریب  k دوم به k ترجیحی معروف است. در این میان یک اتفاق مالی می افتد و آن اینکه 65 درصد از این حق العمل در k  اول به طور مستقیم به جیب پزشک معالجی می رود که اسم مریض در نامش وجود دارد و یک k ترجیحی هم داریم که 90 درصد آن به جراح می رسد.

وی یادآور شد: در مناطق برخوردار هم هیئت علمی k ترجیحی را می گیرند و در حقیقت 2K می گیرند و 10 درصد باقیمانده از k ترجیحی به حساب بیمارستانی می رود که امکانات را در اختیار قرار داده است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: از 35 درصد باقیمانده ضریب k اول هم 5 درصدش به حساب دانشگاه می رود که دانشگاه هم این 5 درصد را بین هیئت علمی دانشگاه توزیع می کند. از 30 درصد بقیه هم، 10 درصد متعلق به بیمارستان است و 20 درصد باقیمانده بین تمام پرسنل بیمارستان تقسیم می شود و به این ترتیب از درآمد بیمارستان، 80 درصد به جیب پزشکان متخصص می رود که حدود 7 درصد کادر بیمارستان را تشکیل می دهند و 20 درصد درآمد بین 93 درصد سایر کارکنان شامل پزشک عمومی، پرستار، بهیار، تکنسین و نگهبان تقسیم می شود.

وی ادامه داد: این وضعیتی است که در پرداخت کارانه ها در بیمارستانهای دولتی در حال وقوع است به طوری که به طور متوسط کارانه یک پزشک 30 میلیون تومان است و کارانه پرستار، 150 هزار تومان است و این نشان از فاصله ای 200 برابری دارد البته اگر بخواهیم این موضوع را با بهیاری که 20 هزار تومان کارانه می گیرد مقایسه کنیم، فاصله ها از این هم بیشتر می شود.

وی افزود: یکی از مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده که پرستارانی هستند که کارانه یک میلیون تومانی می گیرند، ما نیز می پذیریم و ممکن است در یک بیمارستان خاص که می توانیم نام آن را نیز اعلام کنیم، کارانه مترون بیمارستان به این میزان باشد اما در همان بیمارستان کارانه پزشک متخصص 100 میلیون تومان است و همچنان فاصله صد برابری حاکم است.

شریفی مقدم تصریح کرد: البته پیش از اعمال تعرفه های جدید برخی گروه های متخصص نظیر گروه اطفال یا روانپزشکی که هیئت علمی بودند، که کارانه های 700 تا 800 هزار تومانی می گرفتند که تعرفه این گروه ها نیز در تعرفه های جدید به شدت بالا رفته است.

وی با اشاره به وجود فاصله 200 برابری کارانه پزشکان هیئت علمی متخصص و پرستاران در اکثر بیمارستانها گفت: بنده حاضرم در هر جلسه ای با حضور مسئولان وزارت بهداشت حاضر شوم و با اسناد و مدارک این مسئله را ثابت کنم و حتی در برنامه نبض هفته گذشته که موضوع آن در مورد کتاب تعرفه ها بود از بنده نیز دعوت شده بود اما با رایزنی دوستان بنده را از حضور در برنامه حذف کردند.

وی افزود: مردم حق دارند در مقابل بمباران تبلیغاتی وزارت بهداشت که متاسفانه از طریق صدا و سیما انجام می شود، صداهای دیگر را بشوند و چرا صدا و سیما که یک رسانه مستقل است باید فقط تریبون وزارت بهداشت باشد. سایر گروه ها نیز حق صحبت دارند. مردم ما اهل تحلیل هستند و می توانند قضاوت کنند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با رد ادعای وزارت بهداشت مبنی بر کاهش سهم مردم از پرداختی ها به رغم افزایش تعرفه های پزشکی گفت: بنده آمار دارم که مثلاً تعرفه عمل آپاندیس 300 درصد رشد داشته است، چطور سهم مردم ثابت مانده است.

وی افزود: تخلف دیگری که در بیمارستانهای دولتی رخ می دهد این است که یک پزشک متخصص گاهی همزمان در سه بیمارستان آنکال است و از سه جا همزمان حقوق می گیرد و می توان این  افراد را با مصادیق نام برد و پزشکانی را داریم که همزمان 5 آندوسکوپی به نامشان ثبت شده است.

وی افزود: مقایسه کارانه پزشکان و پرستاران اجتناب ناپذیر است و بالاخره در مورد فاصله درآمد پزشکان و پرستاران باید رقم منطقی وجود داشته باشد و به جرئت اعلام می کنم چنین فاصله ای در پرداختی پزشکان و پرستاران در هیچ کجای دنیا چه کشورهای اروپایی و آمریکایی و چه در کشورهای همسایه و منطقه  وجود ندارد .و در ایران بیشترین اختلاف و فاصله درآمدی بین پزشکان متخصص و سایر کادر درمانی نسبت به همه کشورهای دنیا وجود دارد.

شریفی مقدم خاطر نشان کرد: جامعه پرستاری را باید باور کرد، با حاشیه سازی و کتمان واقعیات کار پیش نمی رود. توصیه بنده به مسئولان وزارت بهداشت این است که به جای تامین منافع یک گروه خاص، همه کادر نظام سلامت و همه مردم را در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های خود لحاظ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستار ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    27 0
    بیست و سوم آذر به دادخواهی از اجرای عدالت در اختلاف در پرداختی ها تا سه برابر سکوتی میکنم به بلندای فریاد
  • نسرین ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    10 0
    من به عنوان یک پرستار خواستار اجرای بدون قید و شرط قانون تعرفه گذاری بوده و حق خودم رو از سیستم درمانی خواهانم حقی که در درمان برایش زحمت میکشم نه از حق العمل پزشک. من k مشخص شده و تعریف شده برای خدماتی که انجام میدهم را خواستارم ولا غیر
  • سمانه ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    9 0
    هيچ كجاي دنيا اينقدر اختلاف بين پرداختي ها در يك سيستم ديده نميشود به جز ايران به اين دليل كه پرستاران از حق و حقوق خودشون آگاهي ندارند و ما خواهان اجراي عدالت در پرداختي ها ميباشيم.
  • میترا ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    7 0
    خدایا این حق خوری کی ایدجا وعادی سازی شد ما که بچه بودیم نرس های آن زمان حواسشون پی چی بود؟؟؟
  • آرست ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    9 0
    متاسفانه اگر نگوييم تمام رسانه ها بايد بگوييم غالب رسانه ها در انحصار پزشکانيست که کمترين توجه را به ساير اقشار درمانى و حتى بيماران دارند! در رويه ى غلطى که در سيستم درمانى کشور بوجود امده بسيارى از بيماران فداى ديد تجارى و ماديگرايانه حاکم بر سيستم درمانى ميشوند و رفته رفته علم پزشکى از حالت قداست خود خارج و تبديل به تحارت شده است. از مسئولين سايت خواهش ميکنم نظر بنده را که طعم تلخى از حقيقت دارد نمايش دهند . گاهى براى بيدار کردن عده اى تلنگر کفايت نميکند و بايد فرياد زد....
  • پرستار ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    9 0
    بهتره ما پرستارارو ببینید و جدی حرکتمونو جدی بگیرید وگرنه خاری میشیم در چشم وزارت پزشکان
  • حمید مداینی ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    9 0
    جانا سخن از زبان ما میگویی آقا تو بیمارستان ما متخصص قلب میاد در عرض 3 ساعت 8 تا بالون میزنه و میره وی یک چیز ی حدود بیست میلیون میگیره بعد ما پرستارها تا صبح تو سی سی یو پدرمون در میاد برای 105 هزارتومان این انصافه؟
  • مژگان ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    9 0
    با سلام ! درخواست ما پرستاران یک چیز است عدالت در پرداختها ! واقعا انصاف نیست که به علت بی توجهی مسئولین درامد گروهی خاص بدون حد ومرز بالا برود .ایا درست است که درامد ناشی از هدفمندی یارانه ها که قرار بود کمک حال قشر ضعیف جامعه شود به بهانه های مختلف به جیب گروهی خاص برود و همزمان قانون تعرفه گذاری پرستاری هفت سال پس از تصویب به بهانه نبودن بودجه !!!اجرا نشود ؟!!!یک بام و دو هوا ؟!! به هر حال جامعه پرستاری خواهان اجرای تمام و کمال قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است و تا رسیدن به این هدف از پای نخواهد نشست و از مسئولین توقع داریم تدبیر و امید را برای کلیه اقشار جامعه جاری و ساری نمایند !با تشکر
  • مریم هاشمی زاده ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    6 0
    موافقم
  • پرستار ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    3 0
    سلام من از رسانه ها بویژه 2030 که انتقادات و نظرآت پرستاران را در خصوص طرح تحول سلامت حتی در حاشیه پزشکی خود نادیده گرفتند متاسفم واز دولت که بازبرای پرستاران در این طرح اهمیتی قایل نشدند و بودمه وزارت را به جیب پزشکان ریختند بسیار ناراحتم
  • پرستار ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    1 0
    واقعا متاسفم برای 7 درصد در مقابل 93درصد