شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12529

كارشناسان معتقدند درصورتی كه جامعه جهانی اقدام جدی در زمینه مبارزه با ایدز انجام دهد، این بیماری دیگر مزمن و همه‌گیر نخواهد بود.

نگرانی جهانی در موردعدم‌توقف بیماری ایدز
به گزارش‌ سلامت نیوز به نقل از آی پی اس، بان‌كی‌مون دبیركل سازمان ملل اخیرا  اعلام كرد در حالی كه حدود 7سال تا 2015 یعنی سال هدف برای تحقق اهداف توسعه هزاره مانده است، به‌نظر می‌رسد مبارزه با ایدز به‌خصوص در آفریقا در حد پیش‌بینی‌ها نخواهد بود.

برنامه توسعه هزاره عبارت است از 8هدف كه توسط 189 كشور برای تحقق اهدافی همچون كاهش فقر مطلق، مبارزه با نابودی محیط‌زیست و ایدز تا سال 2015 معین شده است. بر همین اساس، بیماری‌هایی مانند ایدز و مالاریا باید متوقف شوند و روند گسترش آنها معكوس شود.

گزارش اخیر سازمان ملل نشان می‌دهد ایدز همچنان در مناطق جنوب صحرای آفریقا یك بیماری مرگبار است.

هر روز حدود 7هزار و 500 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و 5هزار و 500 نفر دیگر بر اثر آن می‌میرند. آمار سازمان ملل حاكی از آن است كه فقط در سال 2007، 6/1 میلیون نفر در این كشورها جان خود را بر اثر ایدز از دست دادند و 5/22 میلیون نفر دچار آن هستند.

دسترسی به داروهای مبارزه با ایدز، مالاریا و سل بهتر شده است، اما دسترسی به داروهای اساسی ارزان قیمت هنوز در بخش دولتی و خصوصی كافی نیست و نوسان شدید قیمت‌ها باعث می‌شود فقرا از دسترسی به آن محروم باشند.

گروهی از كارشناسان از وضعیت گسترش ایدز در برخی كشورها ابراز نگرانی می‌كنند، از جمله گامبیا. سازمان ملل مدتی پیش به اشاعه نوعی داروی تقلبی برای مبارزه با ایدز در این كشور اعتراض كرد، اما از این كشور اخراج شد.

اكنون این سؤال مطرح شده است كه سازمان ملل چگونه می‌تواند جلوی كشورهایی را كه اینگونه غیرمسئولانه با شهروندان خود رفتار می‌كنند، بگیرد.

در عین حال وضعیت عرضه داروها در برخی كشورها فوق‌العاده است، از جمله در نامیبیا. در سال 2003 فقط 3 درصد مبتلایان به ایدز دارو دریافت ‌كردند، اما در سال 2007 این نسبت به 57 درصد رسید.

این نسبت در همین سال در كشور روآندا 60 درصد بود. اما در موزامبیك وضعیت خطرناكی حاكم است؛ در برخی نقاط این كشور رشد این بیماری به 20 درصد رسیده است.

دبیركل سازمان ملل خواستار برگزاری نشستی با حضور سران بیش از100 كشور جهان و رؤسای شركت‌ها و بنیادهای بزرگ بین‌المللی در روز پنجشنبه هفته جاری برای بررسی راه‌های تقویت اقدامات جهانی به‌منظور تحقق اهداف توسعه هزاره شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha