رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور گفت: با اجرای کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات درمانی، به طور کلی 120 تا 300 درصد رشد تعرفه‌ها اتفاق افتاده است.

رشد ۱۲۰ تا ۳۰۰ درصدی تعرفه‌های درمانی

سلامت نیوز: رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور گفت: با اجرای کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات درمانی، به طور کلی 120 تا 300 درصد رشد تعرفه‌ها اتفاق افتاده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا زالی در همایش بررسی راهکارهای کتاب تعرفه‌گذاری گفت: جامعه پزشکی بیش از هر زمان دیگری به آینده امیدوار است و این کتاب شاید به منزله تحول در تعرفه‌های درمانی اخیر باشد، چرا که تعرفه ها از روش متعارف و سنتی تبعیت می‌کرد و ضرایب آن علمی نبود.

وی ادامه داد: تعرفه‌ها با تورم رشد نکرده بود و شکاف عمیقی ایجاد شده بود به طوری که در پنج سال، ضریب جراحی تغییر نکرد و در بیهوشی و داخلی بسیار غیرملموس و ناچیز بود، در نتیجه باید سازوکار جدیدی ایجاد می‌شد تا مجموعه‌ای از عوامل تأثیرگذار در تعرفه دیده می‌شد.

رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور با اشاره به نقش پررنگ انجمن های علمی تخصصی در تعیین تعرفه‌ها گفت: از 27 انجمن تخصصی برای اعلام نظر کارشناسی استفاده شده است، همچنین اعضای هیأت بورد تخصصی بهره گرفته‌ایم و افرادی که مورد اعتماد جامعه پزشکی بودند نیز کمک کرده‌اند.

زالی گفت: در طول سال‌های گذشته بسیاری از اعمال جراحی و مداخلات پزشکی بدون تعرفه بود، منسوخ شده بود و لیست سیاهه تعدیلی پیوست کتاب قبلی شده بود، به همین دلیل بیمه‌ها به صورت سلیقگی برخورد می‌کردند و پزشکان متضرر می‌شدند.

زالی افزود: اما اکنون 1700 تعرفه جدید که 300 مورد آن برای اولین بار در نظام بیمه پایه درنظر گرفته شده است، در حالی که در گذشته برای اینکه دارویی بیمه شود 3.5 سال گاهی طول می‌کشید که بیمه ها پوشش دهند و مردم مجبور بودند بپردازند.

زالی گفت: در سال گذشته و در بخش دولتی هتلینگ وزارت بهداشت 18 درصد رشد داشت که شورای عالی بیمه آن را قبول نکرد و 15 درصد پذیرفت که ما نیز آن را امضا نکردیم، اما امسال با رشد دو برابری مواجه شده است که حرکت بسیار بزرگی است.

زالی افزود: در سال 91 مجموعه موافقت‌های دولت با رشد تعرفه خصوصی 7 درصد است اما برون‌داد شورای عالی بیمه بیش از این بود در نتیجه احتیاج به تغییرات داشتیم، در سال گذشته امکان رشد تعرفه فقط 10 تا 15 درصد بود که علی‌رغم پایلوت در بخش خصوصی و در شهرهای ایران، قزوین و خراسان تا پایان سال 92 اجرایی نشد چون بیمه‌ها مخالفت کردند.

زالی گفت: اما در این کتاب به طور کلی 120 تا 300 درصد رشد تعرفه‌ها اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: سالها با بیمه اختلاف‌نظر داشتیم که امروز به حداقل می‌رسد و تا سه ماه آینده اختلاف‌نظرها مورد توجه قرار گرفته و بازبینی می‌شود و در این میان، بروکراسی گذشته برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور تصریح کرد: از زمان شکل‌گیری دولت جدید گفتمان با جامعه پزشکی که جبرآمیز و یک‌طرفه بود اکنون توأم با احترام و تعامل دو طرفه شده است. جامعه پزشکی روزهای تلخی را پشت سر گذاشته و باید قدر این روزها را بداند.

وی تصریح کرد: تا سه سال آینده، اجرای مناسب این کتاب محقق می‌شود و باید جامعه پزشکی از اجرای آن صیانت کند و فرایند خود‌نظارتی را اجرا کند، چرا که اگر خودشان نظارت نکنند، عناصر نامحرم وارد می‌شوند و گناه جامعه پزشکی نابخشودنی خواهد بود، بنابراین باید بر پیوست نظارتی پافشاری کنند.

زالی گفت: 90 درصد این پیوست نظارتی، ایجابی و 10 درصد سازوکار سلبی دارد که امیدواریم بیشتر از فضای ایجابی استفاده شود و در ادامه مسیر عهدشکنی نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha