رییس اداره آموزش اورژانس کشور بر ضرورت استفاده صحیح از وسایل گرمایشی استاندارد در فصول سرد سال تاکید کرد.

سلامت نیوز: رییس اداره آموزش اورژانس کشور بر ضرورت استفاده صحیح از وسایل گرمایشی استاندارد در فصول سرد سال تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر فرهاد رضوانی با اشاره به اینکه سال گذشته یکهزار و 790 مورد درمان سرپایی و 201 مورد مرگ به دلیل مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور داشتیم، گفت: استفاده ناصحیح از وسایل گرمازا و همچنین استفاده از وسایل غیراستاندارد گرمازا، باعث بروز مسمومیت با گاز منوکسید کربن می‌شود.

رییس اداره آموزش اورژانس کشور،علائمی شبیه به آنفولانزا و سرما خوردگی، آبریزش بینی و چشم، خشکی تنفس و سرفه، تنگی نفس و خشونت صدا را از علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن بیان کرد و گفت: چنانچه فردی به مدت طولانی گاز منوکسید کربن استنشاق کند، دچار کاهش سطح هوشیاری، اغما و مرگ خواهد شد.

وی بر لزوم استفاده صحیح از وسایل گرمایشی استاندارد در فصول سرد سال تاکید کرد و افزود: زمانی که بخاری روشن است باید شعله آن آبی بسوزد و همچنین باید لوله بخاری گرم باشد.

رضوانی با اشاره به اینکه راه خروجی دود از دودکش بخاری باید کنترل شود، افزود: چنانچه لوله بخاری در زمان روشن بودن بخاری سرد باشد، نشان دهنده آن است که گاز منوکسید کربن از بخاری خارج شده است و خطرناک است. همچنین ارتفاع لوله بخاری از سطح پشت بام باید بین 50 تا 60 سانتی‌متر باشد.

رییس اداره آموزش اورژانس کشور همچنین ضمن تاکید بر عدم استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در خانه، گفت: این بخاری‌ها فقط باید در مناطقی که رفت و آمد در آن زیاد است و درب ورودی آن به طور مکرر باز و بسته می‌شود، استفاده شود.

وی در ادامه سیستم گرمایشی با شومینه به دلیل استفاده از اکسیژن موجود در هوا و خروج گاز منو کسید کربن از شومینه را مناسب ندانست و افزود: بهتر است از شومینه در شب و به هنگام خواب که سطح هوشیاری فرد پایین است، استفاده نشود.

رضوانی همچنین، باز کردن تمام درب‌ها، بستن شیر گاز و انتقال فرد مسموم شده با گاز منوکسید کربن را از اقدامات لازم در برخورد با فرد مسموم شده با این گاز عنوان کرد و گفت: در صورت دسترسی به اکسیژن باید تا 100 درصد از گاز اکسیژن برای فرد مسموم شده با گاز منوکسید کربن استفاده کرد و اگر فرد به کمترین سطح هوشیاری در مواجهه با این گاز رسیده بود، لازم است از تنفس دهان به دهان استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha