معاون درمان وزارت بهداشت، با اعلام اینکه در گذشته 70 درصد هزینه های سلامت از جیب مردم پرداخت می شد، تاکید کرد: بسیاری از مردم برای تامین هزینه های درمانی مجبور شدند خانه خود را بفروشند.

سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت، با اعلام اینکه در گذشته 70 درصد هزینه های سلامت از جیب مردم پرداخت می شد، تاکید کرد: بسیاری از مردم برای تامین هزینه های درمانی مجبور شدند خانه خود را بفروشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد حاجی آقاجانی در همایش بررسی راهکارهای اجرایی ستاد ارزشگذاری نسبی خدمات درمانی، اظهارداشت: به موضوع سلامت در سال‌های گذشته به اندازه کافی پرداخته نشده و با اینکه در بهداشت عمومی در شبکه‌های روستایی، توسعه بیمارستان و توسعه آموزش پزشکان عمومی و متخصص به دستاوردهای خوبی رسیدیم، اما فراموش نکنیم مردم در دسترسی به خدمات سلامت با مشکلات متعددی مواجه بودند.

وی با عنوان این مطلب که بیمه‌ها تضعیف شده بودند و 70 درصد هزینه‌های سلامت بر دوش مردم بود، افزود: خانواده های زیادی به دلیل پرداخت هزینه های سلامت به زیر خط فقر رفته بودند بطوریکه بسیاری از بیماران منزل مسکونی خود را می‌فروختند و گاهی چندین خانواده آسیب می‌دید.

آقاجانی ادامه داد: در کیفیت ارائه خدمات با مشکلات مواجه بودیم و به ویژه در بخش دولتی با تعرفه کم و منابع محدود، خدمات در شأن مردم ارائه نمی‌شد.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: به همین دلیل، سلامت در اولویت دولت یازدهم قرار گرفت، طرح تحول سلامت با کار 6 ماهه مطالعاتی طراحی و از 15 اردیبهشت 93 ابلاغ و اجرایی شد و طبق بررسی‌های انجام‌شده 73 درصد مردم از اجرای این طرح رضایت دارند.

وی ادامه داد: از سال 64 اولین نسخه کتاب تعرفه‌ها اجرایی شد و برای بازنگری در آن سه بار اقدام شد اما همچنان بی‌توفیق ماند، اما اکنون 2 هزار خدمت که تعرفه‌ای نداشت و در بیمارستان‌ها با قیمت‌های متفاوت ارائه می‌شد، تعریف شد.

وی ادامه داد: هزینه بیمه پایه سلامت و نیروهای مسلح را در این زمینه وزارت بهداشت قبول کرد تا بپردازد تا به هر طریقی این طرح بر زمین نماند. 5 هزار کد تعرفه وجود دارد و درنظر گرفتیم برای کم شدن اختلافات بین پزشکان، انجمن‌ها و بیمه‌ها تعرفه‌ها را ساده و تجمیع کنیم تا از کدهای مشابه فاصله بگیریم.

آقاجانی گفت: عدالت بین‌رشته‌ای با اجرای این کتاب به طور نسبی رخ می‌دهد و قرار است بازنگری اولیه برای رفع اشکالات آن انجام شود و سالی یکبار طبق قانون مورد بازنگری قرار می‌گیرد، این در حالی است که دولت در هزینه های سلامت مشارکت خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه برخی از رشته‌ها در طول سالها مورد کم‌لطفی و انقراض بودند، گفت: رشته‌هایی مثل جراحی اطفال، قلب اطفال مشتری نداشتند و جراحی داخلی با مشکلات جدی مواجه بود. همچنین ویزیت بالینی و تشخیص بالینی بر سر بالین بیمار به دلیل نقص تعرفه به خوبی دیده نمی‌شد و عمده خدمات به سمت پاراکلینیک رفته بود.

وی با اشاره به تعرفه‌دار شدن 1700 خدمت در کتاب جدید، گفت: 300 خدمت جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت و این در حالی است که بیمارستان‌های دولتی منابع کافی نداشتند، دستگاه‌ها فرسوده بود و حقوق پزشک و پرستار بیشتر از یک سال پرداخت نشده بود، در بخش دولتی در حالت ورشکسته و نیمه‌ورشکسته بود.

آقاجانی با تأکید بر اینکه اهداف نظام سلامت بدون رقابت در حوزه سلامت محقق نمی‌شود، گفت: کاهش پرداخت از جیب مردم مدنظر قرار گرفته به طوری که خدمات آزمایشگاهی و پاراکلینیکی که در دفترچه بیمه بی‌اثر بود به 25 درصد کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha