شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12533

صندوق کودکان سازمان ملل اعلام کرد هنوز بیش از نیم میلیون زن هر سال در زمان بارداری و زایمان می‌میرند، چرا که هیج مراقبت مامایی اورژانسی در اختیار آنها نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر گزاری رویترز این گزارش می افزاید علیرغم پیشرفت نسبی، به خصوص در آسیا، میزان مرگ و میر مادران همچنان به خاطر فقدان منابع مالی و اراده سیاسی ثابت باقی مانده است.

یونیسف در این گزارش با عنوان "پیشرفت برای کودکان: گزارشی درباره مرگ و میر مادران" می‌گوید بیش از 99 درصد عدد تخمینی 536 هزار مرگ مادران در سراسر جهان در سال  2005 در کشورهای در حال توسعه، و نیمی از آنها در آفریقای زیرصحرا رخ داده است.

 بر اساس این گزارش حدود 50 میلیون تولد در کشوهای در حال توسعه یا 4 تولد از هر 10 تولد در جهان بدون حضور کارکنان تعلیم‌دیده بهداشتی صورت می‌گیرد.

این گزارش می‌گوید خونریزی علت اصلی مرگ مادران در آفریقا و آسیا است و علت یک سوم مرگ‌ها است. عفونت، اختلالات پرفشاری خون، عوارض سقط جنین، اشکالات زایمانی یا HIV / ایدز از سایر علل هستند.

یونیسف اعلام کرد:‌ "خطر در طول عمر مرگ مادران در کشورهای در حال توسعه یک در 76 است، در حالیکه این میزان در کشورهای صنعتی یک در 8000 است."

 بر مبنای این گزارش خطرناک‌ترین جا برای به دنیا آوردن کودک کشور نیجر است "که خطر مردن در زمان بارداری یا زایمان در طول عمر یک زن یک در هفت است. در سیرالئون این رقم یک در 8 است."

به گفته یونیسف ترکیبی از تنظیم خانواده، تربیت ماماهای ماهر، مراقبت‌ زایمانی اورژانس و مراقبت پس از زایمان کلید کاهش مرگ و میر مادران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha