رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور،‌ از تحت پوشش بیمه رفتن خدمات تغذیه‌ای خبر داد و گفت:‌ طرح این موضوع قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی معاون درمان به بیمه ارائه شد اما تا کنون به اجرا در نیامده است.

سلامت نیوز: رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور،‌ از تحت پوشش بیمه رفتن خدمات تغذیه‌ای خبر داد و گفت:‌ طرح این موضوع قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی معاون درمان به بیمه ارائه شد اما تا کنون به اجرا در نیامده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مجید حاجی‌فرجی در نشست خبری کنگره سراسری تغذیه گفت: طرح تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات تغذیه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آماده شد و از طریق معاونت درمان به بیمه ارسال شد.

وی ادامه داد: اما متأسفانه بعد از انتخابات و تغییر مدیران این طرح به اجرا در نیامد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور،‌ تأکید کرد: اخیراً جلساتی با مسئولان مربوطه برگزار شده و قرار است خدمات تغذیه‌ای در سطح یک به صورت پایلوت در ۲ استان تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

وی همچنین به موضوع تبلیغات مواد غذایی آسیب‌رسان در صدا و سیما اشاره کرد و گفت: ابتدا طبق قانون لیستی از این مواد تهیه و در اختیار صدا و سیما قرار گرفت تا تبلیغات این مواد ممنوع شود اما وقتی که دغدغه‌های تولیدکنندگان را شنیدیم و کارهای کارشناسی انجام شد متوجه شدیم که نمی‌توان مواد زیان‌آور را به یکباره از مواد غذایی حذف کرد.

حاجی‌فرجی در توضیح تکمیلی گفت: به طور مثال کشور دانمارک که پیشرفته‌ترین کشور در اتحادیه اروپا از لحاظ تغذیه است 30 سال برای حذف نمک از مواد غذایی خود تلاش کرد تا به نتیجه رسید و ما نیز نمی‌توانیم یکباره مواد غذایی را از مواد زیان‌آور پاک کنیم.

وی ادامه داد:‌ بنابراین مقرر شد تا تولیدکننده‌ها به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی مواد زیان‌آور را از محصولات خود حذف کنند و دستگاه‌های مربوطه نیز با اعطای نشان مخصوص و اعلام حمایت از این محصولات آنها را به عنوان محصولی که ضرر کمتری دارد به مردم معرفی کند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور،‌ در پاسخ به این سؤال که آیا لیست این مواد غذایی تهیه شده است یا خیر، گفت: لیست این مواد آماده و در اختیار سازمان غذا و دارو قرار داده شده است.

وی با انتقاد از وزارت ورزش در عدم استفاده از متخصصان تغذیه، گفت: ورزش و ورزشکار نیاز به تغذیه مناسب دارد و زمانی که ورزش حرفه‌ای انجام می‌گیرد باید تغذیه حرفه‌ای نیز داشته باشیم.

حاجی‌فرجی یادآور شد: ما بارها به وزارت ورزش اعلام کردیم که ورزشکاران ما در سطوح ملی و لیگ‌های کشور نیاز به تغذیه حرفه‌ای دارند و مردم مشاهده کردند که در مسابقات یک سال اخیر بسیاری از مدال‌ها را به خاطر«کم‌ آوردن» ورزشکاران از دست دادیم.

به گفته وی این موضوع اهمیت تغذیه حرفه‌ای در ورزش حرفه‌ای را اثبات می‌کند.

حاجی‌فرجی مراقبت‌های تغذیه‌ای در ICU را از دیگر موارد مهم برشمرد و گفت: اینکه بیماری بتواند خیلی زود از ICU خارج شود بستگی به نوع تغذیه آن و مراقبت‌های تغذیه‌ای صورت گرفته در ICU دارد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور،‌ گفت: بسیاری از ما زمانی که مریض به ICU می‌رود بی‌خیال تغذیه او می‌شویم و این موجب می‌شود که دوره درمان به تأخیر بیفتد.

وی مکمل‌های غذایی را شمشیر دولبه خواند و گفت: مردم ما باید بدانند که چه زمان از مکمل‌ها باید استفاده کنند. برای اینکه ممکن است این مکمل‌ها آسیب جدی به آنها برساند.

حاجی‌فرجی با بیان اینکه 70درصد مردم ایران از چاقی و اضافه‌وزن رنج می‌برند تأکید کرد: در گذشته دغدغه ما فقر غذایی مردم بود اما امروز دغدغه ما دریافت انرژی بیش از اندازه است که به چاقی و اضافه‌وزن می‌انجامد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور،‌ تأکید کرد: اندازه دور کمر در سلامتی اهمیت زیادی دارد ضمن اینکه ما باید به تغییرات اقلیمی در رژیم غذایی نیز توجه داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha