استفاده مستمر از دهان شویه ها و نخ دندان و بررسی وضعیت سلامت دندان ها، لثه و بیماری هایی كه موجب كاهش بزاق دهان و در نتیجه بوی بد آن می شوند، در پیشگیری از به وجود آمدن بوی بد دهان بسیار موثر است.

داریوش نظری در گفت و گو با پانا افزود: التهاب لثه، استفاده از غذاهای گوگرد دار مانند سیر و پیاز ،باقی مانده غذاها بین پركردگی دندان یا بافت، از بین رفتن و شكسته شدن دندان، جمع شدن یا باقی ماندن غذا در قسمت عقب زبان و توجه نكردن به پاكیزگی و شست و شوی درست آن و مصرف دخانیات از مهم ترین عوامل بوی بد دهان در تمام طول سال و به خصوص در ماه رمضان است.

 وی اضافه كرد: متاسفانه افرادی كه دندان مصنوعی را جایگزین دندان های طبیعی كرده اند، در اثر سهل انگاری و شست و شوی نامناسب دندان ها و نگهداری نكردن آن ها در آب به هنگام شب از بوی بد دهان در طول روز شكایت دارند.

 این دندانپزشك با بیان این مطلب كه خشكی دهان در برخی افراد، بوی بد دهان را در پی دارد افزود: با خشكی دهان و كم شدن ترشحات بزاق در اثر مصرف ناكافی آب و مایعات در سحر بوی بد دهان در فرد احساس می شود.

 وی، بیماری قند را یكی از عمده بیماری هایی دانست كه میزان ترشح بزاق دهان را كم كرده و سوزش و خشكی زبان و دهان را در فرد ایجاد می كند.

 نظری، پوسیدگی دندان ها را نیز در به وجود آمدن بوی بد دهان موثر دانست و گفت: با پاك نگه داشتن دندان ها به وسیله دهان شویه ها و نخ دندان پس از صرف افطار و سحر می توان این عارضه  را از بین برد.

 نظری در پایان از دیگر علل ایجاد بوی بد دهان در افراد را بیماری های سینوزیت، عفونت گوش میانی، دستگاه تنفسی و عفونت شش ها یا دستگاه گوارش برشمرد و به افراد روزه داری كه مبتلا به این بیماری ها هستند و در طول روز بوی بد دهان آن ها را احساس می كنند، توصیه كرد: برای رفع خشكی دهان و بوی بد آن در طول روز چند بار دهان خود را با آب بشویند تا این مشكل برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha