مدیرکل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: تکمیل ایستگاههای سنجش آلودگی و اندازه گیری هیدرو کربن ها از مهمترین اقدامات سازمان برای شناسایی عوامل بروز حملات قلبی و تنفسی در اهواز است.

سلامت نیوز: مدیرکل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: تکمیل ایستگاههای سنجش آلودگی و اندازه گیری هیدرو کربن ها از مهمترین اقدامات سازمان برای شناسایی عوامل بروز حملات قلبی و تنفسی در اهواز است.

دکتر یوسف رشیدی در گفتگو با مهر افزود: سال گذشته در پی بروز بیماری های قلبی و تنفسی همزمان با بارندگی ها در اهواز سازمان محیط زیست ایستگاه های سنجش آلودگی هوا را در این شهر تکمیل کرد و علاوه بر آلاینده های متداول هیدروکربن های خاص را پایش کرد.

به گفته وی البته میزان هیدروکربن ها در حدی نبود که خیلی بالاتر از استاندارد باشد و به نظر نمی رسد که مشکلات قلبی و تنفسی مردم این شهر از آلاینده های هیدروکربنی باشد.

وی با اشاره به اینکه در بارش های بعدی که در فصل زمستان گذشته در این شهر اتفاق افتاد مشکلات بیماران تکرار نشد اظهار داشت: بنابراین این فرضیه که بیماری های مذکور ناشی از باران های اسیدی که در اثر ترکیب باران با آلاینده ها ایجاد شده است پدید آمده تا حدودی رد می شود.

وی درخصوص آلاینده های ناشی از پتروشیمی ها در شهر اهواز تصریح کرد: آلاینده های پتروشیمی ها بیشتر ترکیبات آروماتیک هستند که این ترکیبات نیز تاثیر یکباره بر روی سیستم تنفسی و قلبی و عروقی بیماران نخواهند داشت بلکه ترکیبات ناشی از فراورش نفت و سوزاندن ضایعات نفتی در دراز مدت در سلامت مردم اثر می گذارد بنابراین احتمال اینکه بروز حملات تنفسی و قلبی مردم اهواز ناشی از این ترکیبات باشد نیز ضعیف است.

وی در پاسخ به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر اینکه سازمان محیط زیست باید برای آلودگی هوای اهواز وارد عمل شود تاکید کرد: البته سازمان محیط زیست از سال گذشته در این زمینه وارد شده اما کار سازمان محیط زیست تنها سنجش آلاینده ها و نظارت بر اندازه گیری درست آنهاست اما این وزارت بهداشت است که باید با بررسی دقیق علت بروز این مشکلات را برای بیماران پیدا کرده و جهت اندازه گیری آلاینده ها را برای سازمان محیط زیست مشخص کند.

وی افزود: احتمال دارد که این بیماری های یکباره در مردم اهواز ناشی از آلاینده هایی باشد که تاکنون هرگز در سیستم های اندازه گیری ما سنجش نشده اند و ما اصلا از وجود آنها اطلاع نداشته باشیم.

مدیر کل دفتر هوای سازمان محیط زیست تصریح کرد: علت سنجش هیدروکربن ها در شهر اهواز از سال گذشته در حالی که تا پارسال این آلاینده ها اندازه گیری نمی شدند بررسی اثرات آنها بر سلامت مردم بود اما به نتیجه خاصی در این خصوص نرسیدیم.

رشیدی یادآور شد: لازم است بخش های درمان و بیمارستان های علوم پزشکی به علاوه متخصصان سم شناسی با سازمان محیط زیست همکاری کنند تا علت اصلی بروز این مشکلات در شهر اهواز در سال جاری مشخص شود.

به گفته وی سازمان محیط زیست امسال هم تعدادی ایستگاه پایش و سنجش خریداری کرده که ترکیباتی از جمله گازهای متداول هیدروکربن ها بنزن و تولوئن اندازه گیری می شود و به احتمال زیاد به شهر اهواز تعداد بیشتری از این دستگاه ها اختصاص می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha