سرپرست دفتر مدیریت و کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آموزش به مردم از طریق تلویزیون یکی از مهم‌ترین اقدامات آمادگی برای بلایا و از راهکارهای موثر خودمراقبتی فرد و خانواده است، گفت: میزان آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر حوادث طبیعی هشت درصد است.

سلامت نیوز: سرپرست دفتر مدیریت و کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آموزش به مردم از طریق تلویزیون یکی از مهم‌ترین اقدامات آمادگی برای بلایا و از راهکارهای موثر خودمراقبتی فرد و خانواده است، گفت: میزان آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر حوادث طبیعی هشت درصد است.

دکتر علی اردلان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن مثبت خواندن عملکرد سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در زمینه حوادث و بلایای طبیعی، افزود: شهرداری ضمن وضع قوانین شهری و شهرسازی، امر نظارت را تشدید کرده است. با توجه به اینکه بزرگ‌ترین عامل مرگ ایرانیان در زلزله، ساختمان‌های غیرمقاوم است، این امر بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

وی با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در آموزش مردم یادآور شد: از آنجاکه توجه مردم به تلویزیون و همچنین نفوذ آن میان مردم زیاد است، تلویزیون می‌تواند مردم را به راهکارهای خود مراقبتی حساس کند. انجام اقدامات آمادگی برای بلایا، یکی از راهکارهای موثر خودمراقبتی فرد و خانواده است. در این راستا تشویق مردم به بیمه ساختمان‌ها در برابر حوادث و بلایا ضروری است.

اردلان خاطر نشان کرد: در حوزه آموزش همگانی و کاهش خطر بلایا، یک جامعه آماده، تضمین کننده پاسخ موفق به هر حادثه‌ای است. باوجود آنکه اقدامات خوبی که در زمینه آمادگی سازمان‌ها انجام شده است، اما در صورت وقوع حادثه اولین کسی که باید اقدام کند خود فرد و خانواده وی هستند. در واقع، این فرد است که باید روش صحیح تخلیه از منزلش را بداند، کیف اضطراری را آماده کرده باشد و به ایمن سازی غیرسازه‌ای منزل کمک کند.

وی با بیان اینکه اکنون میزان آمادگی خانوارهای ایرانی هشت در صد است، افزود: در راستای افزایش این شاخص، در سال جاری 100 هزار خانوار توسط معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت این آموزش‌ها قرار دارند.

اردلان همچنین تصریح کرد: ارتقای این شاخص یک عزم ملی را می‌طلبد که با همکاری وزارت بهداشت، کارگروه تخصصی آموزش همگانی سازمان مدیریت بحران، رسانه‌ها، آموزش و پرورش و سایر سازمان‌ها باید در این زمینه اقدام کرد. در این راستا، مهم‌ترین اقدام، ارتقای حساسیت مردم به موضوع مقاومت سازه‌ای و ایمنی غیر سازه‌ای منازل، محل‌های کار و طراحی شهری مناسب است.

وی گفت: ایران در معرض بلایای طبیعی قرار دارد که مهم‌ترین آنها زلزله، سیل، خشکسالی و گرد و غبار هستند. طی چهار دهه اخیر، بطور متوسط سالانه 3000 ایرانی در اثر مخاطرات طبیعی جان باخته‌اند و 1.5 میلیون نفر نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha