رسانه های سراسر جهان این روزها در مورد بیماری مرگبار ابولا که شیوع آن در ابتدای بهار امسال آغاز شد، گزارش می کنند. در کشورهای سیرالئون، گینه و لیبریا در آفریقا تاکنون هزاران نفر بر اثر این بیماری جان باخته اند اما اطلاعاتی که در مورد این بیماری داده می شود، برخی اوقات ناقص و ضد و نقیض است.

سلامت نیوز : برای آگاهی بیشتر در مورد بیماری ابولا، کلودیو روکو، خبرنگار علمی یورونیوز با دکتر ژان کلود مانوگرا در «انستیتو پاستور» پاریس گفتگو کرده است. دکتر مانوگرا یکی از نخستین دانشمندانی است که از بدو شیوع بیماری نسبت به آن هشدار داد. او و گروه همکارانش سرگرم کار بر روی یک آزمایش خاص بمنظور ردیابی سریع ویروس ابولا در بدن هستند.

دکتر مانوگرا می گوید: «ابولا بیماریی است که بر اثر آلودگی به ویروسی به همین نام عارض می شود. بیماریی است که بسرعت با تب، شبیه به آنفولانزا آغاز می شود و بعد فرد احساس سوزش گلو و درد در سایر قسمتهای بدن می کند. سپس علائم دیگری مانند تهوع و اسهال آغاز می شود که بسرعت نشان می دهد این یک سرماخوردگی نیست. بعد ممکن است وضعیت فرد با علائم دیگری مانند خونریزی، پیچیده تر شود.»

وی می افزاید: «انتقال بیماری از طریق تماس فیزیکی است. برای مثال، مانند سرخک یا در گذشته آبله نیست که بیماری از طریق هوا سرایت کند. در مورد ابولا، تماس بدنی با شخصی که بیمار است و تماس با مایعات بدن شخص بیمار، باعث انتقال آن می شود. در مورد انتقال بیماری از طریق عرق بدن زیاد صحبت شده است. این غیرممکن نیست اما اگر هیچ جراحت خاصی نباشد و اگر در عرق فرد، هیچ خونی نباشد، در آن صورت احتمال انتقال آن بسیار بسیار کم است. ویروس با دست دادن منتقل نمی شود.»

 وضعیت در اروپا چگونه است؟

دکتر ژان کلود مانوگرا: «در اروپا، وضعیت عالی است. می دانید، این ویروس معمولا به افراد ضعیف و مردم کشورهایی حمله می کند که سیستم بهداشتی صحیحی ندارند. در عین حال که احتمال آمدن افراد بیمار به اروپا هست، اما بروز یک اپیدمی تقریبا غیرممکن است. از آن جهت که بر خلاف آنفولانزا، قبل از مریض شدن، امکان آلوده کردن فرد دیگر وجود ندارد. ایزوله کردن بیماران و تحت نظر گرفتن افرادی که با آنها در تماس بوده اند، می تواند زنجیره شیوع اپیدمی را قطع کند. این کار وقتی که موارد ابتلا اندک است، کاری ساده است و فعلا در اروپا اینطور است زیرا موارد ابتلا عملا ناچیز است هر چند در صورت تعدد موارد ابتلا، کنترل آن، بسیار دشوار خواهد شد.»

کسانی هستند که به دلیل ابولا از سفر هوایی می ترسند؟ آیا این ترس بجاست؟

دکتر ژان کلود مانوگرا: «تا جایی که من می دانم، هیچکس طی سفر هوایی مبتلا نشده است. هواپیماها محیط تقریبا نامناسبی برای ویروسها هستند. بنابر این می توانیم از نظر ایمنی پرواز در مورد ابولا نگرانی نداشته باشیم.»

اعتقاد بر این است که خفاشهای میوه خوار منشا انتقال این بیماری اند. حیوانات اهلی مثل سگها چطور؟ آیا آنها می توانند ویروس ابولا را منتقل کنند؟

دکتر ژان کلود مانوگرا: «در این مورد تحقیقات کمی صورت گرفته است. ما نمی توانیم احتمال آن را رد کنیم. با این حال، در سال ۲۰۰۵، پژوهشی انجام شد که نشان می دهد هنگامی که در کشور گابن بیماری شایع شده بود، سگهایی بودند که در بدنشان آنتی بادی موجود بود و وقتی که با ویروس روبرو شدند، به این بیماری مبتلا نشدند. شاید آنها ناقل این بیماری نباشند.»

در مورد واکسیناسیون صحبت کنیم. تحقیقات در این مورد تا کجا پیش رفته است؟

دکتر ژان کلود مانوگرا: نخستین آزمایشهای بالینی در اوایل سال ۲۰۱۵ انجام خواهد گرفت و در این بین، ممکن است تاثیر آن در میمونها مشخص شود با این فرض که میمونها به دلیل حساسیت بیشترشان، نمونه خوبی برای این آزمایش هستند. بنابر این اگر آزمایشها بر روی میمونها موفقیت آمیز باشد، معتقدیم که بر روی انسان نیز می تواند موثر باشد. اما تا آنجا که می دانم قرار نیست زودتر از سال آینده، واکسن بر روی انسان آزمایش شود.

«نقش صنعت داروسازی در این میان چیست؟ گفته می شود که این صنعت به اندازه کافی برای تحقیق در مورد ابولا هزینه نکرده است.»

دکتر ژان کلود مانوگرا: «من فکر می کنم که صنعت داروسازی مانند صنایع دیگر، اولویتهای خود را دارد. از نظر سلامت عمومی، ابولا قبلا یک اولویت نبوده است. باید گفته شود که از سال ۱۹۷۶، بیست و یک مورد شیوع این بیماری ثبت شده بود و اکنون هم، شمار قربانیان آن در مقایسه با یک میلیون و ششصد هزار نفر قربانی ایدز در سال ۲۰۱۲ و یک میلیون و سیصد هزار نفری که در همان سال بر اثر سل فوت کردند، بسیار بسیار کمتر است. بنابر این ابولا تاکنون کمتر از یک آنفولانزای فصلی قربانی گرفته است. از آنجا که شمار بیماران در مقایسه با آنفولانزا کمتر است، مطالعه آن سخت تر است و انجام پژوهشهای بیشتر، مشکل است زیرا آزمایشگاههای کمتری بر روی آن کار می کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هتل های مشهد ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    so good