سعید متصدی با بیان اینکه عزم ملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کشور ضروری است، گفت: برای کاهش گازهای گلخانه ای همه بخش ها از جمله بخش خصوصی و تشکل ها باید مشارکت داشته باشند.

سلامت نیوز: سعید متصدی با بیان اینکه عزم ملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کشور ضروری است، گفت: برای کاهش گازهای گلخانه ای همه بخش ها از جمله بخش خصوصی و تشکل ها باید مشارکت داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، هم اندیشی بررسی چالش ها و راهکار های اجرای سیاست های کاهش انتشار گاز های گلخانه ای با حضور مسئولین ، مدیران ارگان های دولتی ، مسئولین بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه عزم ملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کشور ضروری است، گفت: برای کاهش گازهای گلخانه ای همه بخش ها از جمله بخش خصوصی و تشکل ها باید مشارکت داشته باشند.

سعید متصدی با بیان اینکه پروتکل کیوتو عمرش تا سال 2015 است و در سال 2020 فرآیند دیگری را باید تجربه کنیم و آن فرآیندی راهی نیست که 5 سال پیش باید وارد آن می شدیم، امروز همه را پشت سر گذاشته ایم و دوران جدیدی تحت مکانیزم و استفاده از پیوستن ها را نداریم .

او با ابراز تاسف از اینکه اقدام بایستی برای کاهش گازهای گلخانه ای انجام نشده است، گفت: از رتبه 14 در انتشار گازهای گلخانه ای به رتبه 7 رسیده ایم که نشان می دهد رتبه کشور ایران در انتشار گاز های گلخانه ای پایین آمده است و جز 7 کشور تولید کننده گاز های گلخانه ای محسوب می شود.

به گفته متصدی یکی از دلایل موفق نبودن در کاهش انتشار گاز های گلخانه ای را فعالیت فقط بخش دولتی است در حالی که یک عزم ملی لازم است که گاز های گلخانه ای ، سازگاری و شناسایی آسیب های این گاز ها انجام شود و نهایتا به سندی برسیم که در درون و برون کشور برای کم شدن تعهدات در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

او گفت: این سند اقدام ملی تهیه می شود و از فعالیت های ایران در کاهش گاز های گلخانه ای دفاع خواهد کرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد انتشار گاز های گلخانه ای در کشور کاهش یابد و این تلاش با مشارکت و همکاری همه بخش های از جمله جوامع ، بخش خصوصی وارگان های دولتی موثر واقع می شود.

او با اشاره به اینکه عزم دولت به کاهش گاز های گلخانه ای است، گفت: اقتصاد کم کربن در دستور کار دولت قرار گرفته است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد : کشور ایران بایستی به سمت کاهش گاز های گلخانه ای و کاهش تعهدات بین المللی در زمینه انتشار گاز های گلخانه ای برسد.

محسن ناصری مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوا سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم با تاکید بر اینکه می بایست برنامه اقدام ملی در کارگروه ملی و در سطح کشور آماده سازی شود، گفت برای تهیه پیش نویس این برنامه اقدام ملی در سطح اولیه نیاز به همگرایی است و بزودی در دستور کار قرار می گیرد.

او ادامه داد : به تناسب اهمیت ها و اولویت ملی و بین المللی یک اقدام همه جانبه برای این مسئله پی ریزی شود و نشست هایی در نظر گرفتیم و این اولین نشست مرتبط با مسائل انتشار گاز های گلخانه ای است و از همه بخش های دولتی ، خصوصی، تشکل مردم نهاد ، نهاد های قانون گذاری دعوت شده است و سعی شده همه افزاد در سطوح مختلف دور همه جمع کنیم.

او شناخت وضع موجود و دور نمای آتی به منظور مهیا سازی زیر ساخت های کشور در جهت اجرای تعهدات بین المللی آتی کاهش انتشار، استخراج نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدید های کشور در خصوص اجرای سیاست های کاهش انتشار و رژیم حقوقی آتی تغییر اقلیم، تبین محدودیت های کشور برای قبول تعهدات بین المللی ، دستاورد های مورد انتظار رژیم آتی حقوقی کنوانسیون از اهداف این هم اندیشی برشمرد.

مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوا سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: تهیه اسناد پشتیبان به منظور تدوین مواضع ، خطوط قرمز و منافع کشور در مذاکرات آتی ،تهیه اسناد پشتیبان به منظور تدوین سیاست های کاهش انتشار و راهکار های برون رفت از تنگناهای موجود در اجرای سیاست ها ،تهیه اسناد پشتیبان به منظور تلفیق موضوعات تغییرات آب و هوایی در برنامه ششم توسعه از نتایج مورد انتظار این نشست است.

سعید متصدی در انتها تاکید کرد در نقطه ای قرار داریم که اگر برای تغییرات آب و هوا فعالیتی انجام نشود راهی برای برگشت و پیشرفت نخواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha