چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 125428

بیماری سپسیس عفونت خطرناک خونی است که بیشتر در افراد مسن یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند دیده می شود. سپسیس زمانی ایجاد می شود که بدن دچار عفونت شده است و این عفونت از طریق خون منتشر می شود و این عارضه باعث التهاب در تمام بدن خواهد شد.

عفونت خطرناکی که باید جدی گرفته شود

سلامت نیوز: بیماری سپسیس عفونت خطرناک خونی است که بیشتر در افراد مسن یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند دیده می شود. سپسیس زمانی ایجاد می شود که بدن دچار عفونت شده است و این عفونت از طریق خون منتشر می شود و این عارضه باعث التهاب در تمام بدن خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، موارد حاد سپسیس می تواند منجر به شوک سپتیک شود. شوک وقتی رخ می دهد که التهاب باعث به وجود آمدن لخته های کوچک شود و همین مانع رسیدن اکسیژن به عضو حیاتی و در نهایت منجر به از کار افتادن عضو بدن خواهد شد. سپسیس میلیون ها نفر در سراسر جهان را درگیر می کند و از هر ۴ نفر، یک نفر جان خود را از دست می دهد.

سپسیس حاد و شوک عفونی اغلب در بیمارستان و در زمان نقاهت بیمار اتفاق می افتد، هر چند همیشه این گونه نیست. در صورتی که دچار علایم زیر شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید زیرا درمان زود هنگام با آنتی بیوتیک، احتمال زنده ماندن فرد را افزایش می دهد.

علایم سپسیس:

*تب بالای 38.5 درجه سانتی گراد.

*ضربان قلب بیش از ۹۰ مرتبه در دقیقه

*تنفس سریع ۲۰ دم و بازدم در دقیقه.

برای این که پزشک بتواند، سپسیس را تشخیص دهد ۲ مورد از این علایم باید وجود داشته باشد.

علایم سپسیس حاد یعنی از کار افتادن اعضای بدن، نیاز به تنها یکی از علایم زیر دارد.

*لکه روی پوست

*کاهش میزان ادرار

*تغییرات در توانایی ذهنی

*پلاکت پایین خون

*مشکل تنفسی

*عملکرد غیرعادی قلب

*احساس لرزش به علت افت دمای بدن

*از حال رفتن

*ضعف بیش از حد

علایم شوک عفونی:

* هر کدام از علایم سپسیس حاد

*پوست سرد

*فشار خون پایین

تأثیرات جدی سپسیس:

*اختلال در جریان خون به مغز، گوش و کلیه ها

*به وجود آمدن لخته خون در دست ها، پاها، انگشتان به ویژه انگشتان پا.

*از کار افتادن عضوی از بدن

*مرگ بافتی (قانقاریا)

علت:

سپسیس به علت هر نوع عفونت اعم از باکتریایی، قارچی و ویروسی به وجود می آید. اما عفونت های زیر نسبت به عفونت های دیگر به احتمال زیاد سپسیس ایجاد می کند.

*ذات الریه

*عفونت معده

*عفونت کلیه

*عفونت خونی

افرادی که در معرض سپسیس قرار دارند:

*افراد با سیستم ایمنی ضعیف

*بیماران بستری در «ccu» که حال وخیم دارند

*بیمارانی که از دستگاه های پزشکی استفاده می کنند مانند لوله تنفسی و سوند

چگونه سپسیس تشخیص داده می شود؟

اولین قدم، آزمایش خون است که برای کنترل عفونت، مشکل لخته شدن خون، عملکرد غیرعادی کبد و کلیه، کاهش میزان اکسیژن و نبود تعادل الکترولیت انجام می گیرد. برحسب علایم و نتیجه آزمایش خون، شاید نیاز به آزمایش های دیگری هم باشد از جمله: آزمایش خون، آزمایش از ترشح زخم و ترشح خلط در صورتی که منبع عفونت مشخص شود، شاید پزشک نیاز به کنترل بیشتری از طریق عکس، سی تی اسکن، سونوگرافی و ام آر آی پیدا کند.

درمان:

سپسیس ممکن است تبدیل به شوک عفونی شود یا در صورتی که سریع درمان نشود به مرگ بینجامد. هرچه این بیماری به موقع تشخیص داده و درمان شود، احتمال زنده ماندن بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha