چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 125431

روز دوشنبه وزیر بهداشت درباره آلودگی هوا در اهواز عنوان کرد که آلودگی در این شهر پیچیده و جدی است. این اظهارنظر قاضی‌زاده‌هاشمی درحالی مطرح شد که چندی پیش همزمان با آغاز بارش‌های پاییزی بار دیگر، شهروندان اهوازی دچار مشکل شدند. این موضوع تا آنجا ادامه پیدا کرد که عده‌ای از این افراد به بیمارستان منتقل شدند.

باران اهواز با بیماری می‌آید

سلامت نیوز: روز دوشنبه وزیر بهداشت درباره آلودگی هوا در اهواز عنوان کرد که آلودگی در این شهر پیچیده و جدی است. این اظهارنظر قاضی‌زاده‌هاشمی درحالی مطرح شد که چندی پیش همزمان با آغاز بارش‌های پاییزی بار دیگر، شهروندان اهوازی دچار مشکل شدند. این موضوع تا آنجا ادامه پیدا کرد که عده‌ای از این افراد به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، هرچند مسئولان در اینباره اعلام کردند که برای کسی مشکل جدی پیش نیامده است اما، تکرار ماجرای بارش باران و انتقال شهروندان اهوازی به بیمارستان به موضوع پیچیده‌ای تبدیل شده است. تکرار این موضوع در اهواز که از آن به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان نام برده می‌شود، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست را بر آن داشته است تا ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در این شهر تعبیه کنند. این درحالی است که هنوز علت بیمارستانی شدن اهوازی‌ها همزمان با باریدن باران مشخص نیست.

باران و بیمارستانی شدن اهوازی‌ها

سال گذشته بود که با بارش اولین باران در اهواز ۱۸‌هزار و ۱۴۱ نفر راهی بیمارستان‌ها شدند. امسال بار دیگر باران‌های پاییزی وضعیت مشابه سال قبل را برای ساکنان اهواز به وجود آورد. در پی این واقعه وزیر بهداشت، با بیان اینکه آلودگی هوای اهواز موضوع پیچیده‌ای است، گفته بود: تاکنون یکهزار نفر به دلیل این آلودگی راهی بیمارستان شده‌اند، بنابراین برای حل این معضل باید محیط زیست وارد عمل شود. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، درمورد آخرین وضعیت آلودگی هوا در اهواز گفته بود: آلودگی در اهواز جدی است، بدون تردید آلاینده‌ای در آسمان وجود دارد که با بارش باران این آلاینده با هوای تنفسی مردم مخلوط شده و با استنشاق آن دچار تنگی نفس می‌شوند. او خاطرنشان کرده بود: این موضوع از سال گذشته ایجاد شده که اطلاع‌رسانی‌های صحیحی سال گذشته انجام شد و بارش این نوع باران‌ها قطع شد ولی امسال نیز با شروع بارندگی، آلودگی هوا تشدید شد و تا به حال هزار نفر را راهی بیمارستان‌ها کرده است. ایرنا نوشت؛ وزیر بهداشت با بیان اینکه این آلاینده‌ها از محیط‌های اطراف به داخل شهر می‌آیند، عنوان کرده بود: محیط زیست باید وارد این موضوع شود و تمهیداتی را برای پیشگیری از وقوع دوباره بیندیشد.

تکمیل ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در اهواز

در یکی از جدیدترین واکنش‌ها به این موضوع، مدیرکل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست گفت: تکمیل ایستگاه‌های سنجش آلودگی و اندازه گیری هیدرو کربن‌ها از مهم‌ترین اقدامات سازمان برای شناسایی عوامل بروز حملات قلبی و تنفسی در اهواز است. یوسف رشیدی افزود: سال گذشته در پی بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی همزمان با بارندگی‌ها در اهواز سازمان محیط زیست ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را در این شهر تکمیل کرد و علاوه بر آلاینده‌های متداول هیدروکربن‌های خاص را پایش کرد. به گفته او البته میزان هیدروکربن‌ها در حدی نبود که خیلی بالاتر از استاندارد باشد و به نظر نمی رسد که مشکلات قلبی و تنفسی مردم این شهر از آلاینده‌های هیدروکربنی باشد. رشیدی با اشاره به اینکه در بارش‌های بعدی که در فصل زمستان گذشته در این شهر اتفاق افتاد مشکلات بیماران تکرار نشد اظهار کرد: بنابراین این فرضیه که بیماری‌های مذکور ناشی از باران‌های اسیدی که در اثر ترکیب باران با آلاینده‌ها ایجاد شده است پدید آمده تا حدودی رد می‌شود. او درباره آلاینده‌های ناشی از پتروشیمی‌ها در شهر اهواز تصریح کرد: آلاینده‌های پتروشیمی‌ها بیشتر ترکیبات آروماتیک هستند که این ترکیبات نیز تاثیر یکباره روی سیستم تنفسی و قلبی و عروقی بیماران نخواهند داشت بلکه ترکیبات ناشی از فراورش نفت و سوزاندن ضایعات نفتی در درازمدت در سلامت مردم اثر می‌گذارد بنابراین احتمال اینکه بروز حملات تنفسی و قلبی مردم اهواز ناشی از این ترکیبات باشد نیز ضعیف است. رشیدی در پاسخ به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر اینکه سازمان محیط زیست باید برای آلودگی هوای اهواز وارد عمل شود تاکید کرد: البته سازمان محیط زیست از سال گذشته در این زمینه وارد شده اما کار سازمان محیط زیست تنها سنجش آلاینده‌ها و نظارت بر اندازه گیری درست آنهاست اما این وزارت بهداشت است که باید با بررسی دقیق علت بروز این مشکلات را برای بیماران پیدا کرده و جهت اندازه‌گیری آلاینده‌ها را برای سازمان محیط زیست مشخص کند. او افزود: احتمال دارد که این بیماری‌های یکباره در مردم اهواز ناشی از آلاینده‌هایی باشد که تاکنون هرگز در سیستم‌های اندازه گیری ما سنجش نشده اند و ما اصلا از وجود آنها اطلاع نداشته باشیم. مدیرکل دفتر هوای سازمان محیط زیست تصریح کرد: علت سنجش هیدروکربن‌ها در شهر اهواز از سال گذشته درحالی که تا پارسال این آلاینده‌ها اندازه‌گیری نمی‌شدند بررسی اثرات آنها بر سلامت مردم بود اما به نتیجه خاصی در اینباره نرسیدیم. رشیدی یادآور شد: لازم است بخش‌های درمان و بیمارستان‌های علوم پزشکی به علاوه متخصصان سم شناسی با سازمان محیط زیست همکاری کنند تا علت اصلی بروز این مشکلات در شهر اهواز در سال جاری مشخص شود. مهر نوشت؛ به گفته او سازمان محیط زیست امسال هم تعدادی ایستگاه پایش و سنجش خریداری کرده که ترکیباتی از جمله گازهای متداول هیدروکربن‌ها، بنزن و تولوئن اندازه‌گیری می‌شود و به احتمال زیاد به شهر اهواز تعداد بیشتری از این دستگاه‌ها اختصاص می‌یابد.

آب و خاک اهواز آلوده است

نماینده مردم اهواز درباره مسمومیت‌های گزارش شده میان مردم خوزستان به‌ویژه در شهر اهواز در پی بارندگی‌های اخیر می‌گوید: هنوز وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی خوزستان درباره علت قطعی این مسمومیت‌ها توضیح نداده‌اند و تنها گزارش‌هایی درباره علائم این مسمومیت‌ها ارائه شده است که حکایت از تنگی نفس شدید، سرفه و سردرد دارد. شریف حسینی می‌افزاید: به نظر می‌رسد، منشا این آلودگی‌ها ریزگردهای عراق باشد، یک سال است که ما داریم در اینباره هشدار می‌دهیم و الان به جایی رسیده‌ایم که باید بگوییم آب و خاک اهواز آلوده است. او ادامه می‌دهد: البته، در خود خوزستان هم گازهای نفتی، فاضلاب غیرمجاز در کارون، آلایندگی صنایع و پتروشیمی، مزید بر علت شده است و همه این موارد دست به دست هم داده است تا شاهد این باران‌های شیمیایی در استان باشیم.

آلودگی صنعتی و شیمیایی

یک فوق‌تخصص ریه نیز می‌گوید: دلیل بیمارشدن ساکنان اهواز بر اثر بارش باران، به دلیل آلودگی‌های صنعتی و شیمیایی است. حمید سهراب‌پور می‌افزاید: هنگامی که باران می‌بارد این آلودگی‌ها در آب باران حل شده و منجر به بارش باران‌های اسیدی و شیمیایی می‌شود که مشابه این معضل در سایر مناطق صنعتی هم دیده شده است. او ادامه می‌دهد: متاسفانه، سازمان محیط زیست هم آنقدر برش ندارد که صنایع را وادار کند تا از دستگاه‌های تصفیه در کارخانه‌ها استفاده کنند. سهراب‌پور تاکید می‌کند: در هر حال افراد و ساکنان این مناطق به‌ویژه کسانی که دچار حساسیت هستند باید کمتر از خانه خارج شوند و در منزل هم از دستگاه‌های تصفیه خانگی استفاده کنند. اما، راهکار اساسی برای رفع این مشکل این است سازمان حفاظت از محیط زیست صنایع را وادار کند استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha