سال گذشته خیلی‌ها با گاز منوکسیدکربن، دچار مسمومیت و خفگی شدند، حالا آمارها حکایت از افزایش ٥٠‌درصدی این قربانیان در‌ سال ٩٢ نسبت به‌ سال ٩١، دارند.

افزایش ٥٠ درصدی مرگ های خاموش

سلامت نیوز: سال گذشته خیلی‌ها با گاز منوکسیدکربن، دچار مسمومیت و خفگی شدند، حالا آمارها حکایت از افزایش ٥٠‌درصدی این قربانیان در‌ سال ٩٢ نسبت به‌ سال ٩١، دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، نه‌تنها قربانیان زیاد شدند که رخداد حوادث وسایل گازسوز و گرمایشی هم قابل توجه است. بررسی‌های شرکت ملی گاز ایران نشان می‌دهد، در ‌سال ٩٢، حوادث وسایل گازسوز و گرمایشی نسبت به‌ سال قبل از آن ٨/٢٨‌درصد رشد داشت. دودکش‌ها با ٣/٧٦‌درصد متهمان ردیف اول هستند، پس از آن تهویه نامناسب با ١/١٣‌درصد و استفاده از وسایل پخت و پز برای گرم کردن محیط با ١/٣‌درصد در وقوع این حوادث دست داشتند. انفجار و آتش‌سوزی‌ها هم در ‌سال گذشته بالا بود، به‌طوری‌که نسبت به‌سال قبل از آن یعنی‌ سال ٩١، این حوادث ٨/١١‌درصد افزایش داشت که بیشتر آنها هم مربوط به نشت گاز بودند.  حالا براساس شاخص مصرف و تعداد مشترکان، سه استان قم، سمنان و آذربایجان‌شرقی، پرحادثه‌ترین‌ها هستند. اینها را مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست شرکت ملی گاز ایران اعلام می‌کند و از ارایه گزارش این حوادث به دو وزیر راه و شهرسازی و بهداشت و درمان و همچنین صداوسیما خبر می‌دهد. به گزارش تسنیم، به گفته محمدرضا یوسفی، در این مدت تعداد مشترکان ملی گاز هم بالا رفته.

«آمارها نشان می‌دهد تعداد مشترکان ما در‌سال گذشته نسبت به‌سال قبل از آن، ٨‌درصد افزایش یافته، این درحالی است که حوادث رشد خیلی بالاتری داشته و افزایش حدود ٢٦,٨‌درصدی دارد.» به گفته او، روستانشینان تجربه کمتری در استفاده از وسایل گازسوز دارند. «مسئولان باید تلاش بیشتری کنند تا فرهنگ ایمنی در این مناطق نیز ارتقا یابد.» با همه اینها آمار تهران در ‌سال ٩٢ نسبت به ‌سال ٩١، پایین رفته. «حوادث مورد نظر در استان تهران نسبت به خانوارها حدود ١٧.٥‌درصد کاهش یافته است که این امر نشان‌دهنده رشد فرهنگ ایمنی در میان پایتخت‌نشینان است.» مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست شرکت ملی گاز ایران یکی از دلایل حوادث مربوط به وسایل گازسوز و گرمایشی را توجه به زیبایی ساختمان و غفلت از نصب دودکش‌های استاندارد در این ساختمان‌ها عنوان می‌کند. «شهرداری‌ها باید با نظارت دقیق بر ساخت واحدهای جدید مسکونی مانع از انجام چنین کارهایی شوند.»
شرکت ملی گاز ایران، از افزایش آمارها نگران است. نه‌تنها شرکت ملی گاز که آتش‌نشانی و شهرداری و... هم دغدغه وقوع حوادث گازی را دارند. نگرانی‌ها اما چندان دور از انتظار نیست. پیش از این بارها نسبت به استفاده از وسایل گرمایشی و گازسوز استاندارد هشدار داده بودند. از لزوم ایجاد محدودیت در نصب پکیج‌ها، توجه به استاندارد نصب دودکش‌ها و کلاهک‌ها و... داوود براتی، آتش‌نشانی با ٣٣‌سال سابقه که پیش از این معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی هم بود،
بالا رفتن آمار گازگرفتگی، انفجار و آتش‌سوزی‌های ناشی از نشت گاز را با توجه به حجم بالای استفاده از وسایل گرماساز، طبیعی می‌داند. او مجتمع‌های مسکونی را به خاطر داشتن پکیج‌ها درحد «پالایشگاه» می‌داند که هر لحظه ممکن است دچار حادثه شود. براتی در توضیح بیشتر به «شهروند» می‌گوید: «هم‌اکنون به خاطر برخی ملاحظات، موتورخانه مرکزی در ساختمان حذف شده و به جای آن با آمدن پکیج‌ها، هر خانه یک موتورخانه دارد، یعنی یک مجتمع ٢٠٠واحدی، ٢٠٠ موتورخانه دارد. این موضوع تا اندازه زیادی لوله کشی گاز در ساختمان را افزایش می‌دهد و ریسک خطر را بالا می‌برد.» او ادامه می‌دهد: «گفته می‌شود این روش هزینه‌ها را کم می‌کند، اما بنا به تجربه‌ای که داریم ضرر و خسارت این اقدامات به مراتب از فایده آن بیشتر است، نه‌تنها آمار مرگ در پی گازگرفتگی را بالا می‌برد که شرایط را نسبت به قبل بدتر و وخیم‌تر هم می‌کند.»

به گفته براتی، پیش از این خانه‌ها تنها یک اجاق گاز داشتند، حالا خانه‌ها با متراژهای خیلی کم، در کنار اجاق گاز، یک پکیج هم نصب شده که کانون‌های خطر را در واحدهای مسکونی به شدت افزایش می‌دهد. بنابراین نباید تعجب کرد که آمارها بالا رفته.» معاون سابق پیشگیری سازمان آتش‌نشانی به نکته دیگری اشاره می‌کند. او می‌گوید که در مناطق محروم با این‌که ممکن است پکیج داشته باشند، اما به‌دلایل مختلفی از همان بخاری گازی استفاده می‌کنند، یعنی در کنار پکیج، چنین وسیله‌ای را هم در خانه دارند که خیلی می‌تواند محیطشان را ناایمن کند. براتی معتقد است که در سال‌های آینده بار حوادث از این هم بیشتر می‌شود، چرا که به تدریح موتورخانه‌ها حذف می‌شوند، مصرف دودکش و پکیج و آبگرمکن بالا می‌رود و همین حوادث را زیاد می‌کنند. هر چقدر هم که دودکش‌ها از مسیر امن روی پشت بام رود، هر چقدر هم که نظارت و کنترل وجود داشته باشد، باز هم ممکن است خطای انسانی یا خطا در اجرا یا مصالح حادثه‌ای را منجر شود. این کارشناس آتش‌نشانی، تأکید می‌کند: «استفاده از پکیج در منازل مسکونی و تفکیک کنتورها در راستای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بود که در سال‌های آینده شاهد مشکلات ناشی از آن خواهیم بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha