دانشمندان كانادایی در پژوهشهای جدید خود دریافته‌اند كه كمبود ویتامین D،‌ خطر ابتلا به ام اس را در كودكان افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه هرالد تریبون، پژوهشگران كانادایی به ‌رابطه مستقیم بین كاهش سطح ویتامین D در كودكان و افزایش خطر ابتلا به «مولتیپال اسكلروسیز» پی برده‌اند.

دكتر بریندا بان ویل با ارائه نتایج بررسی‌های خود در یك نشست بین‌المللی متخصصان ام اس در مونترال خاطرنشان كرد: كمبود ویتامین D در بدن برخی از كودكان توجیه می‌كند كه چرا این روزها پزشكان شاهد افزایش نرخ ابتلا به ام اس در بین اطفال هم در كانادا و هم سایر نقاط جهان هستند.

وی افزود: آنچه ما ‌در مطالعات خود دریافتیم این است كه احتمال ابتلا به ام اس در كودكانی كه با كمبود ویتامین D مواجه هستند بسیار بیشتر از اطفالی است كه به مقدار كافی در بدن آنها ویتامین D وجود دارد.

طبق گزارش هرالد تریبون، بان ویل و گروهی از دانشمندان در این تحقیق، مقدار ویتامین D را در بیش از 100 كودك كه دچار علائم اولیه ام اس شده بودند، اندازه گیری كردند.

آزمایشات نشان داد: احتمال ابتلا به ام اس در كودكانی كه سطح ویتامین D در بدنشان به بیشترین میزان می‌رسید تنها شش درصد اما در كودكانی كه كمترین میزان ویتامین D را داشتند به 27 درصد می‌رسید.

ام اس یك بیماری مزمن و سخت است كه سیستم اعصاب مركزی را مورد حمله قرار می‌دهد. پژوهشگران می‌گویند؛ كمبود ویتامین D در بین كودكان شایع است و كمبود این ویتامین می‌تواند باعث بروز مشكلات استخوانی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha