قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: مراکز تحقیقاتی سراسر کشور به دلیل نبود اعتبارات تقریبا خاموش هستند.

سلامت نیوز: قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: مراکز تحقیقاتی سراسر کشور به دلیل نبود اعتبارات تقریبا خاموش هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «شاهین آخوندزاده» روز چهارشنبه در همایش سراسری معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور اظهار کرد: همچنین در پنج سال گذشته زیرساخت های آزمایشگاه ها از بین رفته است.

وی افزود: کاهش ارزش پول ملی، کاهش شدید ارتباطات بین المللی و فشار تحریم ها از دیگر عوامل کاهش تحقیقات و پژوهش در کشور به شمار می رود.

آخوندزاده در مورد مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاه ها به سایر کشورها گفت: ایران در این زمینه رتبه 145 از 148 کشور دنیا را دارد.

وی در مورد اعتبارات پژوهشی در سال 1393 اظهار کرد: طی 7 ماه گذشته حدود 45 درصد از این اعتبارات تخصیص یافته است.

وی افزود: همچنین قول داده شده است که در آذرماه 70 درصد از این بودجه اختصاص یابد؛ در صورت اختصاص این بودجه می توانیم آن را برای آزمایشگاه های جامع دانشگاه های پیشرو و با عملکرد مثبت و همچنین اتاق های تمیز صرف کنیم.

وی در مورد وضعیت پژوهش در کشور اظهار داشت: بعد از پایان جنگ تحمیلی در حوزه تولید مقالات علمی رشد داشته ایم به گونه ای که در برخی سال ها بین 5 تا 50 درصد این رشد مشهود بوده است.

آخوندزاده اظهار کرد: ایران از سال 1968 تا 2013 میلادی رشد چشمگیری داشته است اما با این حال در برخی سال ها به دلایل مختلف ازجمله جنگ تحمیلی با کاهش تولید مقالات روبه رو بوده است.

وی توضیح داد: در سال 1968 ایران تنها 5 مقاله و ترکیه 12 مقاله داشته است این در حالی است که در سال 2013 تعداد مقالات ایران به 29 هزار و 581 مقاله و ترکیه 34 هزار و 187 مقاله رسیده است.

وی ادامه داد: در سال 2012 تعداد مقالات ایران به 30 هزار و 25 مورد و تعداد مقالات ترکیه به 32 هزار و 322 مقاله رسید این نشان دهنده رشد مقالات علمی و کاهش فاصله ایران با کشورهای منطقه بوده است.

آخوندزاده ادامه داد: با این حال در سال 2013 دچار افت علمی شده ایم اما متاسفانه بسیاری از بیان این افت علمی واهمه دارند.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین در مورد موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (NIMAD) اشاره کرد و گفت: این موسسه با هدف ایجاد یک نهاد عالیرتبه علمی برای رهبری، مدیریت، حمایت و توسعه تحقیقات علوم پزشکی تاسیس شده است.

برای این موسسه 7 کمیته علمی و 20 عضو در نظر گرفته شده است که اعضای کمیته ها از محققین و متخصصین برجسته و باتجربه کشور خواهند بود.

وی اظهار داشت: بیماری های غیرواگیر، بیماری های واگیر و اختلالات ایمنی، آسیب شناسی ژنتیک و سلول درمانی، علوم اعصاب و بهداشت روان، خون شناسی و سرطان، کشف تولید و ارزیابی داروها و فناوری ها و نوآوری های علوم پزشکی عناوین کمیته های علمی این موسسه هستند.

همایش سراسری معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور امروز چهارشنبه با حضور جمعی از معاونین و مسوولان دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha