یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12547

نفخ شکم یکی از مشکلات شایع گوارشی است که نوشابه های گازدار، هوای بلعیده شده هنگام غذا خوردن، یبوست و استرس می تواند باعث ورم کردن و درد شدید شکم شود.

دکتر لیلا آزادبخت محقق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص تغذیه روز شنبه در گفت گو با ایرنا گفت: بسیاری از افراد از این مسئله بسیار ناراحتند و نمی دانند که چگونه دچار نفخ شکم نشوند.
وی با بیان اینکه تغذیه در پیشگیری از نفخ شکم موثر است، افزود: وقتی یک ساندویچ در دست‌تان می‌گیرید و در هیاهوی یک خیابان شلوغ آن را همراه با هوای زیادی می‌بلعید انتظار نداشته باشید که بعد از چند دقیقه احساس درد در شکم نکنید.
آزادبخت اظهار داشت: در فضایی آرام، و بصورت نشسته در مدت 30 دقیقه غذایتان را بجوید و هول نباشید ،20 تا 30 گرم خوردن موادی مانند غلات غنی شده میوه‌ها و سبزی‌ها در روزها برای هضم غذا ضروری است، خوردن بیش از حد آنها می‌تواند سبب مختل شدن گوارش غذا و نفخ شود.
وی با اشاره به اینکه سبزیجات سبب هضم شدن بهتر غذا می‌شود، گفت: مصرف سبزی‌های خشک و سیب‌زمینی برای کسانی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند مناسب‌ نیست.
آزادبخت یادآور شد: پختن غذاها، هضم آنها را راحت‌تر می‌کند، سعی کنید سبزی‌ها را به صورت خام اما گوشت و حبوبات و غلات را به صورت پخته مصرف کنید و مصرف زیاد نمک نیز سبب جذب مقدار فراوانی آب از معده می‌شود. میزان نمک را در غذاهایتان کاهش دهید و از غذاهای فوری و صنعتی کمتر استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha