رییس کل سازمان نظام پزشکی حوزه توانبخشی را از حوزه‌هایی دانست که یا در خلاء پوشش بیمه‌ای مناسب است و یا پوشش بیمه‌ای کاملی ندارد و به همین دلیل لازم است در این زمینه بیش از گذشته سرمایه‌گذاری شود.

سلامت نیوز: رییس کل سازمان نظام پزشکی حوزه توانبخشی را از حوزه‌هایی دانست که یا در خلاء پوشش بیمه‌ای مناسب است و یا پوشش بیمه‌ای کاملی ندارد و به همین دلیل لازم است در این زمینه بیش از گذشته سرمایه‌گذاری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در حاشیه برگزاری کنگره علوم اعصاب ایران درباره تشخیص و درمان بیماری‌های علوم اعصاب، گفت: خوشبختانه در زمینه تشخیص، عمده فناوری‌های متعارف را که برای تشخیص بیماری‌های اعصاب است و جنبه تشخیصی دارد، در کشور دارا هستیم.

وی افزود: اما شاید بیش از هر زمان دیگری مهارت پزشک در جنبه‌های قضاوت و بالینی نقش اساسی و عمده را در تشخیص ایفا می‌کند، زیرا بیماران اعصاب به صورت پازلی از علائم برای تشخیص مراجعه می‌کنند و در واقع تشخیص نیازمند حاذق بودن پزشک است که با توجه به اندوخته‌های علمی به تشخیص قطعی برسد. در بسیاری از موارد بیماری‌های اعصاب علائم مشابهی را بروز می‌دهند و به همین دلیل تشخیص این بیماری‌ها کار ساده‌ای نیست.

رییس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: از طرفی بسیاری از بیماری‌های مغز و اعصاب سیمای هزار چهره دارند و علائم متفاوت و ناهمگونی را بروز می‌دهند که تشخیص را مشکل می‌کند. بنابراین مهارت پزشکی در زمینه تشخیص این بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است.

زالی همچنین گفت: در زمینه علوم اعصاب برخی روش‌های تشخیصی نوین، در مراکز پژوهشی کاربرد بیشتری دارند. به طور مثال بسیاری از روش‌های تشخیصی در بیماری‌های مغز و اعصاب جنبه‌های پژوهشی جذاب‌تری دارند، اما به لحاظ ابزار متعارف و تکنولوژی‌های روتین تشخیصی در کشور مشکلی نداریم.

وی درباره درمان بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان اینکه به طور کلی 4 دسته درمان در این مورد داریم، گفت: اولین روش درمانی درمان‌های دارویی هستند که سنگ بنای اصلی درمان بیماری‌های مغز و اعصاب را تشکیل می‌دهند. در این زمینه پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است. دومین روش درمانی جراحی‌ها و سومین روش بازتوانی عصبی است که در این زمینه باید در کشور سرمایه‌گذاری شود، زیرا ثابت شده هرچه مکانیزم‌های بازتوانی در بیماران اعصاب سریع‌تر آغاز شود، موثرتر خواهد بود و ما نیاز به جهشی نوین در این زمینه داریم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه چهارمین روش درمان بیماری‌های مغز و اعصاب، روش‌های درمانی نوین است، گفت: این نوع روش‌ها مثل فناوری‌های نوین، نانو تکنولوژی و... است که ایران در این زمینه جزو کشورهای پیش‌رو محسوب می‌شود.

زالی در ادامه با اشاره به پوشش بیمه‌ای بیماران مغز و اعصاب گفت: این بیماران به دلیل تنوع و گرانی داروهایشان در بسیاری از موارد با مشکلات جدی روبه‌رو بوده‌اند، اما خوشبختانه دو اتفاق خوب در سال‌های اخیر افتاده که یکی از آنها تولید داخلی و بومی برخی از داروهای این بیماران بوده است و اتفاق دوم اینکه برخی از داروهای نوین در عرصه جهانی هستند که اگر قرار باشد وارد مدار درمانی کشور شوند، حتما پوشش بیمه‌ای برای آنها اعمال می‌شود.

وی در پاسخ به چرایی عدم اعمال درمان‌های جدید برای بیماری‌های اوتیسم، اظهار کرد: در این زمینه درمان اساسی بر مبنای تغییر مکانیزم‌های یادگیری است، زیرا اوتیسم یک اختلال است و ناشی از فعل و انفعالات بین کودک و محیط است و تمام درمان‌های نوین آن براساس درمان‌های بازتوانی و توانبخشی بر مبنای تغییرات فرآیندهای یادگیری است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در همین زمینه ادامه داد: استفاده از جنبه‌های کامپیوتر و روباتیک و همچنین استفاده از جنبه‌های هنردرمانی، نقاشی درمانی، موسیقی درمانی و... در درمان این بیماری جایگاه ویژه‌ای دارد.

زالی با بیان اینکه ابتدا باید تعداد جامعه اوتیستیک در کشور مشخص شود، گفت: بعد از انجام این کار می‌توانیم درمان کنیم که درمان‌های دارویی خوبی در این زمینه وجود دارد. اما به نظر می‌رسد فرآیندهای جهانی بیشتر به سمت هنردرمانی، استفاده از کامپیوتر و روباتیک‌ها و... است که ما باید بیشتر در این زمینه تلاش کنیم.

وی در مورد پوشش بیمه‌ای این بیماران گفت: درمان یک کودک اوتیستیک اگر به موقع انجام شود، باعث فعالیت این فرد و بهره‌وری اجتماعی و شغلی او در آینده می‌شود، اما اگر درمان را دیر شروع کنیم، در آینده شغلی و اجتماعی این فرد تاثیر منفی خواهد داشت.

رییس سازمان نظام پزشکی افزود: در حوزه علوم اعصاب نیازمند پوشش‌های بیمه‌ای هستیم که یک بخش از آن را متخصصان علوم اعصاب باید تبیین و اعلام کنند و اگر به خوبی بتوانیم این موضوع را در سازمان‌های بیمه‌گر مطرح کنیم، حتی از منظر اقتصادی نیز قابل دفاع است. اما کماکان حوزه توانبخشی در کشور ما از حوزه‌هایی است که یا در خلاء پوشش بیمه‌ای مناسب است و یا پوشش بیمه‌ای کاملی ندارد و لازم است در این زمینه بیش از گذشته سرمایه‌گذاری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha