صندوق کودکان سازمان ملل متحد یونیسف اعلام کرد: بیش از 9 میلیون کودک سالانه در سراسر جهان پیش از رسیدن به سن پنج سالگی می میرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رویترز، تلاش برای گسترش تغذیه با شیر مادر، واکسیناسیون و اقدامات جهانی برای مقابله با مالاریا شمار مرگ و میر کودکان را از 9 میلیون و 700 هزار نفر در سال 2006 و نیز از 12 میلیون و 700 هزار نفر در سال 1990 به 9 میلیون 200 هزار نفر در سال 2007 میلادی کاهش داده است.

"انه ونه من" مدیر اجرایی یونیسف گفت : از سال 1960 میلادی میزان کلی آمار مرگ و میر کودکان زیر پنج سال بیش از 60 درصد کاهش داشته است و آمارهای جدید نشان می دهد که این روند نزولی ادامه دارد.

پیشرفت ها در امریکای لاتین  و منطقه کارائیب ، اروپای مرکزی و شرقی ، جمهوری های شوروی سابق و بخش هایی از آسیا در مجموع ، حائز اهمیت بوده است.

ولی در مناطق زیر صحرای آفریقا که یک نفر از هر هفت کودک پیش از رسیدن به پنج سالگی می میرند ، وضع مناسبی مشاهده نمی شود.

بنا به اعلام یونیسف ، ایدز هنوز قاتلی خطرناک برای کودکان منطقه زیر صحرای افریقا محسوب می شود اگرچه کشورهایی همچون اریتره ، مالاوی ، موزامبیک ، نیجر و اتیوپی اقدامات جدی برای مقابله با گسترش این بیماری به کار بسته اند.

بنا به اعلام یونیسف در نشریه لانست ، منطقه زیر صحرا هم اکنون بیش از نیمی از موارد 9 میلیون و 200 هزار مرگ و میر سالانه کودکان زیر پنج سال را در خود جای داده است .

سطوح بالای زاد و ولد همراه با مرگ و میر بالای کودکان زیر پنج سال به افزایش آمار موارد مطلق مرگ و میر کودکان منجر شده است.

در سال 2007 میلادی موارد کل مرگ و میر کودکان زیر پنج سال ، 68 نفر در هر یک هزار تولد زنده بوده است که نسبت به آمار 93 مورد مرگ در هر یک هزار نفر در سال1990و 72 مورد مرگ در هر یک هزار کودک در سال 2006میلادی ، کاهش چشمگیری نشان می دهد.

سیرالئون با 262 مورد مرگ و میر کودکان در هر یک هزار کودک زیر پنج سال ، بدترین ۀمار مرگ و میر کودکان را دارا است.

مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در کشورهای صنعتی شش نفر از هر یک هزار کودک زیر پنج سال است.

برخی کشورها از جمله لائوس، بنگلادش ، بولیوی و نپال نیز پیشرفت های خوبی در رسیدن به اهداف جهانی مبارزه با مرگ و میر کودکان داشته اند.

آمار اخیر نشان می دهد تشویق کشورها به اقدامات بهداشتی اولیه همچون تغذیه کودکان با شیر مادر ، واکسیناسیون کودکان ، استفاده از مکمل های حاوی ویتامین ای و استفاده از داروهای ضد مالاریا و نیز جلوگیری از گسترش ایدز ، اهمیت بارزی در کنترل مرگ و میر کودکان زیر پنج سال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha