اهداى جنین و استفاده از رحم هاى اجاره اى در ایران قانونى است. به این ترتیب اغلب زوج هاى نابارور با توجه به توانمندى هاى علمى و پزشكى مى توانند صاحب فرزند شوند.

اهداى جنین و تعیین جنسیت قبل از تولد قانونى است

به گزارش خبرنگار اجتماعى سلامت نیوز به نقل از ایران،   دكتر احمد حسینى دبیر انجمن علمى، تخصصى بارورى و نابارورى كشور صبح روز گذشته در حاشیه برگزارى سیزدهمین كنگره بارورى و نابارورى ایران با اعلام این مطلب گفت: آمارهاى جهانى نشان مى دهد ۴۰ درصد نابارورى ها ناشى از مشكلات مردان، ۴۰ درصد ناشى از مشكلات زنان و ۲۰ درصد نیز مربوط به مشكلات مشترك دو طرف است. عضو انجمن پزشكى تولید مثل آمریكا افزود: در حال حاضر بسیارى از پیشرفته ترین روش ها و امكانات درمانى نابارورى در ایران وجود دارد. حال آن كه استفاده از جنین هاى اهدایى، رحم اجاره اى و روش هاى مختلف بارورى موجود در كشور، امكان بچه دار شدن بسیارى از زوج هاى نابارور را فراهم كرده است. متخصص جنین شناسى با توصیه به زوج هاى جوان علاقه مند به داشتن فرزند توصیه كرد: قبل از ازدواج با مراجعه به پزشكان متخصص از مشاوره هاى مربوطه استفاده كنند، زیرا بهره مندى از این نوع مشاوره ها مى تواند از بروز بسیارى از چالش ها و مشكلات آتى پیش روى جوانان و خانواده هایشان بكاهد. استاد دانشكده پزشكى دانشگاه علوم پزشكى شهید بهشتى در ادامه با تأكید بر این كه شرایط بارورى افراد در سنین مختلف و به دلایل گوناگون در حال تغییر است، تصریح كرد: تصادفات رانندگى، اصابت ضربات مختلف به بدن، تغذیه نامناسب، محیط زیست آلوده، تأثیرات دارویى، تغییرات هورمونى و مصرف انواع غذاهاى تأثیرگذار در هورمون هاى بدن مى توانند تأثیرات جدى در بروز اختلالات نابارورى افراد داشته باشد.

 دور شدن زنان از سن مطلوب بارورى

دكتر محمدرضا نوروزى رئیس انجمن علمى بارورى و نابارورى كشور نیز با هشدار درباره افزایش سن مادران در ایران گفت: هم اكنون میانگین سن ازدواج از ۲۴ سال براى خانم ها به حدود ۲۸ سال افزایش یافته است و این روند نگران كننده بیانگر دور شدن زنان از سن مطلوب بارورى است. وى با بیان این كه افزایش میانگین سن ازدواج و تمایل نداشتن زوج هاى جوان به بچه دار شدن در سال هاى اول زندگى نیز به مشكلات نابارورى دركشور دامن زده است. به گفته دانشیار دانشگاه علوم پزشكى تهران، درحال حاضر زنان ایرانى به صورت میانگین حدود ۸سال دیرتر از بهترین زمان بارورى تصمیم به بچه دار شدن مى گیرند كه بى توجهى به این موضوع مهم نیز مى تواند به بروز مشكلات جدى كشور در آینده نه چندان دور بینجامد.

 ناتوانى مالى زوج هاى نابارور

دبیر شوراى عالى نظام پزشكى كشور در ادامه تصریح كرد: بسیارى از زوج هاى نابارور امكانات مالى مناسب براى بچه دار شدن ندارند. به همین دلیل سالانه حدود ۱۰ هزار زوج نابارور براى درمان مراجعه مى كنند. حال آن كه پیش بینى ها نشان مى دهد هم اكنون حدود ۳ میلیون زوج نابارور در ایران زندگى مى كنند.وى گفت: اغلب زوج هاى نابارور با مشكلات اجتماعى گوناگون بویژه افسردگى دست به گریبان اند. به همین دلیل برخى از آنان در صورت درمان نشدن مى توانند سلامت جامعه را تهدید كنند. از این رو اگر دولت و سازمان هاى بیمه گر براى درمان این قبیل بیماران دردمند تسهیلات حمایتى درنظر بگیرند بى شك بسیارى از مشكلات این افراد حل مى شود.

۲۰ درصد پسران ایرانى «واریكوسل» دارند

رئیس انجمن بارورى و نابارورى كشور در بخش دیگر سخنانش با بیان این كه حدود ۲۰ درصد پسران جوان ایرانى از بیمارى «واریكوسل» رنج مى برند خاطرنشان كرد: یك نفر از هر ۵ نفر این بیماران معمولاً با اختلالات بارورى مواجه اند. این در حالى است كه درمان بموقع این بیماران در سنین نوجوانى و جوانى مى تواند از بروز بسیارى از مشكلات آتى آنان در زندگى زناشویى بكاهد. این متخصص فلوشیپ «اروانكولوژى» از دانشگاه «تگزاس» آمریكا با بیان این كه پسران جوان زیادى از مشكلات نابارورى خود بى اطلاع هستند یادآور شد: تشخیص و پیشگیرى از نابارورى با روش هاى مختلف مى تواند آینده بسیارى از جوانان و كشور را به شكل مطلوبى رقم بزند.

درمان ۶۰ درصد زوج هاى نابارور با روش هاى ساده

دكتر نوروزى در ادامه خاطرنشان كرد: حدود ۶۰ درصد زوج هاى نابارور در كشور با استفاده از روش هاى آسان همانند مشاوره، عمل هاى جراحى ساده و استفاده از داروها، درمان مى شوند، اما مشكلات اصلى سد راه آن گروهى است كه از درمان هاى معمول و ساده نتیجه نگرفته اند.

 هشدار به كاركنان مشاغل شیفتى و شیمیایى

رئیس انجمن علمى بارورى و نابارورى كشور همچنین با هشدار جدى نسبت به عوارض تغییر روند طبیعى زندگى برخى افراد و گروه ها بویژه در جوامع شهرى بیان داشت: بررسى هاى علمى نشان مى دهد افرادى كه در مشاغل شیفتى و نوبتى چرخشى فعالیت مى كنند همواره در معرض ابتلا به بیمارى هاى مختلف بویژه اختلالات بارورى قرار دارند.وى افزود: كاركنان شركت ها و كارخانجات تولیدكننده موادشیمیایى همانند رنگ سازى ها و حشره كش سازى ها همواره در معرض ابتلا به این نوع اختلالات هستند.به گفته وى در حال حاضر شیوع این اختلالات در پرستاران، رانندگان، نگهبانان اماكن مختلف، آسفالت كاران و برخى مشاغل مشابه بیش از دیگر مشاغلى است كه توجه جدى مسئولان و دست اندركاران مربوط را مى طلبد.

 امكان تعیین جنسیت قبل از تولد

دكتر سید مهدى احمدى رئیس سیزدهمین كنگره بارورى و نابارورى كشور نیز از امكان تعیین جنسیت فرزندان قبل از تولد در كشور خبرداد.به گفته دكتر احمدى بسیارى از علما و فقهاى برجسته كشور تعیین جنسیت قبل از تولد را بلااشكال اعلام كرده اند.

 كمبود تنوع امكانات پیشگیرى از باردارى در كشور

یك عضو هیأت علمى دانشگاه علوم پزشكى تهران نیز با تأكید بر این كه رشد جمعیت در كشور همچنان روبه كاهش است، امكانات پیشگیرى از باردارى موجود در كشور را كافى و استاندارد خواند و گفت: اجازه انتخاب به زوج ها در گزینش، مؤثرترین روش پیشگیرى از باردارى پس از انجام معاینات و بررسى هاى دقیق، اصلى ترین شرط كاهش شكست در این زمینه است.دكتر ملك منصور اقصى با اشاره به آغاز برنامه پیشگیرى از باردارى و كنترل جمعیت از سال ۱۳۶۷ در ایران، تأثیرات این برنامه ملى را بر ابعاد روانى، اجتماعى و اقتصادى تنظیم خانواده و كاهش رشد جمعیت بسیارمفید خواند و گفت: رشد جمعیت تا آغاز دهه ،۷۰ سه درصد بود، اما درحال حاضر این میزان به ۱‎/۲ درصد كاهش پیداكرده است.
 

پرمصرف ترین قرص هاى ضدباردارى در كشور

دكتر اقصى در ادامه به ۵ نوع قرص ضدباردارى تولیدى و وارداتى در ایران اشاره و بیان كرد: درحال حاضر ۳ نوع قرص HD، LD و «دیان» كه از قرص هاى قدیمى ضدباردارى هستند در ایران تولیدشده و بیش ترین سطح عرضه و مصرف را به خود اختصاص داده اند، اما قرص ضدباردارى جدیدى نیز به نام «مارولون» (Marvelon) در حال حاضر در كشور عرضه مى شود كه به عنوان یكى از مطمئن ترین قرص هاى پیشگیرى از باردارى توصیه مى شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha