رییس سازمان نهضت سوادآموزی از بیسوادی بیش از 900 هزار تهرانی خبرداد.

60 درصد مجرمان زیر 30 سال تهرانی بیسوادند

سلامت نیوز: رییس سازمان نهضت سوادآموزی از بیسوادی بیش از 900 هزار تهرانی خبرداد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، نخستین جلسه ستاد پشتیبانی نهضت سوادآموزی استان با حضور چاوشی معاون اجتماعی استاندار و علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی كشور برگزار شد.

باقرزاده در این جلسه با اشاره به اینكه آمریكا با حدود 480 هزار ركورد علمی سال، بزرگترین كشور تولید كننده علم دنیاست گفت:‌ كشورهایی كه در منابع آموزشی سهم محدودی دارند در درجه بندی تولید علم دنیا قرار ندارند.

وی تضمین دسترسی همه به آموزش، كیفیت آموزشی و تربیت شهروند جهانی را اهداف اصلی برنامه های آموزشی هر كشوری دانست و افزود: یك سوم از بودجه جهانی آموزش و پرورش در بخش آموزش ابتدایی هزینه می شود كه نشان از اهمیت آن دارد.

باقرزاده با بیان اینكه برخلاف تصور عمومی كه بی سوادی را با ناتوانی در خواندن، نوشتن و حساب كردن می سنجند، ابعاد پنهان بیسوادی همچون ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را لایه های اثرگذار بیسوادی عنوان كرد.

وی افزود:‌براساس آمارهای جهانی 781 میلیون نفر در دنیا از نعمت سواد برخوردار نیستند كه 250 میلیون نفر از آنها در سن كودكی هستند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی آمار افراد بالای 6 سال بیسواد در كشور ما را براساس سرشماری نفوس و مسكن در سال 90،  9 میلیون و 719 هزار نفر عنوان كرد و گفت: از این تعداد 3 میلیون و 400 هزار نفر بین سنین 10 تا 49 سال هستند.

باقرزاده موضوع مهمتر از بیسوادی را كم سوادی در جامعه عنوان كرد و افزود:‌ حدود 11 میلیون نفر جمعیت كم سواد در كشور داریم كه در مجموع  حدود 20 میلیون نفر بیسواد و كم سواد در كشور ما زندگی می كنند.

925 هزار تهرانی بیسواد هستند

وی  بیسوادی در استان تهران را 925 هزار نفر بالای 6 سال عنوان كرد و افزود:‌در گروه سنی 10 تا 49 سال 303 هزار نفر بیسواد در استان تهران داریم كه در شهر تهران این عدد به 116 هزار نفر می رسد.

به گفته باقرزاده  190 هزار نفر از جمعیت شهرستان های استان تهران از سواد برخوردار نیستند.

وی كم سواد های استان تهران را دوبرابر افراد بیسواد استان دانست و  گفت:‌ با جمعیت یك میلیون و 341 هزار كم سواد در استان تهران مواجهیم كه 792 هزار نفر آنها بین سنین 10 تا 49 سال قرار دارند.

60 درصد مجرمان زیر 30 سال تهرانی بیسوادند

باقرزاده با اشاره به رابطه بیسوادی و ارتكاب جرم گفت:‌80 درصد جرایم استان تهران توسط افراد زیر 30 سال انجام می شود كه 60 درصد آنها بیسوادند. همچنین در پژوهشی توسط شهرداری تهران اعلام شده است كه بین تعداد و شدت تصادف های منجر به فوت و ترافیك تهران با میزان سواد شهروندان رابطه برقرار است و هرچه سواد بالاتر رود رفتار ترافیكی بهتر است. تاجایی كه در این تحقیق 91 درصد موتورسوارها و 70 درصد عابران فوت شده كم سواد و یا بیسواد اعلام شده است.

بیسوادی 80 درصد اتباع بیگانه در كشور

وی با بیان اینكه 80 درصد اتباع بیگانه در كشور ما بیسوادند گفت:‌30 درصد از افراد بیسواد ثبت شده در كشور قابل شناسایی نیستند و برای این كار لازم است دستگاه ها از جمله كمیته امداد، بهزیستی، آموزش و پرورش و جهادكشاورزی برای شناسایی افراد تحت حمایت بیسواد همكاری كنند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی خسارت بیسوادی را در بخش های فردی، اجتماعی، تولیدی، سیاسی، امنیتی اثرگذار دانست و گفت:‌ براساس گزارش یونسكو اگر مادران به اندازه 3 سال ابتدایی آموزش ببینند نرخ مرگ و میر كودكان كاهش می یابد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آرش ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    بهتر است که عنوان خبر اصلاح شود: 60% مجرمان زیر سی سال که دستگیر می شوند بی سواد هستند زیرا بسیاری مجرمان این 5 سال اخیر با ارقام میلیاردی در کشور به دزدی و ارتشاء و حیف و میل اموال عمومی مشغول هستند که نه تنها دست قانون به آنها نمیرسد بلکه حتی آنقدر از مصونیت برخوردارند که نام آنها هم در جراید به افکار عمومی اعلام نمی گردد. ظاهرا بی سواد ها دستگیر می گردند، که شاید کل مبالغ مربوطه و جنایاتی که مرتکب شده اند به اندازه یک نفر از دکترهای دولت قبل نباشد