حجم زیادی از ماهی، این بار در جنوب كشور از بین رفتند، ماهی های ساردین در بندر زرآباد، از توابع كنارك سیستان و بلوچستان. پس از مرگ ماهی ها در فشافویه و لرستان، این بار مرگ دسته جمعی ماهی ها به جنوبی ترین استان كشور رسید. سه تن ماهی كه بوی تعفن شان همه بندر را گرفته بود و هنوز بعد از گذشت چند روز، علت مرگ آنها مشخص نیست.

كشتی كف روب و مسمومیت، متهمان مرگ هزاران ماهی ها

سلامت نیوز: حجم زیادی از ماهی، این بار در جنوب كشور از بین رفتند، ماهی های ساردین در بندر زرآباد، از توابع كنارك سیستان و بلوچستان. پس از مرگ ماهی ها در فشافویه و لرستان، این بار مرگ دسته جمعی ماهی ها به جنوبی ترین استان كشور رسید. سه تن ماهی كه بوی تعفن شان همه بندر را گرفته بود و هنوز بعد از گذشت چند روز، علت مرگ آنها مشخص نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،،صیادان منطقه، دلیل از بین رفتن ماهی ها را كشتی های صید ترال یا همان كف روب ها می دانند، كشتی هایی كه در فصل های خاصی در آبهای بیش از هشت مایل می توانند صیادی كنند. اما شیلات منطقه نظری متفاوت دارد و علتی برای مرگ ماهیان پیدا نكرده است. صیادان منطقه با اعلام نارضایتی از روش صید این كشتی ها اعلام كردند این كشتی ها با تخریب كف دریا، زیستگاه ها و بستر زندگی ماهی ها را از بین می برند و برای دیگر صیادان منطقه نیز به جز ضرر ارمغان دیگری به همراه نمی آورند و به طور حتم این اتفاق ناشی از همین اقدام است. ناصر جدگال یكی از صیادان این منطقه حادثه رخ داده را ناشی از فعالیت كشتی های ترال دانست و در این رابطه به مهر گفت: «این روش صید به دلیل به دام انداختن بچه ماهی ها علاوه بر منقرض كردن نسل آبزیان، چراگاه های دریایی را هم تخریب می كند و سال به سال ذخایر آبزیان دریایی را كاهش می دهد.»مسلم بهرامی یكی دیگر از صیادان این منطقه نیز بیان داشت: «صید ترال برای كشیده شدن در آب های سطحی، عمیق وحتی كف دریا استفاده می شود.

در این روش با استفاده از تور به شكل كیسه یی كه انتهای آن كاملابسته شده است و كشیدن آن توسط شناور ترال در نزدیكی بستر كف دریا یا لایه های میان آبی و با فاصله از كف دریا نسبت به صید آبزیان اقدام می شود.»مدیركل شیلات سیستان و بلوچستان اما با رد این ادعا به مهر گفته است: «با ورود و آغاز تحقیقات توسط گروه های زیست محیطی و مركز تحقیقات شیلات و بازدید میدانی كه صورت گرفت بافت های ماهی های تلف شده مورد آزمایش و نمونه برداری قرار گرفت.

تاكنون هیچ اثری از مسمومیت یا آلودگی كه منجر به مرگ این تعداد ماهی شده باشد دیده نشده است و متاسفانه به دلایل نامعلوم سه تن ماهی ساردین در این منطقه تلف شده است.»محسن علی گلشنی با بیان اینكه هیچ كشتی صید ترالی در منطقه حضور نداشته و فعالیت نمی كند، گفت: «ارتباط تلف شدن این ماهی به دلیل فعالیت كشتی های صید ترال صحت ندارد زیرا هیچ كشتی با این نوع صید در منطقه فعالیت ندارد. با فرض اینكه كشتی های ترال به صورت غیرمجاز اقدام به این كار كرده باشند نیز این فرضیه مردود است زیرا قطر چشمه های تور كشتی های صید ترال بیش از 20 میلی متر است و این در حالی است كه ماهی های تلف شده قطری كمتر از 20 میلیمتر داشته و از چشمه تور صیادان رد می شوند.»
   
   
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha