یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12559

محققان معتقند،مصرف خوراکی‌هایی مثل انواع توت‌ها، ماهی آزاد،بلغور،پروتئین سویا و اسفناج برای داشتن قلبی سالم لازم است.

انواع توت ها:
محققان معتقدند که آنتی اکسیدانهای موجود درانواع توت باعث از بین رفتن کلسترول LDL(چربی بد) می شود. همان طور که می دانید این نوع کلسترول در دیواره رگهای خونی رسوب کرده و باعث بروز بیماری های قلبی و سکته می شود. همچنین ثابت شده که این نوع میوه از نظر میزان آنتی اکسیدان موجود در مقایسه با 40 نوع میوه و سبزی دیگر رتبه اول را دارد. آنتی اکسیدان ها باعث خنثی شدن تولیدات فرعی ناشی از متابولیسم (رادیکال های آزاد) می شود که این مواد نقش موثری در بروز سرطان و بیماری های مرتبط با افزایش سن دارد. آنتوسیانین نوعی آنتی اکسیدان است که میزان فراوان در توت سیاه، تمشک سیاه، انگور فرنگی(مویز) و انگور قرمز وجود دارد و نقش موثری در حفظ سلامت بدن دارد.
بنابر این  توصیه می شود که هر روز 1 فنجان از انواع توت ها مصرف شود.
ماهی آزاد:
ماهی آزاد سرشار از اسید چرب امگا 3 است که چربی مفید برای بدن می باشد. سایر ماهی های چربی همچون ماهی آزاد، ماهی ماکرل، شاه ماهی  و ساردین نیز به مقدار کافی از این اسید چربی مفید بهره مند هستند. این نوع چربی باعث خطر ابتلا به بیمار های قلبی و کاهش تری گلیسیرید خون می شود.( چربی خون نقش موثری در بیماری های قلبی و دیابت دارد.)
بعلاوه اسید چرب امگا3 مانع لخته شدن خون بوسیله پلاکت خونی یا بلوکه شدن پلاکت ها در دیواره رگ ها می گردد.
بنابر این توصیه می شود که در وعده غذای هفتگی خود حداقل دو وعده خوراک ماهی را بگنجانید.
پروتئین سویا:
این منبع غذایی نیز حاوی اسید چرب امگا 3، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مفید است و جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز می باشد، با این تفاوت که حاوی فیبر بیشتر و چربی کمتر است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف این ماده ، به همراه پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب کمک موثری به کاهش کلسترول خونی می کند.  در واقع افرادی که از انواع غذاهای کاهش دهنده کلسترول استفاده  می کنند دقیقا مانند افرادی که به مدد داروها برای رسیدن به این هدف بهر ه مند می شوند ، موفق خواهند بود.
بنابراین توصیه می شود که روزانه حداقل 1 انس(28 گرم)از این ماده پروتئینی بهره مند شوید.
بلغور یا حریره جودوسر:
خوردن نیم فنجان از این خوراک روزانه نقش موثری در کاهش کلسترول و کنترل وزن بدن در حد ایده آل دارد. زیرا این ماده غذایی حاوی 130 کالری انرژی و 5 گرم فیبر می باشد. که این فیبر نقش موثری در کاهش کلسترول خون ایفا می کند. از دیگر مزایای این ماده غذایی این است که فرد را تا مدت زمان زیادی سیر نگه می دارد.
حریره جو دو سر و سایر حبوبات خالص مثل گندم، جو، ارزن و کوینولا و برنج غیر کشاورزی نیز باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت می شود که خود فاکتوری خطر زا برای بیماری های قلبی است.
مقدار مصرف پیشنهادی برای این ماده غذایی، 21 تا 28 گرم در روز است .
اسفناج:
این سبزی برگی شکل تیره و سبزیجاتی مشابه آن مثل کلم برگ، چغندر برگی و کلم بروکلی حاوی مقدار فراوان ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی است که نقش موثری در عدم بروز بیماری های قلبی دارد.همچنین منبعی مناسب از اسید چرب امگا 3  و استر فولیک اسید می باشد که باعث کاهش میزان آمینو اسید همو سیستئین (فاکتوری موثر در بروز بیماری های قلبی )می شود.
بنابر این توصیه می شود که روزانه یک فنجان از این نوع سبزیجات استفاده گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha