معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ارومیه گفت: اجرای موفقیت آمیز طرح کشاورزی پایدار در 41 روستای حوضه دریاچه ارومیه در فاز نخست، امیدواریها برای نجات این دریاچه را افزایش داده است.

سلامت نیوز : معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ارومیه گفت: اجرای موفقیت آمیز طرح کشاورزی پایدار در 41 روستای حوضه دریاچه ارومیه در فاز نخست، امیدواریها برای نجات این دریاچه را افزایش داده است.

 به گزارش ایسنا، دکتر معصومه ابتکار در دومین جلسه شورای استانی فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه که با حضور استانداران آذربایجان غربی و شرقی در ارومیه برگزار شد گفت: در بازدیدی که از روستاهای پایلوت اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه انجام گرفت شاهد مشارکت فعال و استقبال بسیار خوب روستاییان این مناطق بخصوص بانوان روستایی از طرح کشاورزی پایدار با هدف تغییر الگوی آبیاری و تغییر الگوی کشت بودیم که این امر امیدواری را برای نجات دریاچه ارومیه دوچندان کرده است.

 

وی با تاکید بر ضرورت استمرار آموزش روستاییان ساکن در حوضه دریاچه ارومیه افزود: اجرای طرح کشاورزی پایدار و تغییر الگوی کشت، کاری زمان‌بر و در عین حال بنیادین است که می تواند به عنوان الگوی کشاورزی کشور تبدیل شود.

 

ابتکار ادامه داد: در حال حاضر دستگاه‌های متولی و سازمانهای مردم نهاد در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در فرهنگسازی تغییر الگوی کشت و مسائل مرتبط با دریاچه ارومیه فعالیتهای اثربخش و فراتر از انتظار انجام داده‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین گفت: موضوع احیای دریاچه ارومیه پروژه‌ای پیچیده، بلندمدت و دارای ابعاد متعدد و لازم است تمامی ابعاد مانند محدودیت زمان، مدیریت منابع آب، اصلاح الگوی کشت، ساماندهی چاههای کشاورزی، لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه، توجیه و آموزش روستاییان ساکن حوضه دریاچه و اصلاح نگاه مردم به این مسائل را با هم در نظر بگیریم و اجرا کنیم.

 

وی با تاکید بر ضرورت کاهش مصرف آب از چاه‌های پیرامون دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: رهاسازی آب مازاد از پشت سدها و لایروبی انهار و رودخانه‌ها به انضمام تلاش برای حفظ تالابها می تواند در شرایط کنونی برای دریاچه ارومیه مفید باشد.

 

ابتکار در ادامه تصریح کرد: تالابهای موجود در حوضه دریاچه ارومیه ظرفیتهای بالقوه گردشگری طبیعی در هر دو استان آذربایجان غربی و شرقی به شمار می‌آیند که می‌توان از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال جایگزین کشاورزی در منطقه نیز بهره برد.

 

وی بخش کشاورزی را نیازمند فرهنگسازی اساسی در تغییر شیوه‌های آبیاری و کشت محصولات دانست و گفت: احیای دریاچه ارومیه بدون ایفای نقش مردم امکانپذیر نیست.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه در زمان احداث پل میانگذر شهید کلانتری، الزامات زیست محیطی مورد غفلت واقع شده است، افزود: امروز حتما ضررت دارد تا با ایجاد تغییراتی، مسیرهای تبادل آب و گردش طبیعی آب در دو سوی میانگذر باز شود تا تعادل آب در شمال و جنوب دریاچه برقرار شود.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطالعات زیست محیطی میانگذر دریاچه ارومیه را مورد بازنگری قرار خواهد داد، تاکید کرد: از استانداران آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی انتظار می‌رود پیگیری‌های لازم را نسبت به اجرا و رعایت الزامات زیست محیطی در پل میانگذر دریاچه ارومیه داشته باشند.

 

ابتکار همچنین به پیشنهادات اصلاحی ستاد استانی دریاچه ارومیه در خصوص برخی برنامه‌های احیای این دریاچه اشاره کرد و گفت: امیدواریم در جلسه آتی هیئت دولت این پیشنهادات نهایی شده و اعتبارات ان نیز تصویب شود.

 

بازدید از اقدامات صورت گرفته در زمینه طرح توسعه کشاورزی پایدار که در راستای احیای دریاچه ارومیه صورت می‌گیرد از اهداف سفر ابتکار به آذربایجان غربی بود.

 

خط لوله انتقال آب از رشکان به جزیره اشک دریاچه ارومیه با هدف تامین آب مورد نیاز حیات وحش این جزیره به همراه سه دستگاه هلی کم برای تصویربرداری هوایی از دریاچه ارومیه نیز در سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور به آذربایجان غربی به بهره برداری رسید.

 

‌به گزارش ایسنا، همچنین رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه و بازدید از پشت صحنه تله فیلم دل شوره خواستار توجه به مولفه‌های زیست محیطی در آثار هنری شد.

 

ابتکار اظهار کرد: موضوعات مرتبط با کشاورزی، اصلاح الگوی مصرف، بحران کم آبی، محیط بانان و حفظ حیات وحش از مواردی است که هنرمندان فعال در حوزه محیط زیست باید به آن بپردازند.

 

وی با تاکید بر ضرورت انجام کارهای کارشناسی در ساخت آثار هنری در رابطه با محیط زیست خاطر نشان کرد: وجود تحقیقات پیش از ساخت فیلم های مرتبط با محیط زیست و حضور کارشناسان محیط زیست در کنار سازندگان این فیلم‌ها به غنای کارهای هنری در این حوزه می افزاید.

 

وی ابراز امیدواری کرد که ساخت این فیلم در آگاه سازی مردم مناطق حاشیه دریاچه ارومیه در خصوص عملکردشان در قبال این دریاچه تاثیر گذار باشد.

 

بر اساس این گزارش؛ تله فیلم دل شوره به تهیه کنندگی آرش زینال خیری و کارگردانی و نویسندگی داریوش مختاری در صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی تهیه می شود.

 

 

لزوم بررسی کارشناسی تبادل آب شمال و جنوب دریاچه ارومیه

 

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکارهمچنین در آیین افتتاح مرکز "هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ی ارومیه "در تبریز همچنین بر لزوم بررسی کارشناسی تبادل آب شمال و جنوب دریاچه ارومیه تاکید کرد.

 

وی اظهار کرد: پل موجود بر روی دریاچه ارومیه عملکرد پیش بینی شده را نمی تواند عملی کند و راه و شهرسازی موظف است هرچه سریع تر اقدامات فنی در خصوص تبادل آب دریاچه ارومیه که در سایه این پل به درستی انجام نمی‌گیرد را عملیاتی کند.

 

 

قول مساعد برای رسیدگی به موضوع آلودگی آب رود ارس از سوی ارمنستان

 

 

وی در خصوص پیگیریهای مستمر این سازمان در رابطه با آلودگی آب رود ارس در اثر مواد شیمیایی که منشا آن از کشور ارمنستان است، گفت: این موضوع را به صورت صریح با نخست وزیر ارمنستان مطرح کرده‌ایم و مسئولان مربوطه در کشور ارمنستان در خصوص آلودگی موجود قول مساعد رسیدگی داده‌اند.

 

ابتکار گفت: رود ارس به طور منظم و مداوم مورد پایش قرار می‌گیرد و اجازه ایجاد آلودگی در این رودخانه را نمی‌دهیم.

 

وی سنجش مستمر رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه را یادآور شد و گفت: باید رودخانه‌های این مسیر به صورت دقیق مورد سنجش قرار گیرند.

 

وی با اشاره به لزوم ایجاد مراکز پایش افزود: در حال حاضر در اکثر استانها مراکز پایش را به منظور پایش محیط زیست شهر‌های مختلف در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

وی با تاکید بر تدام انجام کارهای کارشناسی در خصوص دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: مرکز "هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ارومیه " به صورت تخصصی به سنجش مداوم این دریاچه خواهد پرداخت.

 

ابتکار گفت: با توجه به تهدیداتی که خشک شدن این دریاچه به دنبال خواهد داشت سعی خواهیم کرد تا حوزه دریاچه ارومیه از لحاظ زیستی به طور دقیق رصد شود.

 

وی تعامل فرابخشی را در احیای دریاچه ارومیه ضروری دانست و خاطر نشان کرد: ضروری است استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان و تمامی دستگاه‌های مرتبط با این موضوع از جمله دو وزارت خانه نیرو و جهاد کشاورزی برای حل بحران این دریاچه دست به دست هم دهند.

 

وی با اشاره به افزایش بارندگی‌ها در هفته‌های گذشته در استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی گفت: این بارش‌ها نوید خوبی برای ما بوده و به ما در ادامه مسیر احیای دریاچه ارومیه قوت قلب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha