آب معمولی لوله‌کشی سریع‌ترین و در دسترس‌ترین ماده برای کمک‌رسانی است.

چگونه به قربانیان اسیدپاشی کمک کنیم؟

سلامت نیوز :آب معمولی لوله‌کشی سریع‌ترین و در دسترس‌ترین ماده برای کمک‌رسانی است.

فریده مهتی‌پور، جراح و متخصص پوست، مو و زیبایی و عضو هیات‌علمی دانشگاه طی یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: سوختگی شیمیایی تصادفی با انواع اسیدها (و البته گاه قلیایی) در سراسر دنیا موضوع شایعی است، ولی استفاده از آن به‌عنوان روش تهاجمی فقط در بعضی کشورها و فرهنگ‌ها مشاهده می‌شود. کشور بنگلادش با سه‌هزارو500مورد حمله طی 15سال گذشته بیشترین آمار این حملات را داشته و به‌دنبال آن هند، پاکستان، کامبوج و نپال نیز از کشورهایی هستند که به‌طور رایج این حملات در آنها گزارش شده است.
اسیدهایی که به‌طور شایع برای حملات عمدی مورد استفاده قرار می‌گیرند اسیدسولفوریک و اسیدنیتریک هستند، البته حمله با اسیدهیدروکلریک نیز گزارش شده، اما معمولا آسیب کمتری ایجاد می‌کند. مواد اسیدی با توجه به مصرف گسترده آنها در صنایع مختلف، در دسترس و بسیار ارزان‌قیمت است و خریدوفروش آنها به سهولت انجام می‌گیرد. مثال رایج و معمولی آن استفاده از اسیدسولفوریک در باتری اتومبیل به عنوان مایع الکترولیت یا استفاده از اسیدنیتریک و اسیدهیدروکلریک برای جلا دادن فلزات و جواهرات است که اکثر مردم با آنها آشنایی دارند.
عمق و شدت آسیب هرچند به نوع اسید و غلظت آن وابسته است، ولی مدت ‌زمان تماس با آن ماده، فاکتور بسیار مهم‌تری از نظر امدادرسانی محسوب می‌شود. عمق سوختگی از سوختگی درجه‌یک سطحی شروع می‌شود و در صورت عدم‌توجه به مصدوم، می‌تواند تا خورده شدن بافت زیر جلدی، عضلات و حتی استخوان‌ها پیشرفت کند. محل‌های باز بدن به‌ویژه صورت، محل رایج آسیب در این حملات است که علاوه بر سوختگی پوست می‌تواند به تغییرشکل دایمی در چشم‌ها، لب‌ها و بینی منجر شود. در صورت پاشیده شدن اسید به داخل چشم احتمال آسیب دایمی بینایی بسیار بالاست. در ناحیه بینی جمع‌شدگی و حتی گاهی تخریب کامل غضروف بینی و بسته‌شدن مجاری بینی مشاهده می‌شود. عملا قربانیان این حوادث علاوه بر اثرات حاد و کوتاه‌‌مدت، اثرات بلندمدت اجتماعی، اقتصادی و روحی‌ - روانی آن را نیز در زندگی آینده خود باید تحمل کنند. امدادرسانی سریع اولیه مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند به این مصدومان در کاهش آسیب‌های وارده کمک شایان ‌توجهی کند. به ‌طوری‌ که آمارها نشان داده بیمارانی که طی 10دقیقه اول، امدادرسانی درست دریافت کرده‌، کاهش پنج‌ برابری در عمق و گسترش سوختگی داشته‌اند زیرا بیشترین آسیب به این افراد در همین زمان و به‌‌ویژه پنج‌دقیقه اول صورت می‌پذیرد. مهم‌ترین نکته در امدادرسانی به این افراد، شست‌وشوی ناحیه با آب معمولی است.
لازم به ذکر است آب باید با جریان ملایم و آرام روی ناحیه ریخته شده و از شدت بالای آب یا اسپری‌کردن شدید آن پرهیز شود. آب معمولی لوله‌کشی سریع‌ترین و در دسترس‌ترین ماده برای کمک‌رسانی است. به‌دنبال مواد خنثی‌کننده اسید نباشید، در صورت نیاز این کارها در مرکز درمانی مربوطه و پس از تعیین نوع ماده سوزاننده انجام خواهد شد. اینکه اخیرا سوالاتی در مورد احتمال واکنش اسید با آب در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده، نباید باعث عدم کمک‌رسانی و شست‌وشوی مصدوم شود.
لازم است بدانیم گرمازا بودن واکنش اسید با آب از نظر علمی صحیح است یعنی اسیدها به‌ویژه اسید سولفوریک غلیظ چنانچه آب به آن اضافه شود، می‌تواند واکنش گرمازای شدید ایجاد کند، ولی تاکید می‌کنم این موضوع نباید تغییری در نحوه رفتار اولیه افراد عادی با مصدوم به‌‌وجود آورد. به دنبال جوش‌ شیرین، محلول‌های خاص قلیایی، ژل، پماد یا درمان‌های خانگی و محلی نباشید، آب نزدیک‌ترین و دردسترس‌ترین بوده و بهترین انتخاب است. فقط توجه کنید نحوه ریختن آب به گونه‌ای باشد که باعث شسته شدن و حرکت اسید به نواحی دیگر به ویژه گردن، گوش‌ها و سینه مصدوم نشود. مثلا به‌طور ساده می‌توانید سر مصدوم را به پایین یا طرفین خم کنید و شست‌وشو را ادامه دهید. بعضی از اسیدها ممکن است در لحظات اولیه آسیب بارزی نشان ندهند یا بیمار حس درد چندانی نداشته باشد، ولی شما باید شست‌وشو را به مدت 20تا 30دقیقه (یا تا رسیدن پرسنل درمانی) ادامه دهید و در همان حال لباس‌های آلوده مصدوم یا زیورآلات، ساعت و... را از سطح پوست بیمار دور کنید. روی بیمار را با ملافه تمیز و بدون هر نوع فشاری بپوشانید. قبل از انجام این اقدامات، اقدام به حمل مصدوم به مراکز درمانی در حالی‌که مقدار زیادی اسید روی پوست و لباس‌های او هست، می‌تواند آسیب را بسیار تشدید کند. اگر اسید داخل چشم پاشیده شده، باز نگهداشتن پلک‌ها با دست و شست‌وشوی چشم با جریان مداوم و ملایم آب بسیار مهم است. در سوختگی‌های شدیدتر توجه ویژه به تنفس مصدوم و باز بودن راه تنفسی مصدوم می‌تواند زندگی او را نجات دهد. طبیعتا بقیه اقدامات باید در مراکز مخصوص سوختگی ادامه یابد، با این امید که بار دیگر شاهد این نوع اقدامات جنایت‌بار و غیرمدنی در جامعه‌مان نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha