شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 125673

سرپرست معاونت درمان پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی گفت: سنین شایع سرطان پستان در دنیا بین 45 تا 50 سالگی است.

شایع‌ترین سن سرطان پستان

سلامت نیوز: سرپرست معاونت درمان پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی گفت: سنین شایع سرطان پستان در دنیا بین 45 تا 50 سالگی است.

دکتر نسرین‌السادات علوی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در سنین نزدیک یائسگی و بعد از آن احتمال ابتلا به سرطان پستان بیشتر است، اما این به معنای آن نیست که جوان‌ترها به این بیماری مبتلا نمی‌شوند بلکه در کشور افرادی هستند که در سنین 25 و گاهی سنین کمتر از آن مبتلا به این بیماری می‌شوند.

به گفته وی، ماه اکتبر در برخی کشورهای پیشرفته ماه سرطان پستان و اطلاع رسانی درباره آن نام گرفته است و در این ماه برج‌های بزرگ دنیا به رنگ صورتی در می‌آیند که نمادی از سرطان پستان است.

وی گفت: مشکلی که در کشور ما در این زمینه وجود دارد، آن است که متاسفانه به سرطان و بویژه سرطان پستان به دیده ننگ نگریسته می‌شود و بی‌تردید این دید باید تغییر کند، زیرا این بیماری قابل درمان است و همه باید برای درمان به فرد کمک کنند تا به زندگی عادی بازگردد. نکته مهم درباره سرطان پستان این است که تمام زنان و مردان این بیماری را بشناسند و درصورت مشاهده علایم به سرعت مراجعه کنند.

وی افزود: ما دو وظیفه داریم؛ یکی اینکه زنان و مردان را نسبت به علائم این بیماری و دیگر اینکه پزشکان را با تشخیص و نحوه مناسب درمان این بیماری آشنا کنیم.

علوی با تاکید براینکه علت اصلی سرطان پستان و همچنین اغلب سرطان‌های دیگر کشف نشده است، گفت: ما هنوز نمی‌دانیم که چه عاملی سلول‌های بدن را از کار می‌اندازد و از کنترل خارج و به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کند، اما برخی از عوامل مساعد کننده بیماری را می‌شناسیم.

این عضو هیات علمی مرکز بیماری‌های پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران افزود: احتمال بیماری در زنانی که به صورت ژنتیکی این بیماری در خانواده آنها وجود داشته، بیشتر است، اما تعداد این بیماران اندک است.

وی کم تحرکی را از عوامل مساعد کننده سرطان دانست و گفت: بر همین اساس به زنان توصیه می‌کنیم روزانه 15 تا 20 دقیقه ورزش یا پیاده‌روی تند داشته باشند. یکی دیگر از نکات مهم هم مصرف چربی زیاد است. چاقی بعد از سن یائسگی یکی از عوامل موثر است که باید زنان به طور جدی سعی کنند بعد از یائسگی وزن خود را در حد متعادل نگه دارند و تحرک خود را حفظ کنند.

وی با بیان این مطلب که به دنیا آوردن نخستین فرزند در سنین بالا نیز یکی از عوامل مساعد کننده سرطان پستان است، یاد آور شد: توصیه می‌شود که زنان قبل از سن سی سالگی نخستین فرزند را به دنیا آورند. وقتی زنی به این سرطان مبتلا می‌شود علاوه بر خود فرد، خانواده‌اش نیز دچارمشکل می‌شوند. گاهی نیز خانواده از نظر مالی با مشکل هزینه‌های درمانی مواجه است.

وی با مثبت ارزیابی کردن روند اطلاع رسانی در باره سرطان پستان در سال‌های اخیر تاکید کرد: حدود 10 سال گذشته بیماران با بیماری پیشرفته جهت درمان مراجعه‌ می‌کردند. اما خوشبختانه اکنون بواسطه اطلاع رسانی از سوی رسانه‌ها، افزایش برگزاری کنگره‌ها و اطلاع رسانی وسیع در فضای اینترنت، به شناخت این بیماری کمک شده است. اما همچنان جای بهتر شدن را داریم.

این متخصص جراحی عمومی با اشاره به توانایی متخصصان کشور در تشخیص و درمان این بیماری، گفت: به بیماران توصیه می‌کنم اگر در شهرهایی هستند که پزشک خوب وجود دارد، از رفت و آمد به نقاط دیگر پرهیز کنند، زیرا همین رفت و آمدها ممکن است باعث بروز مشکلاتی چه از نظر مالی و چه از نظر سلامتی برای بیمار و خانواده وی شود.

وی در ادامه یاد آور شد: به رغم وجود امکانات پزشکی و پزشکان خوب در ایران، این نکته مهم است که پزشکان در کنگره‌های سرطان پستان که سالانه یک یا دو نوبت برگزار می‌شود، شرکت کنند، چرا که موقعیت خوبی برای کسب و بروز کردن اطلاعات است.

علوی تاکید کرد: ممکن است برخی بیماران به دلیل تفکر اشتباه نسبت به بیمارستان‌های دولتی وهمچنین هزینه‌های زیاد در مراکز درمان خصوصی، توان پرداخت هزینه‌های این بیماری را نداشته باشند و این دلیلی برای تاخیر درمان در آنها باشد.

وی با ابراز رضایت از حمایت‌های اخیر بیمه‌ها از بیماران مبتلا به سرطان پستان ادامه داد: بسیاری از داروهایی که شاید تا یکی دوسال پیش تحت قرارداد بیمه نبود و قیمت‌های خیلی بالایی داشتند، اکنون تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و خوشبختانه بیماران از سوی وزارت بهداشت و بیمه‌ها حمایت می‌شوند که جای تقدیر دارد.

این عضو هیات علمی مرکز بیماری‌های پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران افزود: سرطان پستان شایع‌ترین علت سرطان زنان در دنیا و ایران است و با صنعتی شدن و گسترش جوامع در حال پیشرفت، تعداد مبتلایان به سرطان پستان در دنیا و به خصوص در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است.

علوی در پایان یادآور شد: اگرچه این بیماری در تعداد زیادی از زنان مشاهده می‌شود اما خوشبختانه قابل درمان است و به دلیل وجود روش‌های درمانی مناسب در صورت تشخیص و درمان زود هنگام به خوبی درمان پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha