استاد دانشگاه علوم پزشکی گرونینگن هلند ( UMCG ) گفت : شایع ترین راه انتقال هپاتیت در ایران از راه خون مادر به فرزند است .

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی گرونینگن هلند ( UMCG ) گفت : شایع ترین راه انتقال هپاتیت در ایران از راه خون مادر به فرزند است .

پروفسور بهروز علیزاده در حاشیه همایش بین المللی هپاتیت B و C در دانشگاه علوم پزشکی تبریز درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در مجموع وضع این بیماری در ایران بد نیست و پیشگیری و درمان های مناسبی انجام می شود .

وی افزود: با این حال ایران در مقایسه با اروپا از جمله هلند، شیوع بیشتری از بیماری هپاتیت نوع B و C دارد که علت آن سبک زندگی افراد است که دراروپا به علت کیفیت بیشتر بهداشت و خدمات بهداشتی کمتر در معرض این بیماری قرار می گیرند .

علیزاده با بیان اینکه سرمایه گذاری بهداشتی در اروپا در زمینه ویروس هپاتیت و ایجاد بیماری وجود دارد، گفت: درهلند هپاتیت نوع B را نداریم و هپاتیت نوع C نیز کمتر شایع است.

وی خاطر نشان کرد: انتقال غذایی مواد و محصولات پالایش خونی ، تزریق و رفتارهای پرخطر اجتماعی و جنسی با افراد حامل این بیماری، شغل های پرخطر که ارتباطات اجتماعی بالایی دارند مثل دندانپزشکی از عوامل بروز این بیماری هستند .

استاد دانشگاه علوم پزشکی گرونینگن هلند اظهار کرد: آرایشگرها، رانندگان ،پرستاران، کادرپزشکی و آزمایشگاهی از جمله شغل های پرخطری هستند که احتمال انتقال هپاتیت از افراد بیمار به آنها وجود دارد .

علیزاده اضافه کرد: این طور نیست افرادی که هپاتیت گرفتند حتما مریض شوند، ممکن است با گذر زمان مشخص شود یا اصلا بیماری خود را نشان ندهد و مشکلی پیش نیاید ، بر این اساس افرادی که زمینه خاص ایجاد این بیماری را دارند، بیمار می شوند.

رییس شبکه هپاتیت کشور و معاون وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ضریب شیوع هپاتیت ب در کشور دو درصد است که اقدامات مناسبی برای درمان آن در کشور انجام می شود.

دکتر سید موید علویان افزود: در استان های گلستان و سیستان و بلوچستان شیوع این نوع هپاتیت بالای سه درصد است.

وی گفت: هپاتیت نوع سی نیز در زیر نیم درصد جمعیت کشور شیوع دارد که با واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه تحت کنترل قرار می گیرد.

همایش دو روزه بین المللی تازه های هپاتیت B و C امروز /جمعه/ توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در تالار شایان مهر دانشکده پزشکی تبریز آغاز و فردا /شنبه/ به پایان می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha