شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 125692

سلامت نیوز :نوجوانان زیادی همچون شما مبتلا به دیابت هستند، در بیشتر زمان ها دیابت مشکل ساز نیست بلکه نیازمند مدیریت صحیح است.  به گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت شاید فکر کنید شما تنها کسی هستید که غمگین، تنها، ترسیده و متفاوت از دیگران هستید.
 
اگر چاق هستید ممکن است از طعنه و کنایه دیگران خسته شده باشید.
 
ممکن است خودتان و خانواده تان را به خاطر ابتلا به دیابت سرزنش کنید.
 
این احساسات شما طبیعی است. نوجوانان زیادی که مبتلا به دیابت هستند احساساتی نظیر شما دارند. طبیعی است که عصبانی شوید، احساس بدی داشته باشید و فکر کنید که با دیگران متفاوت هستید اما پس از تجربه این احساسات شما نیاز دارید که کارهایی انجام دهید که احساس بهتری پیدا کنید.
 
هرکسی این احساسات ناخوشایند را درلحظاتی از زندگی تجربه می کند. شما تنها نیستید.
 
از دیگران کمک بگیرید. بهتر است با فردی در خانواده، یک دوست، مشاور مدرسه، معلم، پزشک خودتان گفتگو کنید.
 
افراد زیادی وجود دارند که سلامتی و شادی شما برایشان مهم است. پزشک متخصص دیابت، می تواند شما را برای انتخاب غذاهای مناسب تر، داشتن فعالیت فیزیکی و احساس بهتر یاری کند.
بهتر است خودتان یا خانواده تان موضوع دیابت شما را با مدرسه در میان بگذارند تا مسولین مدرسه شما را در مصرف میان وعده ها، تزریق به موقع انسولین یا مصرف دارو  یاری دهند.
 
اجازه ندهید دیابت مانع احساس شادی و مشارکت شما در فعالیت های مدرسه شود. شما هم می توانید آنچه که دوستانتان انجام می دهند را انجام دهید.
 
مدیریت دیابت، برای شما آسان تر خواهد بود اگر خانواده تان شما را همراهی کنند.
 
از خانواده تان بخواهید به جای مصرف کلوچه، کیک، بیسکویت غذاهای سالم مانند میوه و سبزیجات، شیر و گوشت کم چرب و ... را  انتخاب کنند.
 
  فعالیت فیزیکی مناسب داشته باشید. داشتن فعالیت فیزیکی مناسب به شما کمک می کند آرامش بیشتر و استرس کمتری داشته باشید.
 
آنچه برای سلامتی شما مناسب است برای سلامتی کل خانواده نیز مناسب است.
 
با نوجوانانی که وضعیت مشابه شما را دارند ارتباط داشته باشید.
 
برنامه ها و گروه هایی را که برای پشتیبانی نوجوانان دیابتی است بیابید و در این گروه ها مشارکت فعال داشته باشید.
 
ممکن است دوستان شما باورهای نادرستی در مورد دیابت داشته باشند. به دوستان نزدیکتان بگویید که دیابت دارید. نباید این موضوع را به شکل رازگونه نزد خود نگه دارید.
 
دیابت را برای آنها توضیح دهید و بگویید بدن شما برای استفاده از مواد غذایی به انسولین نیاز دارد. اطمینان حاصل کنید از اینکه دوستانتان می دانند دیابت مسری نیست.
 
هدف گذاری کنید. از اهداف کوچک شروع کنید ( مثلا تصمیم بگیرید نوشیدن آب را به جای نوشابه جایگزین کنید). وقتی اوضاع به خوبی پیش می رود، وارد گام بعدی شوید و هدف دوم را تنظیم کنید (مثلا  تصمیم بگیرید در هفته چند ساعت پیاده روی کنید یا به دوچرخه سواری بپردازید). بدانید موفقیت های کوچک همواره زمینه ساز موفقیت های بزرگتر خواهد بود. سعی کنید اهداف بعدی را کمی سخت تر در نظر بگیرید. از اهداف غیر واقع بینانه بپرهیزید (مثلا به جای اینکه بگویید من هرگز شکلات یا همبرگر نمی خورم، به خودتان بگویید من فقط یک بار در ماه از این خوراکی ها استفاده خواهم کرد). اهدافی را که برایشان برنامه ریزی کرده اید با خانواده و در صورت لزوم با دوستانتان در میان بگذارید. 
 
منبع: www.ndep.nih.gov

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha