چند روز قبل، مشاور عالی وزیر بهداشت، شروط این وزارتخانه را برای زنجیره‌ای شدن بیمارستان‌ها اعلام کرد.

اما و اگر‌های زنجیره‌ای‌شدن بیمارستان‌ها

سلامت نیوز: چند روز قبل، مشاور عالی وزیر بهداشت، شروط این وزارتخانه را برای زنجیره‌ای شدن بیمارستان‌ها اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز،همشهری آنلاین نوشت: به‌نظر می‌رسد وزیر بهداشت با جدیت اجرایی شدن این طرح را به‌عنوان یكی از راهكار‌های بهبود كیفیت و ارتقای خدمات بیمارستان‌ها دنبال می‌كند. زنجیره‌ای شدن بیمارستان‌ها اگر چه اتفاق مهمی در حوزه درمان و سلامت خواهد بود اما برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و كارشناسان سلامت، از ابهامات و اما و اگرهای این برنامه می‌گویند. اما مدیریت زنجیره‌ای بیمارستان یا بیمارستان زنجیره‌ای چه تعریفی دارد؟

به گفته وزیر بهداشت در این طرح بیمارستان‌هایی در محوطه یا مجاورت بیمارستان دولتی فرسوده ساخته و جایگزین بیمارستان قبلی می‌شوند و با ظرفیتی بیشتر از قبل، خدمات بیمارستانی دولتی را به مردم عرضه می‌كنند. دكتر دانش جعفری، مشاور عالی وزیر نیز جزئیات این بیمارستان را چنین توضیح می‌دهد: زمانی كه نام و برندی از یك بیمارستان در ارائه خدمات مؤثر موفق می‌شود، می‌تواند در شهرها و استان‌های دیگر هم بیمارستانی به همان نام تاسیس كند. منظور از بیمارستان‌های زنجیره‌ای آن است كه اگر یك بیمارستان به‌عنوان یك واحد اقتصادی مستقل موفق باشد و وزارت بهداشت نیز از آن رضایتمندی داشته باشد، اجازه خواهد داشت در جاهای دیگر هم همان شعبه را ایجاد كند. زنجیره‌ای شدن بیمارستان‌ها منوط به آن است كه ابتدا خود آن بیمارستان به یك واحد اقتصادی مستقل تبدیل شود كه اصطلاحا به آن هیأت امنایی می‌گوییم. پس از آن، این واحد اقتصادی مستقل می‌تواند برای ایجاد شعبه‌های دیگر در استان‌های دیگر سرمایه‌گذاری كند و حتی ممكن است این امر را با یك شریك خارجی یا داخلی انجام دهد.

هرچند وزیر بهداشت چندین بار به مردم این اطمینان را داده كه مشاركت بخش خصوصی در ارتقای خدمات بیمارستان‌ها به هیچ وجه از نظر اقتصادی لطمه‌ای به آنها وارد نخواهد كرد و پرداخت مردم برای هزینه‌های درمان بر مبنای تعرفه دولتی خواهد بود، اما گویا هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد، مخصوصا اینكه وزارت بهداشت همزمان ۲۵درصد سود را برای بخش خصوصی در مشاركت در ساخت این بیمارستان‌ها تضمین كرده است.

دكتر عبدالرحمن رستمیان، عضو كمیسیون مجلس شورای اسلامی، به همشهری می‌گوید :هر اقدامی كه دولت انجام می‌دهد، قاعدتا مجلس پیگیری می‌كند. تصمیمی كه وزارت بهداشت درباره بیمارستان‌های زنجیره‌ای گرفته را هم در مجلس پیگیری می‌كنیم و از آنها می‌خواهیم كه توضیح بدهند. البته درباره این موضوع نمایندگان كمیسیون بهداشت یك‌بار به وزارت بهداشت رفتند اما نتیجه گفت‌وگو‌ها به جلسه دیگری موكول شد كه هنوز انجام نشده‌است. به‌زودی قطعا در این‌باره با مسئولان وزارت بهداشت گفت‌وگوهایی انجام خواهد شد. اینگونه اقدامات باید ابتدا به‌صورت آزمایشی آغاز شود آن هم نه در حجم گسترده.

اجرای پایلوت‌ها باید كاملا علمی باشد و پس از آن ارزیابی انجام شود. در هیچ تصمیمی، مردم نباید آسیب ببینند و بخش خصوصی هم نباید صدمه بخورد. به همین دلایل، قراردادها باید منطقی باشند. نباید در یك بیمارستان یك طبقه خصوصی باشد و یك طبقه دولتی. . وزارت بهداشت باید به ما ابعاد قرارداد را بگوید؛ اگر مردم سود كنند ما هم حمایت می‌كنیم. دانش‌جعفری مشاور وزیر اما می‌گوید: با ورود بخش خصوصی به عرصه بیمارستان‌سازی‌، رقابت وجود دارد و مناقصه برگزار می‌شود. كسانی كه كمترین پیشنهاد قیمت را می‌دهند و در ضمن از نظر وزارت بهداشت بهترین شرایط را دارند، انتخاب می‌شوند اما برخی هنوز نگران سوء‌استفاده سودجویان در این عرصه هستند.

ضرورت نظارت

دكترعلی كائیدی، عضو كمیسیون مجلس شورای اسلامی به همشهری نیز در این‌باره می‌گوید: در این طرح زمینه سوءاستفاده افراد سودجو فراهم شود. باید نظارت انجام شود چرا كه درصورت عدم‌نظارت كافی، ممكن است این بیمارستان‌ها تنها برای بیماران خاصی خدمات درمانی ارائه دهند. از طرفی برند‌سازی‌ كار درستی نیست و ما باید بیمارستان‌های دولتی را تقویت كنیم چرا كه 90درصد مردم از خدمات بخش دولتی استفاده می‌كنند. در برخی از بیمارستان‌های خصوصی، برای یك عمل قلب، چندین برابر از بیماران پول دریافت می‌كنند درحالی‌كه همان عمل را یك پزشك در یك بیمارستان دولتی بدون دریافت پول كلان انجام می‌دهد.

دكتر مهدوی نیز گسترش تبعیض بین بیماران را آفت این طرح می‌داند و شفافیت همه فعالیت‌ها در این بخش مخصوصا شفافیت در قرارداد‌ها و نظارت نهاد‌های مسئول بر این طرح و این بیمارستان را راه‌حل‌های این معضلات توصیف می‌كند.همزمان عده‌ای نیز معتقدند كه اگر این اقدام وزارت بهداشت به شیوه مطلوب طراحی، اجرا و نظارت شود می‌تواند در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

دكتر سیامك مره صدق، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم به همشهری می‌گوید :به‌طور قطع همه بیمارستان‌ها از تجهیزات پیشرفته به یك میزان برخوردار نیستند بنابراین اگر ساختار بیمارستان‌های زنجیره‌ای به‌گونه‌ای طراحی شود كه بیمارستان‌هایی كه از لحاظ مسافت نزدیك به هم هستند بتوانند نیازهای هم را به شكل زنجیره‌ای برطرف كنند به این ترتیب به‌نظر می‌رسد كه میزان بهره‌وری در هریك از بیمارستان‌ها هم افزایش می‌یابد. علاوه براین، اگر این اقدام به شیوه مطلوب، طراحی، اجرا و نظارت شود، قطعا در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد. الان در دنیا به سمت كوچك‌سازی‌ بیمارستا ن‌ها گرایش پیدا كرده‌اند. دیگر كمتر به سمت بیمارستان‌های 400و 500تختخوابی رغبت نشان داده می‌شود چرا كه به این نتیجه رسیده‌اند كه در بیمارستان‌های این چنینی هم احتمال عفونت بیشتر و هم اداره و مدیریت بیمارستان سخت‌تر می‌شود.باید منتظر ماند و دید این طرح چه زمانی و البته چگونه عملیاتی خواهد شد. آیا بیمارستان‌های زنجیره‌ای خواهند توانست دردی از بدنه آزرده سلامت كشور را درمان كنند؟

گام اول

به گفته وزیر بهداشت، در طرح بیمارستان‌های خصوصی تاكنون ساخت 3بیمارستان در تهران شامل بیمارستان محب كوثر در محوطه بیمارستان دانشگاهی فاطمه زهرا(س)، بیمارستان محب یاس در محوطه بیمارستان زنان میرزاكوچك خان و مهدی كلینیك در محوطه بیمارستان امام خمینی آغاز شده است كه بیمارستان كوثر با 170تخت بستری به‌جای بیمارستان 90تختی حضرت فاطمه زهرا(س) به بهره‌برداری رسیده است. بنیاد مستضعفان نیز متعهد شده است كه 5بیمارستان جدید برای جایگزینی با بیمارستان‌های فرسوده فعلی در خوزستان بسازد.

دیدگاه موافق

دكترمحمدرضا واعظ مهدوی، مشاور معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد هم به همشهری می‌گوید :بیمارستان‌های زنجیره‌ای، ابتكار جدیدی است كه وزارت بهداشت پیگیر آن و مصمم به اجرای آن است اما برای اجرایی‌شدن این امرلازم است وزارت بهداشت مشخص كند كه این اقدام را قرار است در حوزه خدمات عمومی انجام دهد یا در حوزه واگذاری‌ها و بخش خصوصی ؟این تفكیك به این معناست كه وظایف اجتماعی به 2دسته بخش خصوصی و عمومی تقسیم شود و البته بخش عمومی جزو وظایف دولت است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • منتقد ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    خدا به مردم رحم کنه! تعارض مدیریتی در یک بیمارستان که مشخص نیست آخر در یک فضا مدیریت دولتیه یا خصوصی،آقای وزیر بیمارستان قبل از این که یک واحد اقتصادی باشه یک محل درمانیه و برای مواقع فوری طراحی شده و مردم برای همین دارن به دولت مالیات میدن!! الان بیمارستان های هاشمی نژاد و محب با هم دیگه همسایه هستند! اونهایی که به هاشمی نژاد میرن و سراغ یک پزشک یا آزمایش رو میگیرن بهشون گفته میشه ما نداریم برو بغلی! حالا وعده ای که به مردم داده میشه که اصلاً تفاوتی نخواهد کرد!! انگار از خصوصی سازی حمل و نقل شرکت واحد داره صحبت میشه،والا این دولت ظاهراً مدبر هر روز داره نا امید کننده تر ظاهر میشه در نهایت ضربه نهایی رو دارن مردم میخورن