رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با هشدار درباره سکته‌های مغزی در کودکان و نوجوان، گفت: گلو درد را کودکان جدی بگیرید و نسبت به درمان آن اقدام کنید تا تبدیل به روماتیسم و احتمال بروز سکته مغزی نشود.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با هشدار درباره سکته‌های مغزی در کودکان و نوجوان، گفت: گلو درد را کودکان جدی بگیرید و نسبت به درمان آن اقدام کنید تا تبدیل به روماتیسم و احتمال بروز سکته مغزی نشود.

حسین پاکدامن در گفت‌وگو با فارس، با هشدار درباره ابتلا به سکته‌های مغزی در کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: اختلالات مادرزادی مغز می‌تواند موجب لخته خون در نوزادان شود که این موضوع در نهایت بروز سکته‌های مغزی را در پی دارد.

وی با ابراز خرسندی از کاهش ابتلا به روماتیسم‌های قلبی گفت: خوشبختانه کاهش روماتیسم‌های قلبی موجب کم شدن میزان ابتلا به سکته‌های مغزی شده است. گرفتاری دریچه قلبی ناشی از روماتیسم و حرکت لخته خونی در مغز می‌تواند موجب نوعی سکته مغزی شود اکنون با وجود آنتی‌بیوتیک‌ها و شیوه مصرف آنها که باید به موقع باشد شاهد کاهش ابتلا به سکته مغزی ناشی از روماتیسم قلبی هستیم.

* بیماری‌های التهابی عروق مغز موجب سکته‌ مغزی می‌شود

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: برخی بیماری‌های التهابی عروق مغزی در کودکان و نوجوانان که بیماری‌های کلاژن خوانده می‌شوند و سیستم ایمنی فرد را درگیر می‌کنند می‌تواند به سکته‌های مغزی منجر شوند.

وی ادامه داد: چنانچه فرزند شما گلو درد دارد مسئله را جدی گرفته و نسبت به درمان او اقدام کنید تا تبدیل به روماتیسم و احتمال سکته مغزی نشود.

* چاقی و خطر بروز سکته‌های مغزی

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران گفت: چاقی و مصرف مواد قندی به ویژه شکلات‌ها منجر به احتمال افزایش سکته‌های مغزی در کودکان و نوجوانان می‌شود بنابراین لازم است والدین با رعایت برنامه غذایی سالم فرزندان خود را در معرض ابتلا به سکته‌های مغزی قرار ندهند متأسفانه چاقی در کشور رو به افزایش است و  این مسئله می‌تواند خطرساز شود.

* سکته‌های مغزی دومین عامل مرگ و میر پس از بیماری‌های قلبی

این نورولوژیست با اشاره به اینکه سکته‌های مغزی دومین عامل مرگ و میر پس از بیماری‌های قلبی است اظهار داشت: سکته‌های مغزی شایع‌ترین علت ناتوانی جسمی و مغزی در افراد مسن است.

وی ادامه داد: 70 درصد مبتلایان به سکته‌های مغزی مجبور به ترک کار می‌شوند، 30 درصد آنها برای راه رفتن به کمک احتیاج داشته و 16 درصد نیز مجبور به خانه‌نشینی یا حضور در خانه سالمندان می‌شوند بنابراین لازم است از همان کودکی نسبت به رعایت بهداشت زندگی شامل خواب، خوراک و تحرک اقدام کنیم.

* سن ابتلا به سکته‌های مغزی در کشور 45 سالگی است

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران گفت: سن ابتلا به سکته‌های مغزی در جهان 55 سالگی است اما در ایران با 10 سال کاهش 45 سالگی برآورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: پیشگیری در زمینه بیماری‌های مغز و اعصاب می‌توانند به طور قابل توجهی منجر به کاهش مرگ و میر ناشی از سکته‌های مغزی شود و پیشرفت‌هایی که در سه دهه اخیر درباره تشخیص و درمان سکته‌های مغزی انجام شده است نیز گواه این ادعا است.

وی گفت: همچنین عواملی مانند فشار، قند و چربی خون که موجب ایجاد سکته‌های مغزی می‌شود نیز باید کنترل شود چرا که فشار خون می‌تواند موجب تصلب شرایین و سکته‌های مغزی شود. این عوامل به ویژه در افرادی که سابقه خانوادگی برای ابتلا به سکته‌های مغزی دارند بسیار اهمیت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha