شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 125738

: متخصص مغز و اعصاب گفت: مدیریت فشارهای روانی به شیوه منطقی، ورزش منظم، نوشیدن ۸ لیوان مایعات، مصرف ۲ تا ۳ بار ماهی در هفته، کنترل ویتامین D و رعایت بهداشت خواب، نقش موثری در کنترل حملات MS و جلوگیری از تشدید بیماری دارد.

سلامت نیوز: متخصص مغز و اعصاب گفت: مدیریت فشارهای روانی به شیوه منطقی، ورزش منظم، نوشیدن ۸ لیوان مایعات، مصرف ۲ تا ۳ بار ماهی در هفته، کنترل ویتامین D و رعایت بهداشت خواب، نقش موثری در کنترل حملات MS و جلوگیری از تشدید بیماری دارد.

شکوفه علایی در گفت‌وگو با فارس، به لزوم رعایت بهداشت زندگی توسط مبتلایان به MS اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر می‌رسد در بروز حمله‌های MS یا تشدید این بیماری عواملی مؤثر باشد که بر اساس آنها پیشنهادهایی به مبتلایان می‌شود.

* فشارهای روانی را با شیوه منطقی مدیریت کنید

این نورولوژیست با بیان اینکه استرس‌ها و فشارهای روانی در بروز حملات و تشدید بیماری MS مؤثر است گفت: مبتلایان حتی‌الامکان سعی کنند با استرس‌ها و فشارهای روانی منطقی برخورد کرده تا دچار اضطراب و افسردگی نشوند. مدیریت استرس هنر است و کسب این هنر با مطالعه کتابهایی در این زمینه، حضور در کلاس‌های مربوط و مشاوره با روانپزشکان و روانشناسان بالینی میسر است.

* به طور منظم ورزش کنید

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران اظهار داشت: مبتلایان به MS باید به طور منظم ورزش کنند نظم در ورزش و تداوم ‌آن مهمتر از نوع ورزش و زمانی است که به آن اختصاص می‌دهیم بنابراین به عامل تداوم بیشتر از زمان توجه کنید.

وی افزود: در حالی که ایروبیک، شنا و یوگا ورزش‌های مناسب برای مبتلایان به MS است، کوهنوردی برای مبتلایانی که اشکال تعادلی داشته و سفتی پا دارند مناسب نبوده و گاهی نیز خطرناک خواهد بود. انجام ایروبیک سبک که به افزایش درجه بدن منجر نشود نیز توصیه می‌شود.

* ضرورت نوشیدن روزانه 8 لیوان نوشیدنی

این نورولوژیست تأکید کرد: تغذیه سالم می‌تواند نقش مؤثری در جلوگیری از تشدید بیماری و کنترل حملات آن داشته باشد، بر این اساس توصیه می‌شود مبتلایان روزانه 8 لیوان مایعات بنوشند هر چند که بهترین نوشیدنی آب است، اما اگر تمایل به نوشیدن این میزان از آب ندارند می‌توانند از آبمیوه و چای کمرنگ نیز استفاده کنند همچنین توصیه می‌شود چای سبز را جایگزین چای سیاه کنند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه نقش مؤثری در زندگی افراد به ویژه مبتلایان به MS دارد چنانچه فرد مبتلا یبوست دارد از آلو، کیوی، گلابی، انجیر و انگور استفاده کنند از طرفی مصرف سبزیجات به ویژه کاهو و هویج در رفع یبوست مؤثر است.

* 2 تا 3 وعده ماهی در هفته مصرف کنید

این نورولوژیست مصرف 2 تا 3 وعده ماهی در هفته را در کنترل حملات MS و تشدید آن مؤثر دانست و افزود: مصرف ماهی سالمو، ساروین و تن مؤثر است. مبتلایان توجه داشته باشند که حتماً باید از ماهی تن استفاده شود نه تن ماهی چرا که غذاهای کنسرو شده برای مبتلایان پیشنهاد نمی‌شود همچنین مصرف روغن‌های گیاهی مانند سویا، آفتابگردان و زیتون نیز پیشنهاد می‌شود.

* ویتامین D را کنترل کنید

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران اظهار داشت: مبتلایان باید ویتامین D را با انجام آزمایش ساده بررسی کنند و در صورت پایین بودن از حد طبیعی زیر نظر پزشک از قرص‌های ویتامین D استفاده کنند و بعد از مصرف مجدداً آزمایش خون داده تا میزان ویتامین D بررسی شود چرا که گاهی با خوردن ویتامین D کمبود این ویتامین جبران نمی‌شود و گاهی نیز به حد سمی می‌رسد.

* قبل از خواب از حل جدول و مسائل ریاضی بپرهیزید

این نورولوژیست تصریح کرد: اشکالات خواب در همه افراد باید بررسی شود زیرا مزمن بودن آن منجر به خستگی طولانی، افسردگی و اضطراب می‌شود. این موضوع به ویژه در مبتلایان به MS اهمیت دارد، تهیه قرص خواب و مصرف آن مشکل را برطرف نمی‌کند.

به عنوان مثال چنانچه اضطراب موجب بی‌خوابی فرد شده باشد باید آن را برطرف کرد چرا که عدم درمان آن می‌تواند تداوم بی‌خوابی را در طی داشته باشد همچنین مصرف یک لیون شیر گرم یا یک سوم لیوان بادام قبل از خواب توصیه می‌شود از سوی دیگر حرکات نرمشی سبک و خواندن یک رمان سبک نیز پیشنهاد می‌شود. توصیه می‌شود مبتلایان از حل جدول و مسائل ریاضی قبل از خواب بپرهیزند.

وی خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت زندگی شامل مدیریت استرس‌ها، تغذیه، تحرک، کنترل ویتامین D و خواب نقش مؤثری در کنترل حملات MS و جلوگیری از تشدید بیماری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha