پژوهشگر دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به سنتز یک هیدروکسید دوگانه لایه ‌ای خاص شده است که در ساخت سامانه های کنترل شده رهایش دارو کاربرد دارد.

سارا شفیعی دانشجوی کارشناسی ارشد بیومتریال دانشگاه صنعتی امیرکبیر در قالب پروژه کارشناسی ارشد خود موفق به سنتز این هیدروکسید شده است.

این پژوهشگر در توضیح فرآیند این تحقیق گفت: هیدروکسیدهای دوگانه لایه ‌ای، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند که یکی از پراهمیت ترین کاربردهای زیستی آنها در سامانه های رهایش کنترل شده دارو است.

وی اضافه کرد: در این پروژه ما موفق به سنتز هیبرید Ibuprofen-LDH شده ایم و رفتار رهایش آن را با استفاده از روشهای هم رسوبی و تعویض آنیونی مورد بررسی قرار داده ایم.

شفیعی در خصوص جزئیات این پژوهش و دستاوردهای آن گفت: سامانه های فعلی انتقال دارو پلیمری هستند و مقادیر بالایی از دارو را به بدن منتقل می کنند که این امر موجب بروز عوارض جانبی بسیاری می شود.

وی اضافه کرد: سامانه جدیدی که در این تحقیق معرفی شده، از لایه های نانومتری رس تشکیل شده و می ‌تواند دارو را با مقادیر پایین و اثربخشی بالا به بدن منتقل کند. با این سامانه می توان دارو را در مقیاس مولکولی میان لایه های نانومتری رس قرار داده و آن را در بدن بیمار رها کرد. این عملکرد با افزایش حلالیت دارو در معده، مشکل کمی حلالیت سامانه های فعلی را رفع کرده و اثرات جانبی دارو را از میان می ‌برد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در این پژوهش ایبوپروفن به عنوان داروی نمونه استفاده شده است در حالی که می توان از این سامانه دارو رسان در درمان سرطان نیز استفاده کرد.

وی افزود: لایه های نانومتری این سامانه، پتانسیل بالایی برای حمل داروهای تاکسول و ام تی ایکس (داروهای ضد سرطان با حلالیت بسیار پایین) دارند و حلالیت این داروها را به میزان قابل ‌توجهی افزایش می دهند.

این پروژه با راهنمایی دکتر صولتی انجام شده و جزء اولویتهای فناوری نانو در کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha