شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲

دردهای سمت چپ قفسه سینه، کتف چپ، شانه چپ، دست چپ و گردن چپ نشان‌دهنده بیماری خطرناکی است ضمن این‌که موارد مانند عرق کردن علایم مخفی است که مردم از آن اطلاع ندارند و به آن بی‌اعتنایی کنند.

سلامت نیوز: دردهای سمت چپ قفسه سینه، کتف چپ، شانه چپ، دست چپ و گردن چپ نشان‌دهنده بیماری خطرناکی است ضمن این‌که موارد مانند عرق کردن علایم مخفی است که مردم از آن اطلاع ندارند و به آن بی‌اعتنایی کنند.

عباس ربانی ، فوق‌تخصص جراحی عروق در روزنامه شهروند نوشت: قلب چندین رگ اصلی دارد و هر کدام از این رگ‌ها از کار بیفتند براساس این‌که کدام قسمت قلب باشد آن قسمت قلب کار خود را ازدست می‌دهد پس سکته بسته شدن رگ‌های قلب به صورت ناگهانی است.
قلب و عروق از زمانی که به وجود می‌آیند مانند هر ماشین صفر کیلومتر تمام اجزایش در شرایط ایده‌آل است و در طول زمان استهلاک و مشکل پیدا می‌کند که یکی از استهلاک‌های بدن تشکیل رسوبات در رگ‌های بدن است که بیشترشان کلسترول هستند.
در تمام رگ‌های بدن رسوب ایجاد می‌شود که به آن آترواسکلروز گفته می‌شود که چیز‌ی مانند پنیر سفت و خشک از دهه 3 و 4 عمر شروع می‌شود با لایه فوق‌العاده نازک در چند صدم میلیمتر شروع به رسوب می‌کند تا این‌که فرد در 100 سالگی رگ‌هایش بسته می‌‌شود و اعضای بدن از کار می‌افتند ولی چون در قلب نمودش بیشتر است بیشتر تظاهر می‌کند.
هرچه زندگی طبیعی‌تر باشد یکسری فاکتورهای تسریع‌کننده انسداد رگ در بدن وجود نداشته باشد این پروسه دیرتر حاصل می‌شود به همین دلیل یک نفر در 40 سالگی رگ‌هایش بسته می‌شود و فرد دیگر در سن 90 سالگی و فرد دیگر تا 100 سالگی عمر می‌کند و رگ‌های قلب از کار نمی‌افتند.
فاکتورهای تسریع‌کننده رسوب در رگ‌های قلب عامل سن و دیگری کلسترول بالا، چربی خون بالا است و یکی از علل بسیار مهم در کشور ما استرس و نحوه زندگی کردن است این‌که یک فرد در طول 24 ساعت چه مقدار زندگی بدون استرس داشته باشد، چقدر آرامش داشته باشد و افکارش مغشوش نباشد و با مردم دچار چالش نشود؛ هرچه در جوامع آرامش باشد طول عمر بیشتری خواهد داشت و رسوب در رگ‌ها دیرتر انجام می‌شود.
یکی دیگر از موارد که باعث گرفتگی عروق می‌شود دیابت است و برخی ژن دیابتیک دارند، عامل دیگر استعمال دخانیات است چرا که سیگار و آلودگی هوا و کمبود اکسیژن باعث می‌شود پروسه آتراسکلروز در رگ‌های بدن مانند رگ‌های قلب زودتر به وجود بیاید.
چیزی که برای ما بسیار مهم است نحوه زندگی، تغذیه، فعالیت بدنی و ورزش است چرا که ورزش باعث می‌شود خون در رگ‌ها به سرعت گردش کند و رگ‌ها باز شود که این پروسه رسوب در رگ‌ها را به تأخیر می‌اندازد پس مصرف دخانیات، داشتن استرس، کاهش فعالیت بدنی و ورزش و تغذیه نامناسب باعث ایجاد رسوب در رگ می‌شود.
این موارد قانون صددرصد نیست چرا که برخی افراد بسیار خوب زندگی می‌کنند ولی به علت زمینه‌های ژنتیک و فامیلی رسوب در رگ‌ها دارند اما برخی بسیار بد زندگی می‌کنند و 50 تا 60‌سال سیگار می‌کشند و درنهایت جان خود را از دست می‌دهند.
برخی پس از سکته به سرعت جان خود را از دست می‌دهند و برخی خیر چرا که رگ‌های قلب اهمیت‌ و خطرات متفاوتی دارند؛ اگر انسداد رگ تا 80‌درصد باشد مریض متوجه نیست ولی درحادثه‌ و عصبانیت این رگ مقداری منقبض می‌شود.
بنابراین بستگی به این دارد که کدام رگ درگیر شود اگر رگی اصلی باشد و به کل قلب خون رسانی کند کافی است یک  دقیقه به قلب خون‌رسانی نکند قلب از کار می‌افتد و بیمار جان خود را از دست می‌دهد. اما اگر رسوب شاخه‌هایی کوچک را بگیرد و فرد فقط درد شدید قلبی پیدا می‌کند نیاز به بستری دارد و اقدامات درمانی روی آنها انجام می‌شود پس این ماجرا به اصلی و فرعی بودن رگ‌ها مرتبط است.
رگ اصلی سمت چپ یکی از مهم‌ترین عروق است و اگر این رگ گرفتگی پیدا کند برای فرد  بسیار خطرناک است.
اگر کسی زمینه بیماری‌های قلبی داشته باشد حتی بدون علایم باید برای معاینه به پزشک مراجعه کند تا اگر مشکلی دارد مشخص شود که در این زمینه تست ورزش انجام می‌شود و اگر علایم غیراختصاصی داشته باشد آنژیوگرافی صورت می‌گیرد یا سیتی اسکن یا اسکن ایزوتوپ صورت می‌گیرد و به همین نحو با روش‌های مختلف می‌توان به گرفتگی عروق پی برد.
حال اگر فردی علامت داشته باشد یعنی ناگهان در فعالیت‌های معمول دچار مشکل شود دردی در ناحیه چپ قفسه صدری حس می‌کند یا نفس تنگی می‌گیرد و مانند این موارد که در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کند چرا که ممکن است این افراد دچار سکته منجر به مرگ شوند پس بهتر است به محض حس کردن علامت به پزشک مراجعه می‌کند. دردهای سمت چپ قفسه سینه، کتف چپ، شانه چپ، دست چپ و گردن چپ نشان‌دهنده بیماری خطرناکی است ضمن این‌که موارد مانند عرق کردن علایم مخفی است که مردم از آن اطلاع ندارند و به آن بی‌اعتنایی کنند.
برخی افراد دارای 3 رگ اصلی قلب درگیر رسوب دارند که اگر با این علامت به پزشک مراجعه کنند سریعا مشکل حل خواهد شد و با دارو و استنت و عمل جراحی مشکل حل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha