یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 125808

برنامه غذایی هر فرد در هر دهه زندگی متفاوت است زیرا نیاز بدن تغییر می کند. آنچه بدن در جوانی به آن نیاز دارد دیگر در دوران پیری مورد نیاز نیست. برای داشتن یک زندگی سالم در تمامی دوران زندگی لازم است که تغذیه مناسب داشته باشیم.

تا 40 سالگی از این برنامه غذایی استفاده کنید

سلامت نیوز: برنامه غذایی هر فرد در هر دهه زندگی متفاوت است زیرا نیاز بدن تغییر می کند. آنچه بدن در جوانی به آن نیاز دارد دیگر در دوران پیری مورد نیاز نیست. برای داشتن یک زندگی سالم در تمامی دوران زندگی لازم است که تغذیه مناسب داشته باشیم.

دهه دوم: برای آینده برنامه ریزی کنید:

اگر بتوانید هرچه زودتر یک برنامه غذایی سالم تنظیم کنید، به سلامت خود کمک بیشتری کرده اید.

در دهه دوم استخوان ها را بسازید:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، آیا می دانستید که استخوان ها تا ۲۹ سالگی رشد می کند؟ با رسیدن به دهه سوم زندگی توده استخوان به اوج می رسد بنابراین وقت مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم است. حتی اگر لبنیات مصرف نمی کنید می توانید نیاز روزانه خود را با مصرف سبزیجات تامین کنید.

در دهه ۲؛ پروتئین هم اضافه کنید.

آیا امتحان دارید یا در زمان معین باید کار خود را ارائه دهید؟ مصرف غذاهای غنی از پروتئین هر ۳ یا ۴ ساعت در روز، راز کنترل استرس روزانه و بالا نگه داشتن میزان سوخت و ساز بدن است. مصرف نوشیدنی های کافئین دار تنها بدن را تحریک می کند و به هیچ عنوان انرژی ایجاد نمی کند.

در دهه سوم مصرف منیزیم را به حداکثر برسانید.

این ماده معدنی از عضلات و اعصاب محافظت می کند، فشار خون را کنترل و از بدن در برابر بیماری قلبی و دیابت محافظت می کند. در دهه سوم زندگی، میزان توصیه شده از ۳۱۰ به ۳۲۰ میلی گرم افزایش پیدا می کند.

یک چهارم پیمانه تخمه کدوی تفت داده شده حاوی ۳۰۷ میلی گرم منیزیم است.

در دهه سوم؛ روزی هفت کالری کاهش دهید:

در این سن روند سوخت و ساز بدن به علت از دست رفتن عضله، کند می شود؛ بنابراین از همین حالا مراقب باشید. یک زن فعال که روزی ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری مصرف می کند می تواند با کاهش دادن روزی ۷ کالری در روز، وزن خود را کنترل کند. بهتر است هر سال این کار تداوم پیدا کند تا فرد بتواند وزن سالم خود را حفظ کند.

دهه ۴: قرص ویتامین D مصرف کنید

با بالا رفتن سن، پوست توانایی جذب نور خوشید را از دست می دهد و همانند نوجوانی و دهه دوم زندگی بدن به طور موثر نمی تواند ویتامین D جذب کند.

برای تامین میزان توصیه شده که ۶۰۰ واحد بین المللی در روز است، شاید در ماه های تاریک تر نیاز به مصرف مکمل باشد.

دهه چهارم: با وزنه کار کنید

در جوانی، به ورزش های هوازی می پردازیم اما تمرینات مقاومتی و تقویتی است که کمک می کند تراکم استخوان حفظ شود و روند از دست رفتن عضله مربوط به سن کند شود. گرم کردن بدن با نرمش قبل و بعد از ورزش فراموش نشود.

دهه پنجم: مراقب خوردن خود باشید:

پس از ۵۰ سالگی، خطر بروز حمله قلبی، پوکی استخوان و سرطان سینه افزایش پیدا می کند اما محدود کردن نوشیدنی های کافئین دار یکی از راهکارهای موثر در کاهش یافتن این خطر است.

در دهه پنجم: مصرف ویتامین B12 را افزایش دهید:

این ویتامین که تنها در گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات است، در تولید DNA و ساخت سلول های سالم خون نقش مهمی دارد.

برای جذب ویتامین B12، معده اسید تولید می کند و ویتامین غذا به بیرون نشت پیدا می کند اما با بالا رفتن سن، روند تولید اسید معده کندتر می شود و تقریبا در ۳۰ درصد مردم B12 به خوبی جذب نمی شود به همین دلیل این افراد نیاز به مصرف مکمل پیدا می کنند.

در دهه پنجم: غذاهای دریایی بخورید:

روغن ماهی می تواند بهترین ماده برای پیشگیری از بیماری های قلبی و سکته باشد. بررسی های اخیر محققان انگلیسی نشان می دهد، افرادی که هفته ای ۵ وعده یا بیشتر ماهی مصرف می کنند، ۱۲ درصد کمتر از دیگران در معرض خطر بیماری های قلبی قرار می گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha