ناتوانی زن در اجازه دادن برای دخول می‌تواند ناشی از علل ارگانیک، روان‌شناختی یا ترکیبی از این دو باشد. در مردان دو علت عمده چنین ناتوانی‌ای، اختلال نعوظ و انزال زودرس است. در بسیاری از موارد چند عامل در کنار عوامل عاطفی در ایجاد مشکل دخیل هستند.

ازدواج به وصال نرسیده یعنی چه؟

سلامت نیوز: ناتوانی زن در اجازه دادن برای دخول می‌تواند ناشی از علل ارگانیک، روان‌شناختی یا ترکیبی از این دو باشد. در مردان دو علت عمده چنین ناتوانی‌ای، اختلال نعوظ و انزال زودرس است. در بسیاری از موارد چند عامل در کنار عوامل عاطفی در ایجاد مشکل دخیل هستند.

دکتر آزیتا گشتاسبی، متخصص بهداشت باروری و فلوشیپ طب جنسی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی در هفته نامه سلامت نوشت: هر دو 31 ساله بودند و 4 سال از ازدواجشان می‌گذشت اما ازدواج به‌وصال نرسیده. تلاش‌های متعددی برای برقراری رابطه زناشویی و شکست در این زمینه، هر 2 را مستاصل و ناامید کرده بود. اعتماد به‌نفس خود را از دست داده بودند و این موضوع روی زندگی معمولی‌شان هم تاثیر بدی گذاشته بود. از طرف خانواده‌ها تحت‌فشار بودند که چرا هنوز فرزندی ندارند و چرا اقدامی نمی‌کنند. از سوی دیگر، نداشتن رابطه زناشویی، رابطه عاطفی‌ و کلامی‌شان را هم تحت‌تاثیر قرار داده بود؛ نه با هم حرفی می‌‌زدند و نه به هم نیم‌نگاهی می‌انداختند و مانند دو همخانه فقط زیر یک سقف زندگی می‌کردند. این زوج چند‌بار به متخصصان مختلف مراجعه ‌کرده بودند ولی نتیجه‌ای نگرفته بودند...


در اولین ویزیت بعد از شنیدن سخنان آنها و گرفتن شرح‌حال، مشکل آنها ازدواج به‌وصال نرسیده به‌علت واژینیسم زن (انقباض‌های غیرارادی عضلات کف لگن که مانع دخول می‌شود) و اختلال نعوظ مرد تشخیص داده شد. هر دو علائمی از افسردگی داشتند. رابطه عاطفی کاملا مختل شده و ارتباط کلامی بسیار کاهش یافته و در حداقل لازم برای امور روزمره زندگی بود. میل جنسی هر دو کم بود و هیچ‌یک تمایلی برای برقراری رابطه نداشتند. علت مراجعه نیز درمان برای بارداری بود.


ازدواجی که به ‌وصال نمی‌رسد

ازدواج به‌وصال نرسیده برای توصیف حالتی به کار می‌رود که در آن یک زوج نمی‌توانند پس از ازدواج رابطه زناشویی داشته باشند. این پدیده در جوامع سنتی شایع‌تر است. عامل آن دقیقا بررسی نشده اما می‌تواند کمبود اطلاعات و آموزش‌های پیش و هنگام ازدواج و الزام برای انجام رابطه زناشویی بلافاصله پس از عروسی و باورهای فرهنگی خاص در مورد ازدواج و رابطه زناشویی باشد. علل مختلف و متنوعی می‌توانند باعث ازدواج به‌وصال نرسیده شوند.

ناتوانی زن در اجازه دادن برای دخول می‌تواند ناشی از علل ارگانیک، روان‌شناختی یا ترکیبی از این دو باشد. در مردان دو علت عمده چنین ناتوانی‌ای، اختلال نعوظ و انزال زودرس است. در بسیاری از موارد چند عامل در کنار عوامل عاطفی در ایجاد مشکل دخیل هستند.

در مورد این زوج، همکاری نكردن شوهر در درمان، مشکلاتی را در روند درمانی ایجاد کرده بود. صحبت‌هایی كه با او شد، نشان داد احساس گناه و این تفکر که دیگر نمی‌تواند رابطه زناشویی داشته باشد، باعث سرخوردگی، کاهش اعتماد به‌نفس و افسردگی‌اش شده است. با چنین بیمارانی حتما باید مشاوره کرد تا علت اصلی افسردگی مشخص و داروهایی برای درمان آن تجویز شود. مهم‌ترین اثر افسردگی، روی میل جنسی است. البته گاهی داروهایی که برای برخی اختلال‌های روان‌شناختی تجویز می‌شود هم روی نعوظ اثر منفی می‌گذارد. همچنین کاهش میل جنسی ممکن است به‌دلیل بروز یکی از اختلال‌های هورمونی باشد. کم کاری تیروئید و کاهش هورمون مردانه (تستوسترون) هم می‌تواند باعث کاهش تمایلات جنسی شود.


حرف آخر

برای درمان ازدواج به‌وصال نرسیده حضور و همراهی زن و شوهر در مراحل درمان الزامی است. باید به هر دو بعد عاطفی و جسمانی رابطه توجه شود. برای هر زوج روش درمانی منحصر به فرد و متناسب با مشکل آنها طراحی می‌شود. بسیاری از زوج‌ها به درمان‌های دارویی و حتی جلسات متعدد مشاوره نیاز ندارند و با آموزش یا چند توصیه ساده مشکلشان برطرف خواهد شد. توجه کنید توصیه‌ها و اقدام‌های غلط افراد غیرحرفه‌ای که دانشی در این زمینه ندارند، زوج را در یک چرخه معیوب قرار می‌دهد که نه‌تنها کمکی به بهبود آنها نمی‌کند بلکه اعتماد به‌نفسشان را نسبت به توانایی‌های خود و درمان مشکل از بین می‌برد و زمان را هدر خواهدداد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نيكي ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    1 0
    باسلام و خسته نباشيد .من مدت 2/5 ازدواج كردم اما متاسفانه شوهرم قادر به برقراري رابطه جنسي كامل نيست ( ازدواج وصال نيافته ) طي اين مدت به پزشكان زيادي مراجعه كرديم اما هيچ يك قادر به درمان نبودند. با توجه به اينكه همسر من بيماري هپاتيت اتوايميون هم دارد و داروي پردنيزلون و ازاتيوپرين مصرف ميكند و شخصيت مضطري و استرسي دارد ايا سكسو تراپي به تنهايي حلال مشكل هست يا نه ؟ چقدر زمان براي درمان لازم است ؟