معاون سابق وزارت بهداشت معتقد است تنها معاینه دقیق بیمار از سوی پزشک مطرح نیست بلکه باید زمان آموزش به بیماران نیز در معاینات باید لحاظ شود.

آموزش بیمار به هنگام معاینه از سوی پزشکان رعایت می شود؟

سلامت نیوز: معاون سابق وزارت بهداشت معتقد است تنها معاینه دقیق بیمار از سوی پزشک مطرح نیست بلکه باید زمان آموزش به بیماران نیز در معاینات باید لحاظ شود.

«فاطمه رخشانی» در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه اقدامات بالینی برای بیمار بسیار مهمتر از کارهای پاراکلینیکی است، افزود: در زمینه رعایت اصول اخلاقی در مراوده با بیمار در بد‌ترین شرایط قرار داریم.

وی با بیان اینکه بر اساس قوانین حقوق بیمار در دنیا در مراجعه معاینات بالینی نخست پزشک باید در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از وقتش را به بیمار اختصاص دهد تا در این زمان به معاینه و گرفتن تاریخچه بیماری بپردازد که این استاندارد برای دفعات دیگر کمتر خواهد شد.

این پژوهشگر حوزه اخلاق‌پزشکی‌ در خصوص این‌که «پزشكان متخصص» باید در هر ساعت ۸ بیمار را معاینه كنند، خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای رعایت حقوق بیمار است اما در حال حاضر نظارت‌ها در این زمینه تنها به بازدید از مطلب‌ها ختم ‌شده است.

رخشانی خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد زمان معاینات باید به آموزش بیمار اختصاص یابد و ما تا رسیدن به استانداردهای جهانی راه درازی را در پیش داریم اما خیلی دور و غیرعملی نیست.

وی ادامه داد: این توقع وجود دارد، پزشکان به منظور رعایت حقوق بیمار به هنگام ویزیت بیماران آموزش‌های لازم را در راستای بهبود بیماری به آنها بدهند.

رخشانی در خاتمه گفت: استانداردهای در زمینه حقوق بیمار باید اعلام و پزشکان نیز وادار به اجرای آن شوند و باید دید چقدر این استاندارد‌ها رعایت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha