روزی که پای سفره عقد می‌نشستند و زیر لب ترانه پیمان پیوند زندگی را زمزمه و مزمزه می‌کردند، هرگز به دالان‌های باریک، تنگ با بو و طعم جدایی «دادگاه خانواده» و کوفتن صدای چکش قضاوت برای کات‌کردن سکانس زندگی نمی‌اندیشیدند.

سونامی طلاق در مناطق کردنشین ایران

سلامت نیوز: روزی که پای سفره عقد می‌نشستند و زیر لب ترانه پیمان پیوند زندگی را زمزمه و مزمزه می‌کردند، هرگز به دالان‌های باریک، تنگ با بو و طعم جدایی «دادگاه خانواده» و کوفتن صدای چکش قضاوت برای کات‌کردن سکانس زندگی نمی‌اندیشیدند.


به گزارش سلامت نیوز،روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: زمانی که دختر و پسر جوان در لباس عروس و داماد بر تخت بخت تکیه زده بودند و در مقابل لنزهای دوربین به سرآغاز زندگی زناشویی زیر کلبه عشق تبسم می‌زدند، هرگز به سیل خروشان، طوفان و سونامی جدایی فکر نمی‌کردند که روزی ساحل آرامش زندگی‌شان را درهم بکوبد.
چند صباحی از آسایش و آرامش در سایه‌سار این آلاچیق زندگی گذشته است و ثمره این درخت زناشویی دختر یا پسرکی با چشمان معصوم فرشتگی است اما به ناگاه علف هرز اختلاف در بوستان خانوده قد افراشته و تخم کین در بستر می‌کارد، چرخ قطار زندگی بر ریل انحراف نامقصد غلت می‌خورد و در آستانه سقوط از پرتگاه است.
پسرک یا دخترک در اتاق غم با اشک سر بر بالین می‌نهند و با دستان کوچکشان خدای مهربان ذهن‌شان را برای پیوندی دوباره به مشارکت می‌طلبند اما در گود دستان کوچک دخترک و پسرک گل امید جوانه نمی‌زند و خیال کودکانه‌شان که‌ ای‌کاش اگر صبح ز خواب برخاستند خارستان زندگی تبدیل به گلستان شود و از دهان سرد والدین نفس گرم بدمد و از چشم کین پدر و مادر مروارید عشق بجوشد رویایی بیش نبوده است. درنهایت در جدال این کشمکش روبان قرمز زندگی قیچی می‌شود و جاده موازی زن و شوهر به بن‌بست می‌رسد.
 شیار رد طلاق بر سیمای افسرده و پژمرده فرزندان در راهروهای دادگاه هویداست، زخم آب‌مروارید جدایی سوی چشمان والدین و فرزندانشان را گرفته است، تیغ تیز این چاقو دسته خود را بریده و چکه‌چکه از شقیقه قامت درهم شکسته خانواده عرق شقاوت می‌بارد. روایت رسانه‌ای این سکانس ناتمام از زندگی تلخ خانواده‌ها آن‌قدر کلیشه‌ای و تکراری شده است که دل مخاطبان و قلم خبرنگاران را می‌آزارد اما باز از این پدیده می‌نویسیم و خواهیم نوشت تا که شاید با طرحی‌نو لغزیدن سرعت این تفکر بر اتوبان طلاق کاهش یابد.


رشد 1/5‌ درصدی طلاق در کردستان
به گفته مدیرکل ثبت احوال کردستان، در 6ماهه نخست امسال یک‌هزار و 883 واقعه طلاق در استان ثبت شده که این آمار نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته 1/5درصد افزایش یافته است.
«محسن آقائی» می‌گوید، سرعت چرخ خودرو شوم طلاق در سرازیری جاده‌های کردستان آن‌قدر هراسناک است که نباید برای نصب سرعت‌گیر در مسیر و محورهای خطرناک این پدیده درنگ کرد.
به گفته او در 6 ماهه امسال در هر شبانه‌روز 10 زن و شوهر از هم جدا شده‌اند که بیشترین واقعه طلاق ثبت‌شده مردان مربوط به گروه سنی
29-25 سال است. او با اعلام این‌که در این گروه سنی و جنسی مردان در این مدت 644 مورد از هم طلاق گرفته‌اند، افزود: بیشترین طلاق ثبت‌شده زنان مربوط به گروه سنی 24-20 سال با تعداد 533 زوجه است. او نسبت ازدواج به طلاق در 6 ماه نخست امسال را 7/4 می‌داند و می‌گوید، این آمار در مدت مشابه‌ سال قبل 3/5 گزارش شده است.


کاهش 7/5 درصدی ازدواج
عدم‌تمایل جوانان به ازدواج در 6 ماهه ‌سال‌جاری، زنگ‌خطری است که باید مسئولان این پدیده را آسیب‌شناسی کنند و راهکارهای ترغیب انگیزه جوانان به ازدواج و پایبندی به سنت پیامبر اکرم(ص) را ارایه دهند. این را مدیرکل ثبت‌احوال کردستان می‌گوید. آقائی، کاهش 7/5‌درصدی ثبت شمار واقعه ازدواج در 6ماهه ‌سال‌جاری را سندی برای ادعای پژواک این زنگ‌خطر و احساس ایجاد فاصله جوانان از سنت ازدواج می‌داند. به گفته این مسئول، در 6ماهه امسال تنها 8‌هزار و 910 عروس و داماد پیمان زناشویی را بسته‌اند که این آمار نسبت به ‌سال‌گذشته 540 نفر معادل 7/5‌درصد کاهش یافته است.
او میانگین سن ازدواج مردان را 85-27‌سال و میانگین سن زنان را 46-23‌ سال عنوان می‌کند و می‌گوید: در 6ماهه اول امسال به‌طور متوسط در هر شبانه‌روز 48 واقعه ازدواج در استان ثبت شده است. به گفته آقائی، بیشترین ازدواج ثبت‌شده مردان مربوط به گروه‌سنی 29-25‌سال با ثبت 3‌هزار و 639 مورد و بین زنان مربوط به گروه سنی 24-20‌سال با ثبت 3‌هزار و 123 مورد است.
این آمار‌ها نشان می‌دهد که روزبه‌روز سن ازدواج مردان و زنان در استان فرهنگی کردستان افزایش می‌یابد و امیدواریم با آسیب‌شناسی این پدیده شیب نمودار سن ازدواج از این تندتر و صعودی‌تر نشود.


زلزله طلاق در کرمانشاه
براساس سالنامه آماری سایت اطلاع‌رسانی سازمان ثبت‌احوال کشور یک‌هزار و 106 واقعه طلاق در استان کرمانشاه در 3ماهه نخست امسال ثبت شده است که برخی از کارشناسان آسیب‌های اجتماعی این واقعه تلخ را زلزله مخرب چند ریشتری برای آوار سقف کانون خانواده‌ها می‌دانند.
به استناد این گزارش رسمی در فروردین‌ماه امسال 229، اردیبهشت 439 و خردادماه 438 خانواده از هم پاشیده‌اند و سند ازدواج این زن و شوهرهای کرمانشاهی مهر باطل خورده است.
در استان کرمانشاه در این مدت 4هزار و 818 واقعه ازدواج ثبت‌شده است که بیشترین آمار ازدواج در 3ماهه نخست ‌سال‌جاری مربوط به اردیبهشت‌ماه با یک‌هزار و 929 واقعه ازدواج است و در ماه‌های فروردین و خرداد هم به ترتیب یک‌هزار و 255 و یک‌هزار و 634 سند ازدواج در دفاتر رسمی این استان مهر و امضا شده است.


ایلام، استان سفید طلاق
خوشبختانه در استان ایلام، گسل‌های زلزله طلاق نیمه‌فعال است و مذاب‌های این آتشفشان خاموش هنوز به مثابه برخی از استان‌های مناطق کردنشین بر سیمای خانواده‌ها فوران نکرده است.
آمارهای رسمی حاکی است که در این استان تنها 140 واقعه طلاق در 3ماهه اول امسال در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت و گزارش شده است. در استان ایلام در فروردین‌ماه پیوند زندگی زناشویی 29، اردیبهشت‌ماه 52 و خردادماه 59 زن و شوهر با حکم دادگاه خانواده قیچی شده است.
براساس تحلیل این گزارش یک‌هزار و 429 عروس و داماد ایلامی در این مدت حلقه پیوند زناشویی را در انگشت سرنوشت کرده‌اند که از این تعداد واقعه ازدواج 429 مورد در فروردین‌ماه، اردیبهشت‌ماه 520 و در خردادماه 480 سند ازدواج در این استان صادر شده است.


آذربایجان‌غربی
در استان آذربایجان‌غربی نیز از ابتدای‌ سال‌جاری تا پایان خردادماه کانون گرم یک‌هزار و 310 خانواده در استان آذربایجان‌غربی با مهر طلاق بر صفحه سفید سند قرمز ازدواج به سیاهی و سردی گراییده است.
گزارش‌ها حاکی است که در فروردین‌ماه امسال آشیان زندگی 178خانواده، اردیبهشت‌ماه 768 و خردادماه 364 خانواده به دلیل طلاق از هم پاشیده است. در استان آذربایجان‌غربی در این مدت 8‌هزار و 670 واقعه ازدواج ثبت‌شده که از این تعداد ازدواج یک‌هزار و 766 پیمان زندگی زناشویی در فروردین‌ماه، اردیبهشت‌ماه 4هزار و 139 مورد و در خردادماه 2هزار و 765 واقعه ازدواج در استان ثبت شده است.


سالانه 150هزار طلاق در کشور ثبت می‌شود
به گفته رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور به‌طور میانگین سالانه 150‌هزار طلاق در کشور ثبت می‌شود که از منظر او شیب تند این پدیده صعودی است. «محمد ناظمی‌اردکانی» در نشست مشترک با مسئولان ثبت‌احوال اردبیل گفته است که ثبت ازدواج به صورت میانگین سالانه 800‌هزار مورد است که باز در سال‌های اخیر با شیب منفی  همراه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha