دکتر فرهید همت زاده، فرشید هادی فر،اسماعیل ابراهیمی سه محقق ایرانی تیم تحقیقاتی یک دانشگاه استرالیایی هستند که ابزار آزمایشی جدیدی برای شناسایی پرندگان آلوده به ویروس H5N1یا آنفلوآنزای مرغی از طریق واکسن با سایر پرندگانی آلوده ساختند.

سلامت نیوز: دکتر فرهید همت زاده، فرشید هادی فر،اسماعیل ابراهیمی سه محقق ایرانی تیم تحقیقاتی یک دانشگاه استرالیایی هستند که ابزار آزمایشی جدیدی برای شناسایی پرندگان آلوده به ویروس H5N1یا آنفلوآنزای مرغی از طریق واکسن با سایر پرندگانی آلوده ساختند.

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی،این دستاورد علمی گام مهمی در مبارزه علیه این نوع کشنده از ویروس آنفلوآنزای مرغی به شمار می آید که در جمعیت های پرندگان آسیای جنوب شرقی و به ویژه اندونزی و ویتنام شیوع یافته است.

این دستاورد علمی که گزارش کامل آن در نشریه PLOS ONE منتشر شده ، حاکی از امید دانشمندان برای ریشه کنی این بیماری خطرناک مشترک انسان و دام است.

ویروس مزبور به دلیل انتقال احتمالی آن به انسان و امکان همه گیرشدن آن در صورت جهش یافتن به شکلی که به آسانی از پرندگان به انسان و سپس از انسانی به انسان دیگر شود، به دغدغه ای جهانی تبدیل شده است.

دکتر فرهید همت زاده، استاد ارشد ویروس شناسی دانشکده علوم حیوانات و دامپزشکی دانشگاه آدلاید استرالیا و مدیر این پروژه علمی، گفت: آنفلوآنزای مرغی در صدر فهرست بیماری های جدی سازمان بهداشت جهانی حیوانات قرار دارد.

وی ادامه داد: شیوع این بیماری در میان پرندگان تا حد زیادی توسط واکسیناسیون کنترل می شود و این امر قرارگرفتن انسان در معرض این ویروس را محدود می کند. اما توانایی تشخیص دادن بین پرندگان واکسینه شده و همچنان آلوده و پرندگانی که به طور طبیعی آلوده شده اند، همواره چالشی عمده بوده است.

این امر مانع از رهگیری ویروسی شده که هنوز هم می تواند در میان پرندگان واکسینه شده وجود داشته باشد و تحت فشار واکسیناسیون به گونه های جدید جهش یابد.

به گفته همت زاده،پرندگانی که واکسینه شده اند اما هنوز هم دارای ویروس H5N1 زنده در بدنشان هستند، منبع اصلی ظهور گونه های جدید این ویروس هستند و چنین گونه هایی حتی می توانند برای پرندگان یا انسان ها خطرناک تر باشند.

با آزمایش جدید همت زاده و همکارانش می توانند این پرنده های واکسینه شده دارای ویروس زنده را شناسایی کرده و مانع از گریز هر نوع گونه جهش یافته آن شوند. این امر برای پیشگیری از شیوع جهانی این ویروس و در نهایت ریشه کن کردن آن حیاتی است.

محققان حاضر در این مطالعه شامل دانشگاه ملبورن و سازمان های اندونزیایی، اکنون در حال اجرای برنامه های نظارتی بزرگی در مرغداری های سراسر اندونزی هستند.

آزمایش DIVA جدید (تفاوت گذاری حیوانات آلوده از واکسینه شده) از پروتیین ویروسی ویژه ای به نام Matrix protein 2 استفاده می کند که به طور متفاوتی به سرم خونی حیوانات آلوده شده به طور طبیعی و حیوانات واکسینه شده اما هنوز آلوده، واکنش نشان می دهد.

از زمان شیوع نخستین مورد آنفلوآنزای مرغی در سال 2004، تولید آزمایش DIVA قابل اعتماد در اولویت جهانی بوده است.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، اندونزی در فاصله سال های 2003 تا 2011 با 150 مورد مرگ ومیر بیشترین تلفات ناشی از آنفلوآنزای پرندگان را به خود اختصاص داد.

کارشناسان وزارت بهداشت اندونزی پیش از این اعلام کرده بودند تا سال 2013 میلادی تولید انبوه واکسن آنفلوآنزای مرغی را آغاز می کنند، اما تاکنون این امر به نتیجه نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha