سرطان سینه از انواع بیماری‌های شایع در زنان است. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در سال 2005 در حدود 80 هزار زن مبتلا به سرطان سینه بودند و در هر زنی ریسک ابتلا به این سرطان وجود دارد .

به گفته کارشناسان تغذیه، چاقی و استفاده از چربی زیاد به عنوان عوامل خطرساز بروز سرطان سینه هستند. به همین دلیل، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب حاوی سبزیجات و میوه‌ها، غلات و مواد حاوی آنتی‌اکسیدان در پیشگیری از بروز این سرطان کمک می‌کند.
سبزیجات و میوه‌ها محتوی نوعی مواد سلولزی هستند که فیبر نامیده می‌شوند. محققان علوم تغذیه و پزشکی به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها موجب کاهش بروز سرطان سینه می‌شود و توصیه امسال سازمان بهداشت جهانی برای سلامت تغذیه، قرار دادن سبزیجات در وعده‌های غذایی روزانه در سبد خانوار است.
یک مطالعه نشان داد در افرادی که مستعد ابتلا به سرطان سینه بوده‌اند، با مصرف روزانه 13 گرم سبوس گندم به مدت 8 هفته، رشد بدخیم سلول‌های بافت سینه کاهش یافته است. مصرف فیبر، میزان ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاسته است چون مانع جذب استروژن اضافی در سلول‌های سینه می‌شود.
دکتر شهپر حقیقت، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران در مورد این بیماری به ایرنا گفت : بر اساس آمار اعلام شده در سال 83 از سوی وزارت بهداشت حدودشش هزار زن در کشور به سرطان سینه مبتلا هستند و بر اساس برخی مطالعات پراکنده در مراکز تحقیقات سرطان کشور به نظر می‌رسد جزو کشورهای با شیوع تقریبا متوسط هستیم.
وی گفت : در کشور ما شیوع سنی سرطان سینه حدود یک دهه پایین‌تر از کشورهای دیگر است و بیشترین مبتلایان در گروه سنی 40 تا 49 سال هستند.
حقیقت با بیان اینکه در بروز سرطان سینه علل مختلف دخالت دارند، اظهار داشت : سابقه خانوادگی و عدم پیروی از تغذیه مناسب از مهمترین علل بروز این بیماری هستند به همین خاطر زنان باید از سن 35 سال به بالا هر سال برای پیشگیری از بروز این بیماری ماموگرافی انجام دهند.
وی افزود:آنچه مهم است، باید به زندگی پس از بیماری سرطان توجه کنیم،بسیاری از بیماران پس از تشخیص و درمان بیماری دیگر برای معاینات بعدی مراجعه نمی‌کنند یا از کلیه فعالیت‌های معمول و لذت‌بخش زندگی کناره‌گیری می‌کنند که این تصور اشتباه است.
حقیقت تصریح کرد:تشخیص زود هنگام اهمیت ویژه‌ای دارد و لازم است در عین حال که تلاش می‌شود بیماران هر چه سریع‌تر به زندگی عادی خود برگردند، باید به صورت دوره‌ای نیز تحت‌نظر باشند.
حقیقت با اشاره به اینکه کلینیک بیماریهای پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نخستین مرکز تشخیص و درمان این بیماریها در کشور است ، توضیح داد: در این کلینیک انواع مشاوره‌های تخصصی درخصوص بیماری‌های پستان، انواع نمونه‌برداری‌های تخصصی رادیولوژی، نمونه‌برداری از ضایعات پستان و نیز اعمال جراحی برداشتن و بازسازی پستان، شیمی‌درمانی، مشاوره رادیوتراپی و پیگیری مبتلایان به سرطان پستان انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha