مسوول مركز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارویی وزارت بهداشت با بیان این كه برآورد می‌شود به طور میانگین 10 درصد پذیرش‌های بیمارستانی به علت یك عارضه دارویی و حدود 40 درصد بیماران جامعه مبتلا به یك عارضه دارویی هستند، گفت: عوارض و مشكلات دارویی در ایالات متحده آمریكا به عنوان چهارمین و یا ششمین عامل مرگ و میر تخمین زده می‌شود.

گلوریا شلویری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وجود مطالعات جهانی در زمینه آمار و ارقام قابل توجهی از میزان‌ مرگ و میر ناشی از رویدادهای دارویی اظهار كرد: اگرچه فرآورده‌های دارویی می‌توانند سبب درمان بیماری‌ها و ایجاد آثار مثبت درمانی شوند اما تمامی فرآورده‌های دارویی اعم از فرآورده‌های تحت نسخه یا بدون نسخه در كنار آثار مثبت می‌توانند دارای آثار زیانبار نیز باشند.

وی، میزان عوارض دارویی را از موارد خفیف نظیر اختلالات گوارشی تا موارد شدید آسیب‌های كبدی متفاوت برشمرد و افزود: زمانی كه بررسی‌های آزمایشگاهی و مطالعات انسانی نشان دهند فواید ناشی از مصرف یك دارو بر زیان‌ها و عوارض آن برتری دارد آن فراورده مجوز ورود به بازارهای دارویی را كسب می‌كند.

مسوول مركز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارویی وزارت بهداشت با تاكید بر ضرورت به خاطر سپردن سابقه هرگونه عارضه دارویی اعم از حساسیت دارویی افزود: باید حین مراجعه به پزشك و داروساز وی را از سوابق عارضه دارویی مطلع كرد.

دكتر شلویری با بیان این كه پیش از مصرف یك داروی جدید در رژیم دارویی باید احتمال ایجاد تداخل دارویی با سایر داروها و یا مكمل‌های غذایی و ویتامین‌ها رد شود، یادآور شد: پس از شروع به مصرف هرگونه فرآورده دارویی هر نوع تغییردر وضعیت جسمی یا روانی را باید به دقت تحت نظر داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha