استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: روند افزایش عمل‌های جراحی لاغری «لیپوساكشن» به علت شیوع چاقی در كشور نگران كننده است و سن انجام این نوع عمل‌ها 10 سال پائین آمده است.

عبدالجلیل كلانتر‌هرمزی در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: عمل‌های لیپوساكشن یا جراحی لاغری كه با برداشت چربی از نواحی مختلف بدن افراد چاق همراه است بعد از عمل جراحی زیبایی ‌بینی بییش‌ترین میزان عمل‌های جراحی پلاستیك در ایران است. این عمل‌ها در مواردی انجام می‌شود كه كاهش وزن و لاغر شدن فرد با روش‌های معمول از طریق ورزش و رژیم غذایی میسر نیست.
وی گفت:‌ در كشور ما طی سال‌های اخیر به علت گسترش مصرف غذاهای آماده و فست‌فود به سرعت شاهد گسترش چاقی و افزایش وزن در بین مردم به خصوص در بین جوانان هستیم، این روندی است كه از سال‌های قبل در كشورهای صنعتی شروع شده بود و چند سالی است كشور ما نیز همین مسیر را طی می‌كند.
وی افزود:‌ كاهش تحرك و ورزش در بین كودكان و نوجوانان و جوانان،‌ افزایش گرایش به بازی‌های كامپیوتری و تمایل بیش‌تر مردم به خوردن غذاهای آماده به شدت موجب گسترش چاقی در كشور شده است و مسئولان كشور باید هر چه زودتر برای كنترل روند چاقی در كشور، اصلاح سبك تغذیه مردم و افزایش ورزش و تحرك در بین جوانان برنامه‌ریزی كنند در غیر این صورت این نوع از عوارض صنعتی شدن دامن ما را هم می‌گیرند.
وی گفت: تا چند سال پیش متوسط سن افرادی كه برای جراحی برداشت چربی برای لاغری یا لیپوساكشن مراجعه می‌كردند طیف گروه سنی 30 تا 50 سال بودند اما اكنون این طیف سنی به گروه 20 تا 40 سال كاهش یافته است‌.
كلانتر هرمزی افزود: تعداد مراجعه‌كنندگان برای این عمل جراحی در بین زنان بسیار بیش از مردان است و تقریباً زنان 10 برابر بیش‌تر از مردان برای عمل لیپوساكشن مراجعه می‌كنند.
وی گفت: عمل جراحی لیپوساكشن اگر در شرایط استاندارد و توسط پزشكان ماهر انجام نشود، عوارض خطرناكی از جمله عفونت، تغییرات الكترولیت بدن، خونریزی و حتی گاهی مرگ را هم در پی دارد، هزینه این عمل جراحی نیز با توجه به تجربه پزشك و بیمارستان محل عمل جراحی بین یك تا 4 میلیون تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha