یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
کد خبر: 125901

محققان سوئدی می گویند، مصرف زیاد شیر و لبنیات از شکستگی استخوان جلوگیری نمی کند و حتی می تواند باعث افزایش آمار مرگ و میر شود.

سلامت نیوز: محققان سوئدی می گویند، مصرف زیاد شیر و لبنیات از شکستگی استخوان جلوگیری نمی کند و حتی می تواند باعث افزایش آمار مرگ و میر شود.

به گزارش روزنامه خراسان به نقل از سایت «هلث نیوز»، برخی از انواع قند موجود در شیر می تواند التهاب را که به سلول های بدن آسیب می رساند، افزایش دهد. هر چند محققان می گویند، قبل از این که توصیه کنند که مردم میزان مصرف شیر را محدود کنند، نیاز به تحقیق بیشتر دارند. زنانی که روزانه لبنیات زیادی مصرف می کنند، نسبت به زنانی که شیر کمتری مصرف می کنند، ۲ برابر بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. شیر حاوی ویتامین C و D لازم برای تقویت استخوان است و مصرف آن برای کاهش خطر شکستگی استخوان توصیه می شود.

هرچند که نتایج متضادی درباره خواص شیر در دهه های اخیر به دست آمده است؛ برخی از این بررسی ها نشان می دهد که مصرف شیر از بروز حمله قلبی و سکته پیشگیری می کند اما نتایج بررسی دیگری خلاف آن را نشان می دهد.

در بررسی انجام شده درخصوص مصرف میزان بالای قند لاکتوز و گالاکتوز شیر، گروه تحقیقاتی سوئدی، دریافت که این قندها با آسیب دیدگی سلول ها، تضعیف شدن سیستم ایمنی و پیری زودرس در نمونه های آزمایشگاهی ارتباط دارد.

نتایج بررسی ۲۰ ساله روی بیش از ۶۱ هزار زن و ۴۵ هزار مرد سوئدی درخصوص مصرف شیر، ماست و پنیر، نشان داد، زنانی که شیر بیشتری مصرف می کردند، با کاهش خطر شکستگی استخوان مواجه نبودند، اما نکته دیگر در تحقیقات این بود که مصرف ماست و پنیر نسبت به شیر با کاهش میزان مرگ و میر و شکستگی استخوان به ویژه در زنان مربوط است.

درنهایت باز هم به توصیه ساده در طب اسلامی می رسیم که می فرماید: بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید. آنچه یادآوری آن ضروری است این است که زیاده روی در مصرف خوراکی های مفید هم توصیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha