ماه مبارک رمضان زمان مناسبی برای اعمال رژیم‌های کاهش وزن است .

دکتر سید ضیاء الدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: رژیم‌های کاهش وزن در ماه مبارک رمضان هم قابل اجرا هستند، بدین صورت که روزه دارانی که رژیم غذایی دارند باید صبحانه رژیم خود را به عنوان افطاری درنظر بگیرند و بعد از وقفه‌ای کوتاه بین افطار، از وعده ناهار رژیم خود به عنوان شام استفاده کنند و بعد از شام تا وقت خواب میان وعده‌هایی مثل میوه، سبزیجات و تنقلات را مصرف کنند.

وی در ادامه توصیه كرد: افرادی که از رژیم غذایی استفاده می‌کنند، وعده ناهار خود را به جای سحری مصرف كنند. با انجام این توصیه همان مقدار کالری که در رژیم غذایی تجویز شده را دریافت کرده و طبق همان برنامه وزن خود را کم کنید.

دکتر مظهری افزود : رژیم متعادل بیلان منفی سبک انرژی بین دریافت و مصرف انرژی است و در ماه مبارک رمضان با توجه به محدودیت به وعده‌های غذایی در فاصله بین شام تا خواب باید به مقدار کافی از آب، میوه جات و سبزیجات استفاده شود.

وی با تاکید بر این نکته که سحری حتما باید در وعده‌های غذایی گنجانده شود، افزود: همانطور که صبحانه مهمترین وعده غذایی است و باید کامل باشد سحری نیز به همین صورت فاصله آغاز تا پایان مصرف غذا را تعدیل می‌کند و با عدم مصرف آن فرد در معرض افت فشار خون، سردرد، سر گیجه، بی خوابی و عدم توانایی کار قرار گرفته و اگر زمینه بیماری‌هایی همچون میگرن و ناراحتی‌های معده داشته باشد، امکان تشدید این بیماری‌ها نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: پرخوری و انباشتن شکم با انواع غذاهای چرب سنگین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و این کار نه تنها مانع گرسنگی نمی‌شود بلکه برعکس براحساس عطش و ضعف نیز می‌افزاید و باعث ناهماهنگی می‌شود. به عنوان مثال وقتی پروتئین دریافتی بیش از حد نیاز باشد کلسیم بیشتری از طریق ادرار دفع می شود.

دکتر مظهری در پایان افزود: سعی شود در سحر از نان سبوس دار، غلات، سبزیجات (پخته و خام) و حبوبات استفاده شود چون این مواد آب بدن را حفظ می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha