رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: بیماری كه اكنون برخی از مردم با آن مواجه هستند آنفلوانزا نیست بلكه حساسیت ناشی از آلودگی هواست اما متأسفانه برخی از پزشكان جوان به اشتباه برای راضی كردن این بیماران آنتی بیوتیك تجویز می‌كنند.

ایرج خسرونیا در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: هیچ بیماری ویروسی و میكروبی كه نوعی از آنفلوانزا باشد در كشور شایع نشده است و مشكلی كه برخی از مردم به صورت عطسه، گلودرد، آب ریزش از بینی و چشم با آن مواجه هستند ناشی از آلودگی هواست كه باید با مصرف آنتی هیستامین یا مسكن‌ها پس از گذشت زمان لازم بر طرف شود.
وی گفت: علایم این بیماری در اكثر موارد بدون تب است. بیشتر افرادی كه این علایم را دارند به علت آلودگی هوا یا حساسیت فصلی بیمار شده‌اند و به هیچ وجه نباید آنتی بیوتیك مصرف كنند اما متاسفانه شاهد این هستیم كه برخی پزشكان جوان برای راضی كردن بیماران آنتی بیوتیك، آمپول بتامتازون و در مواقعی كورتن كه مصرف آن موجب پوكی استخوان می‌شود را بدون اینكه ضرورت داشته باشد تجویز می‌كنند كه خطرناك است.
احمد علی اكبری كامرانی دیگر متخصص داخلی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در این باره به خبرنگار اجتماعی فارس، گفت: هیچ نوع بیماری ویروسی یا میكروبی در كشور شایع نشده است كه نگران كننده باشد و مواردی از حساسیت فصلی كه ممكن است به علت آلودگی هوا باشد كاملاً طبیعی است و اگر فردی حرفی از یك نوع آنفلوانزای جدید بزند حرفی غیر علمی زده است.
وی افزود: در مواردی در بین عوام رایج است كه می‌گویند، آنفلوانزای افغانی، عراقی یا عربستانی شایع شده است، چنین مطالبی هیچ استناد علمی ندارد و اصطلاحات عامیانه است.
وی ادامه داد: تنها نكته علمی كه می‌توان در این باره بیان كرد این است كه اگر بیماری مشابه آنفلوانزا یا ذكام توام با تب، بی اشتهایی و درد عضله باشد، این بیماری عفونی است اما به جز موارد معدود ناراحتی كه بیشتر دیده می‌شود، سرفه، عطسه و آب ریزش از چشم و بینی بدون تب، بی اشتهایی و درد عضله است كه حساسیت و آلرژی فصلی است كه به علت آلودگی هوا و گرد و غبار موجود در هوا به وجود می‌آید و به هیچ وجه نباید برای درمان آن از آنتی بیوتیك استفاده كرد.
وی ادامه داد: هر پزشكی كه با مشاهده این علایم و با اصرار بیمار و برای راضی كردن آن آنتی بیوتیك، سرم یا آمپول خاصی را تجویز كند، عملی غیر علمی و عوام گرایانه انجام داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha