مدیر كل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت گفت: بر اساس آیین‌نامه جدید بوفه مدارس، عرضه مواد نمكی، سوسیس، كالباس، نوشابه‌های گازدار و غذاهای دست ساز در بوفه مدارس ممنوع شد.

امیر امیرخانی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: آیین‌نامه بوفه مدارس با همكاری مسئولان وزارت آموزش و پرورش بازنگری و اصلاح شد و به همه مدارس كشور ابلاغ می‌شود، در این آیین‌نامه بر توزیع مواد غذایی استاندارد و مفید برای دانش آموزان و ممنوعیت عرضه مواد غذایی باز، فله‌ای، غیر استاندارد و غیر مفید برای آنان تاكید شده است.
وی گفت: بر اساس این آیین‌نامه عرضه مواد نمكی مانند پفك و چیپس، نوشابه‌های گازدار، سوسیس و كالباس و ساندویچ‌ها و مواد دست ساز و باز ممنوع شده است، برخی از این مواد مانند نوشابه‌ها و مواد نمكی ممكن است استاندارد هم باشند اما چون برای سنین رشد دانش آموزان مضر است ممنوع شده است.
امیرخانی اضافه كرد: نتایج یك مطالعه درباره بوفه مدارس نشان داده است كه 30 درصد بوفه‌های مدارس استانداردهای لازم اعلام شده را رعایت نكرده بودند، حدود 30درصد نیز استانداردهای اعلام شده را به طور ناقص رعایت كرده بودند.
وی اضافه كرد: نتایج یك بررسی دیگر نیز نشان داد كه حدود 3 تا 4 درصد دانش آموزان ایرانی چاق هستند و 13درصد آنان نیز اضافه وزن دارند، نتایج این مطالعه نشان داد كه مصرف مواد چرب و شور در بین دانش آموزان در حال گسترش است و میزان مصرف این مواد نیز با افزایش سن آنها افزایش می‌یابد.
وی گفت: حدود 60درصد دانش آموزان، تحرك كافی ندارند و این مسئله در بین دختران به مراتب بیش از پسران است.
مدیر كل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: تحقیقات وزارت بهداشت نشان داده است كه دانش آموزان به طور متوسط روزانه بین 5 تا 6 ساعت از تلویزیون و رایانه استفاده می‌كنند در حالی كه میزان استاندارد استفاده از این وسایل حدود 2 ساعت در روز است.
وی ادامه داد: بر اساس هماهنگی كه با وزارت آموزش و پرورش شده است قرار است مسئولان مدارس تاكیدات لازم را به اولیا دانش آموزان درباره وعده صبحانه انجام دهند زیرا صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است كه متاسفانه در موارد زیادی مورد غفلت دانش آموزان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد.
امیرخانی گفت:‌ همچنین به مدیران مدارس توصیه شده است كه جلوی فعالیت دستفروشان را در اطراف مدارس بگیرند، این مسئله ممكن است در تهران چندان به چشم نخورد اما در بسیاری از شهرهای كوچك فعالیت دستفروشان در اطراف مدارس مسئله ساز شده است.
وی افزود:‌ مسئله دیگر كه باید مورد توجه قرار گیرد و تقویت شود، استفاده از میان وعده غذایی سالم در بین روز توسط دانش آموزان است كه مصرف شیر روزانه كه رایگان در مدارس توزیع می شود یكی از موارد مهم است كه متاسفانه در موارد زیادی شاهد این هستیم كه دانش آموزان شیر توزیع شده را در مدرسه مصرف نمی‌كنند و به خانه می‌برند.
وی ادامه داد: توزیع قرص آهن برای كاهش كم خونی ناشی از فقر آهن در بین دختران ایرانی نیز همچنان ادامه دارد و با ادامه این روند تا چند سال آینده این مشكل در كشور ما بسیار محدود خواهد شد.
وی گفت: غربالگری سلامت و معاینه دانش آموزان كلاس اولی نیز برای یك میلیون دانش آموز انجام شده است و نتایج آن تا 2 ماه آینده منتشر می‌شود، معاینه گروه‌های سنی و مقاطع تحصیلی دیگر مانند اول راهنمایی نیز در طی سال تحصیلی با همكاری آموزش و پرورش و وزارت بهداشت به مرور انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha