رئیس آزمایشگاه‌های مرجع غذا و دارو کشور از تعلیق فعالیت چندین آزمایشگاه سازمان غذا و دارو در سال گذشته خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۱۵۰ آزمایشگاه خصوصی در سطح کشور، سلامت محصولات را کنترل می‌کنند.

تعلیق فعالیت آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو

سلامت نیوز: رئیس آزمایشگاه‌های مرجع غذا و دارو کشور از تعلیق فعالیت چندین آزمایشگاه سازمان غذا و دارو در سال گذشته خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۱۵۰ آزمایشگاه خصوصی در سطح کشور، سلامت محصولات را کنترل می‌کنند.

حسین رستگار در گفت‌وگو با آنا با بیان اینکه هم‌اکنون 150 آزمایشگاه خصوصی در سطح کشور، سلامت محصولات را کنترل می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه میزان بروز تقلب‌ها در محصولات غذایی و دارویی رو به افزایش است، برخی از کارخانه‌ها برای تشخیص ندادن تقلب در محصولات‌ خود هر روزه از راهکارهای جدیدی استفاده می‌کنند، بنابراین ما نیز باید به همان نسبت هر روز با تجهیز آزمایشگاه‌ها بر کیفیت کنترل بیفزاییم.

وی با تاکید بر افزایش توانمندی آزمایشگاه‌ها در زمینه کشف تقلب‌، افزود: در گذشته تقلبی بودن محصولات غذایی و دارویی با انجام یک آزمایش قابل تشخیص بود در حالی که امروزه حداقل به انجام دو مرحله آزمایش نیاز است.

رئیس آزمایشگاه‌های مرجع غذا و دارو کشور یکی از مهمترین برنامه‌های امسال آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت را شاخص اعتبارسنجی و رتبه‌بندی آزمایشگاه‌های کارخانه‌های داروسازی دانست و گفت: همه عملکردهای تشخیصی و آزمایشی به آزمایشگاه‌ها واگذار نمی‌شود و هر آزمایشگاه بر اساس توانمندی و تخصص خود به کار و فعالیت ادامه می‌دهد. همچنین در صورتی که آزمایشگاهی توانمندی و تخصص لازم برای تشخیص سلامت مواد غذایی و دارویی را نداشته باشد از سوی سازمان غذا و دارو عملکرد آن را کاهش داده و یا حتی تعلیق می‌کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال به برخی از آزمایشگاه‌ها، نمونه‌هایی از مواد ناخالص و مشکوک به تقلب را ارسال می‌کنیم و می‌خواهیم پس از تست و ارزیابی پاسخ و نتیجه خود را از میزان سلامتی آن محصول اعلام کنند، بنابراین در صورتی که این آزمایشگاه به درستی تشخیص ندهد دامنه عملکرد آن را می‌گیریم، همان‌ طور که سال گذشته بر اساس همین روش، فعالیت چندین آزمایشگاه را تعلیق کردیم.

رستگار یادآور شد: پس از رتبه‌بندی آزمایشگاه‌های کشور، آزمایشگاه‌هایی که دارای درجه‌های پایین (سه وچهار) هستند، اگر در آینده نتوانند عملکرد خود را به درجه یک و دو برسانند خود به خود تعلیق خواهند شد.

رئیس آزمایشگاه‌های مرجع غذا و دارو کشور با بیان اینکه سال گذشته دو آزمایشگاه در کشور لوح کیفیت دریافت کردند و دارای استانداردهای ملی و بین المللی هستند، افزود: برای محصولاتی که خود کارخانه‌ها آزمایش و تایید می‌کنند، باید استاندارد مشخصی تعریف و تدوین شود زیرا هر روز با تقلب‌های جدید روبرو هستیم و استانداردها البته در حال بازنگری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha