چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 126190

با تغییر سبک زندگی فرصت صرف وعده ناهار نیز به فراموشی سپرده شده است. گفته می‌شود کارمندانی که از پشت میز کار تکان نمی‌خورند و زمانی را برای خوردن ناهار اختصاص نمی‌دهند سلامت جسم، ذهن و روابط اجتماعی شان به خطر می‌افتد.

برای داشتن زندگی سالم،وعده ناهار را حذف نکنید

سلامت نیوز: با تغییر سبک زندگی فرصت صرف وعده ناهار نیز به فراموشی سپرده شده است. گفته می‌شود کارمندانی که از پشت میز کار تکان نمی‌خورند و زمانی را برای خوردن ناهار اختصاص نمی‌دهند سلامت جسم، ذهن و روابط اجتماعی شان به خطر می‌افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، ساعت ناهار با تغییرات سریع سبک زندگی تبدیل به یک قربانی شده است زیرا این زمان بر اثر تعیین جلسات کاری هنگام ظهر و استراحت کوتاه وسط روز، دستکاری شده است. خوردن ساندویچ پشت میز کار یا رایانه هم واجد شرایط لازم برای ناهار سالم نیست. بنابراین با این وضعیت هیچ جای شگفتی برای افزایش خلق و خوی افسرده، عصبانی و بدخو نزد کارمندان وجود ندارد. 7 دلیل زیر نشان می‌دهد که خوردن ناهار سلامت عمومی بدن، بهره‌وری و تعاملات شخصی را تقویت می‌کند.

  عادات غذایی سالم
به گفته دکتر «اندرو پیپ» رئیس بخش پیشگیری و توانبخشی دانشگاه اوتاوا؛ نوع مواد غذایی که مردم در پشت میز کارانتخاب می‌کنند سالم نیست، زیرا این افراد بیشتر متکی به غذاهای آماده هستند. در حالی که انتخاب غذاهای هدفمند برای ناهار در دفتر کار، یکی از الگوهای غذایی سالم است.
 
  احساس درد کمتر
متخصصان بهداشت و تغذیه معتقدند درد گردن و کمر ناشی از ساعت‌های مداوم پشت میز‌نشینی است. وضعیت نشستن و قرار گرفتن بد روی صندلی به ستون فقرات و ماهیچه‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کند، فشار وارد می‌کند. ساعت ناهار باعث می‌شود کارمندان تغییر موقعیت بدهند و این تغییر موقعیت باعث احساس بهتر در ماهیچه‌ها می‌شود همچنین ترک کردن میز کار هنگام ناهار با کشش ستون فقرات و ماهیچه‌ها، فشار وارد بر آنها را آزاد کرده و درد و ناراحتی را از
 بین می‌برد.
 
  افزایش کارایی و توان کار کردن
هنگامی که در وقت ناهار پشت میز کار نشسته‌اید و صفحات رایانه را شخم می‌زنید، گیرنده‌های مغز خاموش شده و نمی‌تواند اطلاعات را بازیابی کند. نتیجه آن در بعد از ظهر کاملاً واضح می‌شود تفکر مه‌آلود، خستگی و کاهش بهره‌وری نتیجه نادیده گرفتن وقت ناهار است. خوردن ناهار همچون بنزین به روشن شدن سیلندر مغز کمک می‌کند. ناهار عنصر رفع خستگی است و باعث سوختگیری مجدد مغز شده و ذهن را برای چالش در بعد از ظهر آماده می‌کند.

  بهبود تمرکز و سلامت
برای افزایش سلامت و بهره‌وری مغز و قدرت تمرکز ساعت ناهار را فراموش نکنید. محققان دانشگاه بریستول دریافتند هنگامی که کارگران ناهار می‌خورند انگیزه و توانایی‌شان برای ادامه کار تا 41درصد افزایش پیدا می‌کند. شکی نیست که با افزایش بهره‌وری مغز، تمرکز سطح فعالیت‌های فیزیکی نیز بهبود می‌یابد. همچنین قدم زدن بعد از صرف ناهار به مدت 10 تا 15 دقیقه انگیزه افراد را برای شروع مجدد کار بالا می‌برد. در سال‌های گذشته رسانه‌ها اعلام کردند بیش از نیمی از بیماری‌ها با نشستن و نداشتن تحرک مرتبط است به طوری‌که یافته‌های محققان دانشگاه بریستول نشان می‌دهد نشستن زیاد خطر دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و مانع گردش خون شده سوخت و ساز را پایین می‌آورد. به همین خاطر اگر بعد از صرف ناهار چند دقیقه‌ای راه بروید با مصرف انرژی خطر ابتلا به بیماری‌ها کاهش
پیدا می‌کند.
 
 گوارش بهتر
نخوردن ناهار سریع‌ترین مسیر برای داشتن یک بعدازظهر ناراحت‌کننده است چون نشانه‌های سوء هاضمه و برگشت اسید به معده معمولاً در بعدازظهر ظاهر می‌شود. همچنین افرادی که در پشت میز کار به سرعت غذا می‌خورند عمل گوارش در بدنشان بدرستی صورت نمی‌گیرد و دچار نفخ می‌شوند. خوردن آهسته غذا نه تنها باعث می‌شود فرد از مزه غذا احساس لذت کند، بلکه دستگاه گوارش بدرستی مواد غذایی را پردازش می‌کند و هوای کمتری به شکم وارد می‌شود و بر اثر آن نفخ و شکم درد بروز نمی‌کند. مقالات دانشگاه هاروارد نشان داده افرادی که آهسته غذا می‌خورند سریع احساس سیری می‌کنند و از مقدار لازم کمتر غذا می‌خورند.
 
 تمرین مراقبت و استرس کمتر
استراحت در وقت ناهار فرصت مناسبی برای مراقبت از سلامت شخصی است. بسیاری از افراد زمان کافی برای انجام کارهایی که برای سلامت‌شان مفید است اختصاص نمی‌دهند. خوردن ناهار و قدم زدن بعد از آن احساس استرس را کمتر و خلق و خو را تنظیم می‌کند.
 
 احساس شادی
گذراندن وقت ناهار با دوستان و همکاران اثرات منفی یک روز کاری خسته‌کننده را دور می‌کند. خنده از طریق تخلیه استرس، خلق و خو را بهتر می‌کند. معاشرت در وقت ناهار مزایای روانی مثبتی دارد. تعامل و بگو بخند با همکاران مانند فیلتر ذهن عمل کرده و افکار منفی را از آن پاک می‌کند. صحبت کردن در مورد مسائل غیر کاری بخصوص خارج از محوطه اتاق کار احساس شادی را تقویت کرده و باعث می‌شود فضای عمومی محل کار لذتبخش شود و کارمند کمتر احساس ناامیدی کند.
منبع:  نیوز مکس هلثی
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha