روزهای ابتدایی هفته جاری برای دریاچه ارومیه روزهای خوش‌خبری بود، هم طرح‌های مصوب کارگروه نجاتش در هیات‌دولت تصویب شد و هم بارندگی‌های اخیر 25سانتیمتر بر ارتفاع آب آن اضافه کرد.

لبخند دریاچه ارومیه به باران و بودجه

سلامت نیوز: روزهای ابتدایی هفته جاری برای دریاچه ارومیه روزهای خوش‌خبری بود، هم طرح‌های مصوب کارگروه نجاتش در هیات‌دولت تصویب شد و هم بارندگی‌های اخیر 25سانتیمتر بر ارتفاع آب آن اضافه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، براساس مصوبه هیات‌دولت که روز یکشنبه در جلسه‌ای به ریاست حسن روحانی امضا شد هفت‌هزارو295میلیارد و700میلیون‌ریال اعتبار برای طرح‌های احیای دریاچه اختصاص پیدا خواهد کرد.

با این‌همه، داغ دریاچه ارومیه همچنان تازه است. دریاچه‌ای که به گفته منابع رسمی از وسعت پنج‌هزارو200کیلومترمربعی‌اش تنها در کمتر از 10درصدش آب باقی مانده. از آن حجم فراوان و وسیع که همسایگانش آن را دریا می‌خواندند، حالا چیزی جز کویر سفیدرنگی از نمک باقی نمانده است.
حسن روحانی در روزهای تبلیغات انتخاباتی‌اش وعده داده بود اگر رییس‌جمهور شد اولین برنامه‌اش احیای دریاچه ارومیه خواهد بود. همینطور هم شد و اولین مصوبه رسمی هیات‌دولتش مصوبه احیای دریاچه بود. بر همین اساس کارگروهی تشکیل شد با عنوان کارگروه نجات ارومیه تا با مشورت‌گرفتن از کارشناسان در حوزه‌های مختلف راه‌های احیای دریاچه را بررسی و به دولت اعلام کنند. در نهایت چندی پیش این کارگروه نتایج تحقیقات و بررسی‌های خود را در قالب طرح‌هایی به دولت اعلام کرد که این طرح‌ها روز یکشنبه در جلسه هیات‌دولت به تصویب رسید.


در جلسه روز یکشنبه هیات‌دولت طرح‌های مصوب این کارگروه مشتمل بر طرح‌های اجرایی و اعتبارات مورد نیاز به تصویب هیات‌دولت رسید. وزارت جهاد کشاورزی هم موظف شد نسبت به اولویت مطالعه و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اقدام کند. علاوه‌بر این وزارت نیرو موظف شد ضمن نصب کنتورهای هوشمند حجمی مورد نیاز چاه‌های کشاورزی و نصب ابزار مناسب اندازه‌گیری حجمی آب در شبکه‌های آبیاری، نسبت به اصلاح پروانه بهره‌برداری اقدام کند. اعتبار مورد نیاز طرح‌های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه برای عملیات اجرایی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به میزان هفت‌هزارو295و700میلیون‌ریال مورد تصویب هیات‌وزیران قرار گرفت.


همچنین به‌منظور تدوین و پیاده‌سازی برنامه جامع آموزش، اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و جلب مشارکت عمومی و جوامع محلی در راستای تبیین پیامدهای وضعیت موجود و اهمیت احیای دریاچه ارومیه، مجموعا اعتباری برابر با 200میلیاردریال در اختیار استانداری‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان قرار گرفت.
سازمان‌های جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و حفاظت محیط‌زیست نیز موظف شدند نسبت به شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد و تثبیت آنها برنامه عملیاتی و اولویت‌های اجرایی خود را به ستاد احیای دریاچه ارومیه ارایه کنند. در همین راستا سازمان حفاظت محیط‌زیست موظف شد نسبت به مطالعه و اجرای برنامه حفاظت اکولوژیک پارک ملی دریاچه ارومیه با اولویت منطقه جنوبی آن، برنامه عملیاتی و اولویت‌های اجرایی خود را به ستاد احیای دریاچه ارومیه ارایه کند.
پیش از تصویب این طرح‌ها معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در سفری به استان آذربایجان‌شرقی از نزدیک وضعیت دریاچه ارومیه را بررسی کرد. او در همین رابطه در وبلاگ شخصی خود جزییات سفرش را توضیح داده است.


ابتکار در همین رابطه در وبلاگ خود نوشت: «دریاچه حالش بهتر بود؛ به‌خاطر بارندگی بسیار خوب هفته‌های گذشته گویا 25سانتیمتر افزایش ارتفاع آب داشته و می‌شد این تغییر را به چشم دید. البته تا بهبودی کامل حال دریاچه راه درازی در پیش است. پنجشنبه صبح خیلی زود برای بازدید از دریاچه ارومیه و اقداماتی که براساس برنامه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه صورت می‌گیرد به‌همراه تعدادی از همکاران وارد تبریز شدیم. افتتاح مرکز پایش، هماهنگی و آینده‌پژوهی دریاچه ارومیه که امکانات پایش دریاچه را فراهم می‌کند، به‌همراه استاندار، اولین برنامه بود. بعد با ماشین از میانگذر دریاچه عبور کردیم و مسیر ورود آب و ایرادات موجود در سازه پل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. متاسفانه در احداث پل میانگذر شهید کلانتری، الزامات زیست‌محیطی که سازمان بر آن تاکید داشت نادیده گرفته شد و امروز ضرورت دارد با ایجاد تغییراتی، مسیرهای تبادل و گردش طبیعی آب در دوسوی میانگذر باز شود. همچنین طرح کشاورزی پایدار و تغییر الگوی کشت، کاری زمانبر و البته بنیادین است که می‌تواند به الگوی کشاورزی کشور تبدیل شود. در این طرح مدیریت منابع آب، اصلاح الگوی کشت، ساماندهی چاه‌های کشاورزی، لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه، توجیه و آموزش روستاییان ساکن حوضه دریاچه و اصلاح نگاه مردم به این مسایل با هم در نظر گرفته می‌شوند. بی‌شک کاهش مصرف آب از چاه‌های پیرامون دریاچه ارومیه ضروری بوده و می‌توان با رها‌سازی آب مازاد از پشت سدها و لایروبی آنها و رودخانه‌ها به انضمام تلاش برای حفظ تالاب‌ها، شرایط بهتری را برای دریاچه فراهم کرد تا حال دریاچه خوبِ‌خوب شود.»


دو نکته مهم این نوشته رییس سازمان محیط‌زیست یکی ایرادات واردشده به پل میانگذر دریاچه است که به گفته بسیاری از کارشناسان یکی از عوامل اصلی آسیب‌زا برای دریاچه بود و همچنین دیگری بحث رها‌سازی آب مازاد از پشت سدها برای افزایش سطح آب در دریاچه بود.
به تعبیر ابتکار هنوز تا خوب‌شدن حال این دریاچه راه درازی در پیش است، باید منتظر ماند و دید آیا طرح‌های مصوب دولت و کمک‌های آسمانی ابرها و باران می‌تواند دریاچه روبه‌احتضار ارومیه را دوباره به زندگی برگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha