دو هفته از توقف قطار مترو درخط یك تهران می گذرد: حادثه یی كه برای چندمین بار است درخطوط مترو تهران رخ می دهد. قطاری درتونل متوقف می شود و مسافران وحشت زده و سراسیمه شیشه ها را می شكنند و بیرون می آیند و به سمت ایستگاه امام خمینی(ره) حركت می كنند. توقفی كه بیش از 30 دقیقه و به روایتی حتی 60 دقیقه به طول می انجامد اما در تمامی این حوادث ارایه هرگونه توضیحی به بررسی بیشتر حواله می شد. وعده یی كه هیچگاه محقق نمی شد و درآخر به فراموشی سپرده می شد. فراموشی موقتی تا حادثه یی دیگر و وعده یی دیگر.

حوادث متروی تهران همچنان درتونل وحشت و ابهام

سلامت نیوز: دو هفته از توقف قطار مترو درخط یك تهران می گذرد: حادثه یی كه برای چندمین بار است درخطوط مترو تهران رخ می دهد. قطاری درتونل متوقف می شود و مسافران وحشت زده و سراسیمه شیشه ها را می شكنند و بیرون می آیند و به سمت ایستگاه امام خمینی(ره) حركت می كنند. توقفی كه بیش از 30 دقیقه و به روایتی حتی 60 دقیقه به طول می انجامد اما در تمامی این حوادث ارایه هرگونه توضیحی به بررسی بیشتر حواله می شد. وعده یی كه هیچگاه محقق نمی شد و درآخر به فراموشی سپرده می شد. فراموشی موقتی تا حادثه یی دیگر و وعده یی دیگر.

به نظر می رسد این بار نیز وضعیت چندان تفاوتی با گذشته نداشته باشد. با این تفاوت كه حادثه اخیر مصادف بود با حضور شهردار تهران درمراسم جشنواره «شهر آماده» كه اتفاقا برای بررسی وضعیت آمادگی مدیریت شهری برای برخورد با رخدادها و حوادث مختلف برپا شده بود. دراین مراسم قالیباف به حمایت از عملكرد همكاران خود در مترو پرداخت و گفت: «اتفاقی كه در مترو تهران رخ داد، در تمام متروهای دنیا نیز طبیعی است. در این حادثه قطار به هر دلیلی متوقف شد و می توانست در كمتر از پنج دقیقه به مسیرش ادامه دهد و به ایستگاه بیاید اما به دلیلی كه من نامش را ضعف در آموزش می گذارم تعدادی از شهروندان در را باز كردند و برخی نیز با شكستن شیشه به تونل آمدند.»
    وی كه تلاش می كرد موضوع را به عدم هماهنگی مردم با مدیریت شهری ربط دهد، ادامه داد: در همین زمان همكاران من از دوربین متوجه شهروندان شده و بلافاصله برق ریل را قطع كردند و موجب توقف تمام قطارها شدند چرا كه اگر برق قطع نمی شد احتمالاهمه آنهایی كه وارد تونل شده بودند دچار برق گرفتگی می شدند. شهردار تهران با بیان اینكه با قطع برق حركت تمامی قطارها در این خط متوقف شد، افزود: ببینید حادثه یی كه در پنج دقیقه جمع می شد، 30 دقیقه طول كشید. چرا؟ چون مردم بیرون آمده بودند. این موضوعات نقش آموزش و مانورهای مختلف را پررنگ می كند و نشان می دهد كه چطور می توان مردم را آموزش داد و دربرابر بحران ها آماده كرد. قالیباف اما به حادثه دیگری از خانواده حوادث مترو نیز اشاره كرد. وی با اشاره به حادثه سیل در متروی تهران این موضوع را به «لطف خدا» نسبت می دهد و آن را ناشی از درایت مدیران و عكس العمل بجا و همراهی مردم عنوان كرد و افزود: این حادثه برعكس حادثه قبلی اوج هماهنگی میان مردم و مدیریت بحران را نشان داد و در جریان هماهنگی و تصمیم گیری به موقع و توجه مردم به پیام ها در مدت كمتر از سه دقیقه چهار قطار به ایستگاه ها رسیده و هیچ كس هم آسیب ندید و ایستگاه ها نیز در زمان بندی مشخص تخلیه شدند ولی با این حال وی هیچ اشاره یی به دلایل فنی نقصی كه باعث بروز این حوادث شده بود نكرد و برعكس تلاش كرد آن را «عادی» جلوه دهد. با این وجود هیچ یك از این پاسخ ها برای افكار عمومی قانع كننده نخواهد بود. شهروندان این شهر 12 میلیونی حق دارند كه دلیل این توقف های پی در پی قطارهای شهری را بدانند. آنها حق دارند بدانند در تونل های تودرتو و تاریك زیرزمین مترو تا چه حد ایمنی و امنیت دارند. سوالی كه پاسخ به آن برعهده مدیریت شهری است.
   
    بسیاری از قطارهای مترو فرسوده محسوب می شوند
    رییس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با انتقاد ازقطعی چندین باره مترو درروزهای اخیر این شاخصه را از عوامل مهم دراحساس رضایت و امنیت شهروندان دانست.
    به گزارش «اعتماد» احمد دنیا مالی با اشاره به اینكه اكثر قطارهای متروی تهران فرسوده هستند، گفت: براساس استانداردهای جهانی عمر مفید قطارهای مترو 750 هزاركیلومتر است درحالی كه قطارهای مترو تهران اكثرا بالای یك میلیون كیلومتر را طی كرده اند و احتیاج به بازسازی اساسی دارند. وی با ذكر اینكه قطار متوقف شده اخیر نو بوده است در مورد قطعی برق دراین تونل گفت: قطع برق برمبنای دستورالعملی صورت گرفته كه براساس آن درمواردی كه انسانی در تونل ها هست باید برق ها برای جلوگیری از برق گرفتگی احتمالی قطع شود.
    دنیا مالی با تاكید براینكه باید توجه ویژه یی به نوسازی مترو شود، گفت: درمورد توقف های چندین باره مترو نیز ابتدا باید گزارش های مترو و استانداردهای جهانی را بررسی و بعد درمورد اینكه آیا قصوری صورت گرفته یاخیر نتیجه گیری كرد. وی افزود: به همین دلیل از مدیرعامل مترو می خواهیم با حضور درشورا گزارشی درخصوص دلایل این توقف ها داشته باشد. رییس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورا امنیت مترو ها را به دلیل آنكه با جان صدها مسافر سروكار دارد، عامل مهمی درایجاد احساس امنیت و آرامش دربین شهروندان عنوان كرد.
   
    مترو باید پاسخگو باشد
    دراین میان به نظر می رسد كارشناسان مترو حتی به سازمان های امدادی مانند آتش نشانی نیز اطلاعی نداده بودند. مدیر روابط عمومی مترو تهران دلیل این امر را این گونه عنوان كرده بود: اتفاق خاصی نیفتاده بود تا از نیروهای آتش نشانی یا اورژانس كمك بگیریم.
    اما محسن سرخو، رییس كمیته حمل و نقل و ترافیك شورای شهر در این زمینه با ذكر اینكه قطعا عملكرد مترو را نمی توان عملكردی قابل قبول و خوب دانست، گفت: به من گزارش داده اند هم نیروهای امدادی احضار شده اند و هم اتوبوس برای حمل مسافران دركوتاه ترین زمان ممكن به آنجا رسیده است.
    این درحالی است كه به گفته مردم حاضر درصحنه، این تماس های مكرر مردم وحشت زده بوده كه نیروهای آتش نشانی و امدادی را به تونل كشانده است و مردم درانتهای مسیر خروجی از تونل، تازه به ماموران آتش نشانی برخورد كرده اند كه پیاده درحال حركت به سمت قطار بوده اند.
    سرخو با ذكر اینكه دلیل مطرح شده مبنی بر افت فشار قطار، پذیرفته شدنی نیست، گفت: حتی یك مورد از این اتفاق ها زیاد است و قابل ردیابی و پیگیری است. باید مترو پاسخگو باشد. به همین دلیل از مسوولان مترو خواسته ایم گزارشی را دراین زمینه آماده و ارایه كنند تا بتوانیم براساس آن نسبت به عملكرد مترو قضاوت كنیم.
    این حادثه نیز گذشت. یا به قول قالیباف به لطف خداوند به خیر گذشت اما تا كی؟ این سوالی است كه می تواند دلهره آور باشد و ابهام آمیز و ازآن مهم تر اینكه درصورت بروز حوادثی مشابه آمادگی نیروها و مدیران مترو برای ورود به حادثه و كنترل آن و نجات حادثه دیدگان احتمالی چقدر خواهد بود؟ چرا كه حوادث رخ داده حكایت از آن دارد كه مترو حداقل تا امروز چندان توفیقی در رویارویی با حوادثی اینچنینی ندارد. افكار عمومی همچنان منتظر نتایج بررسی اعضای شورای شهر دراین مورد واطمینان بخشی به مردم برای امنیت داشتن قطارهایی است كه كیلومترها در دل زمین طی می كنند و دسترسی به آنها چندان ساده نیست.
   
    اختصاص دو درصد مجموع عوارض سالانه به مترو
    بحث فرسودگی مترو و گلایه مدیران آن از كمبود بودجه برای ارتقای كیفیت و نوسازی ناوگان آن، به همراه بازدید اعضای كمیسیون عمران شورا از مترو و خط 7 آن باعث شد تا مترو و بودجه آن مهم ترین مصوبه یكصد و هفتمین جلسه شورا كه یكشنبه به صورت غیرعلنی برگزارشد، باشد. كمك به تامین بودجه مترو كه درقالب بررسی لایحه «اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض توسعه حمل و نقل ریلی در شهر تهران» بررسی و درنهایت به تصویب اعضای شورا رسید، مقرر می دارد كه از این پس به میزان دو درصد از مجموع عوارض مربوط به پروانه ساختمانی اخذ و به موضوع حمل و نقل ریلی شهری تهران اختصاص می یابد.
    علیرضا دبیر، رییس كمیسیون برنامه بودجه شورا درخصوص این مصوبه گفت: این دو درصد علاوه بر عوارض و برای یك بار تعیین شده است، و به صورت ماهانه به حساب مترو تهران واریز می شود و گزارش آن هر سه ماه یك بار به شورای اسلامی شهر تهران ارایه می شود.
    وی با تاكید بر اینكه این مبلغ اختصاص یافته تلقی می شود، اظهار داشت: با تصویب این لایحه پیش بینی می شود سالانه حدود 360 میلیارد تومان به مترو تهران تزریق شود.
    گفتنی است بر اساس تبصره سوم این مصوبه: عوارض تعیین شده به ساختمان هایی كه عوارض مازاد آنها در سال 94 مشخص می شود نیز تعلق می گیرد.
   
    دوستی: عملكرد مترو قابل تقدیر است
    از دیگر محورهای مطرح شده مرتبط با مترو و عملكرد آن سخنانی بود كه اسماعیل دوستی، نایب رییس كمیسیون عمران به آن اشاره كرد. وی با اشاره به بازدید اعضای این كمیسیون از كارگاه خط 7 مترو تهران گفت: انصافا فعالیت های مترو قابل تقدیر است. امروز به همت دولت و شهرداری 200 كیلومتر مترو در داخل و اطراف تهران در حال اجرا است كه این از افتخارات نظام به شمار می آید كه باید از آن تقدیر شود.
   
    ادامه تبعات سخنان جنجالی مختاباد
    سخنان جلسه گذشته شورا بیشترین تاكیدش برحفظ وحدت بین اعضا بود. رویه یی كه گفته می شد به دلیل تذكر بحث برانگیز مختاباد درجلسه سه شنبه گذشته شورا درمورد واریز پول به حساب یكی از اعضا بوده است. رییس شورای اسلامی شهر با بیان اینكه باید از طرح مسائل تنش زا در شورا خودداری شود، گفت: در جلسه یی كه خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان به دوره سوم شورا اشاره كردند كه اعضا در كنار هم به مباحث كارشناسی پرداختند و از حواشی به دور بودند.
    چمران همچنین خاطرنشان كرد: اگر بخواهیم كه این شورا مانند شورای اول نشود باید اعضا مانند یك خانواده و صمیمانه رفتار كنند و از انتقام گرفتن های شخصی پرهیز كنند. این سخنان چمران با سخنان حبیب كاشانی، نایب رییس كمیسیون برنامه و بودجه این گونه گره خورد: اتفاقی كه در جلسه قبل افتاد خیلی بد بود.
    كاشانی كه روی سخنش با مختاباد بود، ادامه داد: این حق هر عضوی است كه سوالی را بپرسد اما نه به صورت مجهول و نه با بد اخلاقی. اعضای شورا باید ادبیاتی را به كار برند كه باعث اتحاد آنان شود نه تفرقه افكنی. متاسفانه ما نسبت به هم همپوشانی نمی كنیم بلكه همدیگر را مخدوش هم می كنیم.
   
    انتخاب هیات رییسه شركت اتوبوسرانی
    انتخاب هیات رییسه شركت اتوبوسرانی از دیگر محورهای مطرح شده در جلسه یكشنبه شورا بود كه در نهایت پس از رای گیری مهدی چمران به عنوان رییس مجمع عمومی: قناعتی به عنوان منشی و سرخو و شجاع پوریان به عنوان ناظر انتخاب شده و با پیشنهاد رییس مجمع مرتضی لطفی مجددا به عنوان بازرس و دكتر قاسمی به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند: انتخاباتی كه از دید احمد دنیامالی، از ابهاماتی برخوردار بود، ابهامی كه وی درتوضیح آن گفت: هرگز هیچ مجمعی بدون تصویب صورت های مالی اقدام به انتخاب بازرس نمی كنند و این كار صحیح نبود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha